כמה אנרגיה אנחנו מוציאים במהלך והאם זה מוצדק?

מהי אנרגיה גופנית? כמה אנרגיה אנחנו מוציאים במהלך היום ובמהלך השינה? מה הקשר בין אנרגיה לבין שינה איכותית? איך צוברים אנרגיה? ובכן, כדי לאפשר למערכות הגוף החיוניות לתפקד בצורה תקינה אנחנו חייבים להשקיע אנרגיה. הוצאת האנרגיה היומית מושפעת ממספר גורמים כגון קצב חילוף החומרים במנוחה (RMR), אפקט תרמוגני של המזון והוצאת אנרגיה במהלך פעילות גופנית ומנוחה. המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו כתבה בנושא אנרגיה והחשיבות של זמן שינה.  

 

מהי אנרגיה גופנית?

כולנו מכירים את התחושה שאין לנו כוח במהלך שעות היום לבצע פעולות שונות, לצאת לאימון גופני בחוץ או ללכת לחדר כושר, ותחושה זו לרוב נובעת לאחר שינה לא טובה או מחסור בשעות השינה בלילה. אם אנחנו ישנים טוב ומקפידים על זמן שינה בהתאם להמלצות המומחים ובהתאמה לצרכי הגוף שלנו, בדרך כלל יש לנו הרבה אנרגיה, כלומר יש לנו כוח לבצע פעולות שונות, להתאמן ועוד.

למושג אנרגיה יש שלל הגדרות שונות, ובעולם התזונה הכוונה היא לאנרגיה המצויה במזון שאנו אוכלים. את האנרגיה הגופנית מודדים ביחידות של קילו קלוריה (קק"ל), ולמעשה כל יחידת אחת של קק"ל שווה ל-1,000 קלוריות בודדות. קלוריה אחת היא כמות האנרגיה שיש להשקיע בחימום גרם מים במעלה אחת, ובלחץ של אטמוספרה אחת.  גופנו מפרק את אבות המזון למרכיבים הבסיסיים ביותר, כלומר למולקולות של סוכרים, שומנים, חלבונים ועוד. המולקולות אוצרות אנרגיה בקשרי האטומים והגוף מפרק אותן וכך הוא יכול להשתמש באנרגיה כדי לבצע פעולות שונות.

כאשר אנחנו משתמשים בביטוי אין לי אנרגיה (או אין לי כוח), הכוונה היא עייפות, ובדרך כלל העייפות נובעת מגורמים כמו תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית, שינה לא טובה, מחלות וכו'.

 

איך צוברים אותה ועל מה היא יוצאת?

כדאי לדעת כי רוב האנרגיה שגופנו מוציא מופנית לחילוף חומרים במנוחה, זו אנרגיה שהגוף צריך לתחזוקה כללית של מערכות הגוף במנוחה, כולל מערכות הנשימה, המוח, העיכול, הדם, הלב והנוזלים. את האנרגיה אנחנו צוברים באמצעות שינה איכותית בלילה, לכן כדאי להקפיד על זמן שינה של לפחות 8-6 שעות בלילה, ועל ידי המזון שאנו צורכים.

בנוסף, אפשר למלא את מצבורי האנרגיה שהתרוקנו מגופנו על ידי תוספי תזונה איכותיים, ובהתאם להמלצת המומחים. השינה מהווה מרכיב מרכזי בחידוש מצבורי האנגריה בגופנו, ומחקרים רבים כבר הוכיחו את הנזקים הנגרמים לגוף כתוצאה ממחסור בשעות שינה ועקב הפרעות שינה שונות.

אם אנחנו עוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע ומסודר, עלינו להקפיד גם על זמני מנוחה והתאוששות, מעבר לשעות השינה בהתאם להמלצות המומחים, וכמובן שיש להרוות את הגוף בנוזלים ולשמור על משטר תזונתי.

 

איך יודעים שהמצב תקין ולא נשחקים?

אם אנחנו לא מתלוננים על חוסר אנרגיה ואנו לא משתמשים בביטוי הנפוץ "אין לי כוח", ככל הנראה שמצב האנרגיה בגופנו תקין. מאחר שאנחנו חיים בעידן עמוס ולחוץ, רבים חווים תחושה של חוסר באנרגיה, וגם השחיקה עשויה להיות מהירה, הן בדברים הקשורים לעבודה והן בחיים האישיים, למשל חוסר כוח לערוך פעילות גופנית.

 

כמה חוסר בשינה משמעותי עבורנו?

השינה משחקת תפקיד מרכזי בכמות האנרגיה העומדת לרשות גופנו. לשינה יש חשיבות מבחינה פיזית ומנטלית, היא משפיעה על תפקוד מערכות הגוף, ובמהלך השינה בלילה מערכות הגוף מתאוששות, מתאזנות ומכינות את עצמן לקראת היום הבא.

השינה בנויה ממחזורים הכוללים את שלב השינה העמוקה, זהו השלב הקריטי להתאוששות הגוף ולצבירת אנרגיה ליום הבא. לכן עלינו להקפיד על שינה איכותית וכך נשמור על בריאותנו ונהנה מאנרגיה לאורך כל שעות היום.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button