כמה זמן נמשך שיעול עם ליחה?

רוב האנשים סובלים משיעול בחורף, אך התופעה יכולה להציק לנו גם בשאר העונות. למעשה, השיעול הוא רפלקס של הגוף שמטרתו לנקות את דרכי הנשימה מליחה, גוף זר, אבק, מזון שחדר בטעות לקנה הנשימה ולא לוושט ועוד. בכתבה זו המומחים של חברת היי מדיקל עונים על השאלה הנפוצה כמה זמן נמשך שיעול עם ליחה, ובנוסף הכתבה עוסקת בזיהוי התופעה ומתי חשוב לפנות לרופא.

 

למה יש ליחה ואיך מגיעה השיעול?

נהוג לחלק את תופעת השיעול לשני סוגים עיקריים:

שיעול יבש

שיעול המאופיין בגירוי באזור של מיתרי הקול המלווה לרוב בנשימה עם קולות צפצוף, בעיקר בשאיפת האוויר.

 

שיעול עם ליחה (רטוב)

השיעול נגרם בגלל הצטברות ליחה במערכת הנשימה ובגרון.

רגע לפני שאנחנו עונים על השאלה כמה זמן נמשך שיעול עם ליחה, בואו נבין מהי ליחה וכיצד היא קשורה לשיעול. הליחה מהווה חלק מהמערכת החיסונית בגופנו, ויש לה תפקיד חשוב ללכוד זיהומים וגורמים זרים החודרים לדרכי הנשימה. הגוף שלנו מפריש את הליחה החוצה באמצעות שיעול, נזלת או עיטוש. הליחה משחקת תפקיד חשוב גם ביצירת רירית באזורים שונים בגוף כדי לשמור על לחות ולהגן על הגוף בפני וירוסים וחיידקים.

עודף הליחה בגוף נובע מסיבות כגון: אלרגיות, זיהומים (שפעת, הצטננות וכו'), עישון, מחלת ריאות, סרטן, ריפלוקס, גירוי בגרון ובדרכי הנשימה ומחלת ריאה חסימתית COPD.

אם השיעול נמשך מעל שלושה שבועות הוא מוגדר כשיעול כרוני ומומלץ לפנות לרופא כדי לברר מה הגורם לתופעה.

אדם משתעל ומרים את ידו על מנת להרחיק אדם אחר

איך מזהים את המחלה / שפעת?

כאשר השיעול לא חולף מעצמו והתופעה נמשכת מעל שבועיים שלושה, התופעה פוגעת באיכות החיים ועלולה לגרום גם לסוגים שונים של הפרעות שינה ולפגיעה משמעותית ביכולות התפקוד. השיעול יכול להיגרם כתוצאה ממחלה, למשל מחלות חורף מוכרות כמו הצטננות ושפעת, מחלות זיהומיות ובמקרים הקשים השיעול עשוי להיות תסמין של דלקת ריאות או מחלת ריאות קשה אחרת.

ראוי לציין כי שיעול עם ליחה נפוץ מאוד אצל ילדים, והתופעה נובעת ברוב המקרים בגלל דלקת בדרכי הנשימה ומחלות החורף השונות. השיעול בחורף מעיד לרוב של הצטננות או זיהום ויראלי בדרכי הנשימה העליונות והוא בדרך כלל חולף מעצמו תוך זמן קצר. אם השיעול הופך לכרוני יש לעבור אבחון כדי לאתר את הגורם לתופעה ועל מנת לשלול מחלות קשות כמו שעלת, COPD וכו'.

 

ממה חשוב להיזהר?

שיעול ממושך, כלומר שיעול חריף או כרוני, משפיע לרעה על איכות החיים והתפקוד היומיומי, ובנוסף השיעול הכרוני עלול להביא להתפתחות הפרעות שינה. חולים הסובלים משיעול ממושך לרוב מתלוננים על סימפטומים נלווים כמו בריחת שתן, כאבי חזה, כאבי בטן, תשישות בגלל הפרעות השינה ועוד. במקרים הקשים השיעול עלול להביא להתעלפות ואפילו לשבר בצלעות.

 

על אילו דברים שיעול וליחה משפיעים?

התופעה של שיעול עם ליחה נפוצה מאוד אצל ילדים ומבוגרים כאחד. השילוב בין שיעול לליחה פוגע באיכות החיים ובתפקוד היומיומי, ובנוסף התופעה עלולה לגרום להתפתחות מחלות ובעיות בריאותיות אחרות, למשל בעיות שינה, כאבי ראש וחזה, פגיעה בחוש הטעם והריח, תחושת חנק במקרה של שעלת ועוד.

 

כמה זמן בדרך כלל זה לוקח ומתי לפנות לרופא?

יש סוגים שונים של שיעול, אם התופעה אינה חולפת מאליה וממשיכים לסבול מהשיעול יותר משלושה שבועות מומלץ לפנות לרופא. שיעול חריף מתפתח בעקבות מחלה ונמשך עד שלושה שבועות, בדרך כלל בגלל מחלות חורף. אם השיעול הוא ממושך והופך לכרוני, התופעה חמורה יותר ועשויה להעיד על בעיות בריאותיות קשות המחייבות אבחון וטיפול מותאם.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button