לא מצליח להתעורר בבוקר? טיפים וסימפטומים

האם גם לך קשה לקום בבוקר? האם אתה לא מצליח להתעורר בבוקר ולהגיע בזמן לעבודה או ללימודים? למה יש אנשים שמתקשים לקום בבוקר? האם מדובר בתופעה נפוצה ומוכרת בקרב הרופאים והמטפלים? מה הגורמים העיקריים לקושי לקום בבוקר והאם יש פתרונות שיכולים לסייע לך? המומחים של חברת היי מדיקל, החברה המובילה לייבוא ולשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, הכינו מדריך מקצועי ומקיף בנושא היפרסומניה וקשיים לקום בבוקר.  

 

קושי לקום ולהתעורר בקלות בבוקר

לבטח גם אתה מכיר אנשים שיכולים לישון ארבע שעות שינה בלילה והם קמים ללא בעיה, מלאי מרץ וחדורי מטרה. לעומתם, אתה מתלונן כי קשה לך לקום בבוקר ובלא מעט בקרים כל מה שאתה רוצה לעשות זה להישאר במיטה ולא לצאת ממנה. חשוב לציין כי כל אדם, ילד או מבוגר, עשוי להתקשות מידי פעם לצאת מהמיטה החמה והמפנקת בבוקר, בעיקר מסיבות כמו עייפות, שינה לא מספקת בלילה לאחר אירוע משפחתי או בילוי אחר, מזג אוויר סגרירי וקר בחוץ ואי חשק כללי לקום ולהתמודד עם יום עבודה ממושך ומתיש.

כאשר תופעה כמו קושי לקום בבוקר הופכת לבעיה עקבית הפוגעת באיכות החיים שלך, עליך לפנות לאבחון רפואי מאחר שיש לבדוק האם אתה סובל משינת יתר, כלומר היפרסומניה, או האם אתה סובל מבעיה רפואית או רגשית הדורשת טיפול מתאים.

ראוי לציין כי שינה באיכות ירודה או שינה לא מספקת מגבירה את הסיכון להתפתחות מחלות לב ושבץ מוחי, התופעה מגבירה תהליכים דלקתיים בגופנו, ואם אינך ישן מספיק שעות בלילה אתה נמצא בקבוצת סיכון להשמנת יתר, לסוכרת, לעלייה בלחץ הדם ולמתח נפשי.

שעון מעורר בשעה שבע

 

למה כל כך קשה לקום בבוקר?

ילדים ומבוגרים בכל הגילים מתלוננים כי קשה לקום בבוקר גם לאחר שינה טובה ורציפה, זו תופעה נפוצה ומוכרת בעולם הרפואה ויש לה גורמים שונים, בריאותיים, גנטיים ורגשיים. בעולם המודרני בו אנו חיים, רבים מדווחים על קושי להתעורר ולקום מהמיטה בבוקר, ולא מעט תלמידים, סטודנטים, חיילים, שכירים ועצמאים חולמים על התעוררות טבעית, כלומר יקיצה טבעית בבוקר, בלי לכוון שעון מעורר וללא צורך להילחם עם הנודניק של השעון.

הרופאים טוענים כי התעוררות טבעית היא הנכונה ביותר לאדם וכך הוא יכול לתפקד באופן מיטבי בשעות הערות ולאורך כל שעות היום. מי שמתעורר באופן טבעי בדרך כלל קם נמרץ בבוקר ומתפקד ביעילות בחלק הראשון של היום. עם זאת, רבים מהאנשים מתקשים לקום בבוקר, גם בעזרת שעון מעורר, ורבים אחרים מבלים עוד שעה במיטה, בדרך כלל עם הטלפון הנייד.

למה קשה לקום בבוקר? ובכן, יש מגוון סיבות וגורמים העשויים לגרום לתופעה השכיחה, ביניהן סיבות כמו גנטיקה, דחיינות, סיבות רגשיות שונות כולל דיכאון כרוני ו/או חרדה, הפרעות שינה מוכרות ובראשן היפרסומניה, דום נשימה בשינה, מחלות, תרופות ועוד.

 

האם זו תופעה מוכרת?

נשים, גברים, ילדים, בני נוער, סטודנטים, חיילים וקשישים – כל אלו ועוד מתלוננים על קשיים לקום בבוקר, ובנוסף לזאת הם מדווחים על קשיי תפקוד בשעות הבוקר המוקדמות, ולמעשה הם מתחילים לתפקד היטב רק לקראת שעת הצהריים. לכן, מדובר בתופעה מוכרת ומאוד שכיחה בקרב אנשים שונים מכל האוכלוסייה.

רבים מגיעים לרופא המשפחה כדי להתייעץ איתו על הקושי לקום בבוקר, ובהתאם לצורך הרופא יפנה אותם למומחה והוא יכול גם לשלוח אותם לעבור בדיקת שינה במכון שינה. כדאי לדעת כי ניתן להזמין בדיקות שינה ביתיות ובהשתתפות של קופת החולים דרכנו, והמומחים שלנו בהיי מדיקל מתמחים בבדיקה הביתית ובניתוח הממצאים.

 

מהי היפרסומניה?

אחת הסיבות המרכזיות לקושי לקום בבוקר ולצאת מהמיטה רעננים ומלאי מרץ היא היפרסומניה, כלומר שינת יתר. התופעה נקראת באנגלית Hypersomnia, ובעברית מכנים אותה גם בשם יתר שינה. זו הפרעת שינה שכיחה יחסית הבאה לידי ביטוי בעייפות כרונית, בקשיים להתעורר בבוקר, בנטייה להירדמות ולישנוניות במהלך היום ובפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי, למשל קשיים להתרכז בלימודים או בעבודה, מצב רוח ירוד, חוסר ערנות ועוד.

יש 3 סוגים של היפרסומניה:

 

נרקולפסיה

אם אתה חווה עייפות כרונית ויש לך נטייה להירדמות במהלך היום, גם אם ישנת טוב בלילה, ככל הנראה אתה סובל מנרקולפסיה, בדרך כלל בשילוב סימפטומים אחרים כמו קטפלקסיה, שיתוק שינה והזיות.

 

היפרסומניה אדיופטית

התופעה מתארת מצב שבו אתה סובל מישנוניות ומעייפות יתר במהלך היום, לכן אתה זקוק לשעות שינה רבות לעומת אנשים אחרים, וככל הנראה הסיבה לתופעה נובעת ממצב נפשי.

 

תסמונת קליין לוין

מחלה נוירולוגית מוכרת ונדירה הגורמת להתקפי ישנוניות העשויים להימשך מספר ימים עד כמה שבועות. במקרים רבים חווים הפרעות נוספות בזמן התקפי הישנוניות כמו אכילה כפייתית, דחף מיני מוגבר ועוד.

תסמינים נפוצים של היפרסומניה:

  • קשיי ריכוז ובלבול בזמן ביצוע משימות יומיומיות בסיסיות ופגיעה ביכולת הלמידה והריכוז בעבודה.
  • פגיעה באיכות החיים בעקבות העייפות המוגברת והפגיעה בשגרת היום.
  • נטייה להירדמות במהלך היום, גם במקומות ציבוריים רועשים, קיים סיכון מוגבר למעורבות בתאונת דרכים.
  • מצב רוח ירוד ונטייה לדיכאון כרוני.

 

מה הגורמים לקשיים בהתעוררות משינה בבוקר?

גנטיקה

מחקרים חדשים שהתפרסמו בשנים האחרונות מצביעים על קשר גנטי לקושי לקום בבוקר. החוקרים גילו כי תבניות השינה קשורות למטען הגנטי.

 

רגש ומתח

סיבות רגשיות ומתח נפשי הם גורמים מוכרים לקושי שלך להתעורר משינה ולצאת מהמיטה בבוקר. אחד הסימפטומים של הפרעות נפשיות וסטרס הוא חוסר או עודף שינה. אגב, כיום כבר יודעים כי יש ילדים ומבוגרים הבוחרים בשינה מופרזת כדרך להימלט מבעיות רגשיות ומהתמודדות איתן.

 

דחיינות

אחת הסיבות השכיחות לקושי שלך לקום בבוקר ולנזק החוצה מהמיטה קשורה לתופעת הדחיינות. הפתרון לבעיה זו הוא להצהיר לפני השינה על שעת ההשכמה, לכוון שעון מעורר ומיד לאחר הצלצול לצאת מהמיטה ולהתחיל את היום.

 

מה תוכל לעשות כדי לשפר את הלילות?

המומחים של היי מדיקל מדגישים כי הקושי להתעורר ולקום בבוקר מתחיל בפועל עוד לפני ההירדמות ולא בשעת היקיצה, וחשוב לזכור זאת. לכן, כדאי לסגל הרגלי שינה והתעוררות חדשים ואיכותיים יותר, ואם אתה רוצה לישון טוב יותר ולהתעורר בקלות בבוקר, כדאי לך להתייחס ולאמץ את הדרכים הבאות:

 

לקום לאט לאט

כדי לשפר את השינה בלילה ולקום בבוקר מלא מרץ אתה יכול להתעורר לאט, בקצב שלך, ולהתחיל את היום ברוגע וללא לחץ ומתח.

 

להתיז מעט מים קרים על הפנים או להתקלח

לפעמים הדרך הפשוטה ביותר לקום בבוקר מהר וללא בעיות היא להתיז מעט מים קרים על הפנים, אפשר גם לעשות מקלחת, עדיף במים פושרים או קרירים כדי לקום, כמובן בהתאם לעונה.

 

התנהלות נכונה בערב שלפני

עליך להקפיד על התנהלות נכונה בערב, כלומר לפני השינה. אפשר לאמץ כללים או לערוך מעין טקס קבוע לפני השינה, בדיוק כמו שעושים לילדים קטנים. בנוסף על כך, כדאי להימנע ממסכים לפני השינה, לוותר על קפה, עישון ואלכוהול בשעות המאוחרות, לעמעם אורות ועוד.

 

להקפיד על היגיינת שינה

אם עברת אבחון במכון של בדיקת שינה (יש גם בדיקות שינה ביתיות) ואובחנת עם אינסומניה או הפרעת שינה אחרת, כדאי לך להכיר את פרוטוקול היגיינת השינה המבוסס על עקרונות הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי במטופלים.

 

לסיכום, אם אתה מתקשה לקום מהמיטה בבוקר כדאי לעבור בדיקת שינה ואבחון אצל רופא, יש טיפולים יעילים לתופעה הנפוצה וחשוב לישון היטב בלילה כדי לתפקד היטב במהלך היום ולהימנע ממחלות מסוכנות ומפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button