יתר לחץ דם

הידעתם כי 20% עד 40% מהמבוגרים בארץ סובלים מלחץ דם גבוה? לחץ דם גבוה המכונה גם יתר לחץ דם (יל"ד) מוגדר בעולם הרפואה כמחלה כרונית המלווה את האדם לכל אורך חייו, ובדרך כלל לא מחלימים מהבעיה. יל"ד היא אחת מהמחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם המערבי, ורק במדינת ישראל יש למעלה ממיליון אנשים הלוקים בה, מרביתם אינם מודעים לבעיה. 

מה זה בדיוק יתר לחץ דם? איזה סוגי יתר לחץ דם ישנם? כיצד מאבחנים את המחלה? איך למדוד נכון לחץ דם? כיצד להפחית לחץ דם לא תקין וגבוה? המומחים של היי מדיקל, החברה המובילה לייבוא ולשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, הכינו עבורכם מדריך מקיף בנושא.

 

מה זה יתר לחץ דם?

הלב בגופנו משמש כמשאבת דם הפועלת באופן תמידי ורציף, ותפקידו של הלב להזרים את הדם דל החמצן לעבר הריאות על מנת להעשיר את הדם בחמצן ולהזרימו אל רקמות ותאי הגוף. לחץ דם, בעולם הרפואה, מוגדר כלחץ המופעל ע"י הדם שזורם בעורקים על הדפנות, ויש שני מדדים:

 

לחץ סיסטולי

לחץ הדם הנמדד במצב שבו שריר הלב מכווץ על מנת להזרים את הדם אל רקמות ותאי הגוף, מדד זה מציין את המספר הגבוה מבין שני המספרים אותם רואים בעת בדיקת ומדידת לחץ דם.

 

לחץ דיאסטולי

לחץ הדם הנמדד כאשר שריר הלב אינו מכווץ (מנוחה), כלומר בין התכווצויות, זהו המדד הנמוך בתוצאת הבדיקה.

בדיקת לחץ דם

כדאי לדעת כי לחץ הדם מושפע ממספר גורמים ובהם:

  • עוצמת הכיווץ של שריר החדר השמאלי בלבד.
  • גמישות העורקים בגוף האדם.
  • נפח הדם בעורקים.

כאשר שריר הלב לא מתפקד היטב או במצב בו נפח הדם בעורקים נמוך – לחץ הדם יורד, וכאשר נפח הדם בעורקים גבוה לחץ הדם עולה. לכן, יתר לחץ דם (יל"ד) מוגדר כמצב שבו הערכים שנמדדו גבוהים מערכים של 140/90 (מדד המשקף לחץ דם תקין באוכלוסייה הבריאה), וגבוה מערכים של 130/80 אצל חולים סוכרתיים ובקרב אנשים עם מחלות לב וכלי דם.

כאשר עוברים בדיקת לחץ דם והלחץ הדיאסטולי (המספר הנמוך) עולה על 90, כלומר גבוה מהתקין, זהו מצב מסוכן יותר מאחר שגם במצב מנוחה של שרירי הלב מופעל לחץ גבוה על דפנות העורקים, וזו הסיבה העיקרית להיווצרות מחלות לב וכלי דם, לרבות שבץ, התקף לב ומחלת העורקים הכליליים.

אם מודדים לחץ דם לא תקין וגבוה הלב עובד קשה יותר על מנת להזרים ולשאוב את הדם, וכאשר לחץ הדם גבוה לאורך זמן שריר הלב נחלש, וגם דפנות העורקים נחלשות. מצב זה עלול להביא לבעיה הנקראת אי ספיקת הלב, ובנוסף קיימת סכנה מוחשית לשבץ מוחי ולהתפוצצות העורק.

 

למה זה קורה?

יש שני סוגים של יתר לחץ דם – ראשוני (עיקרי) ושניוני. יל"ד ראשוני הוא הנפוץ ביותר, כ-95% מהמקרים, והחוקרים עדיין אינם יודעים מה הסיבות והגורמים למחלה. יחד עם זאת, ידוע כי לאורח החיים של האדם יש השפעה משמעותית להתפתחות הבעיה הבריאותית. גורמי הסיכון המרכזיים ללחץ דם גבוה (ראשוני) הם:

  • תזונה לקויה (בעיקר בגלל צריכה גבוהה של מוצרי מזון עשירים במלח ובשומנים רווים).
  • צריכה מוגברת של אלכוהול ומשקאות קפה.
  • עודף משקל.
  • חוסר בפעילות גופנית.
  • גנטיקה (ריבוי מקרים של יל"ד במשפחה).
  • גיל (ככל שהגיל עולה הסיכון גובר ליל"ד, בצורה שווה בין גברים לנשים).
  • עישון.
  • סוכרת.
  • מחלת כליות וכולסטרול גבוה בדם.
  • חרדה, מתח נפשי, לחץ נפשי ממושך וגורמים התנהגותיים ונפשיים נוספים.
  • גרמים סביבתיים, בעיקר תנאי מחיה קשים.

כדי להבין למה זה קורה חשוב להבין את המבנה האנטומי של הלב וכלי הדם בגוף האדם. כלי הדם בגופנו עשויים מרקמת שריר, כאשר השריר מתכווץ הקוטר של כלי הדם קטן לכן מופעל לחץ מוגבר על הדם שזורם בו. מידת הכיווץ תלויה בהורמונים המופרשים בחלקם מהכליות, בהתקשחות כלי הדם (תופעה המאפיינת קשישים) ובכמות הנוזלים והמלחים בגוף.

כאשר הלב מתכווץ הוא מזרים כמות גדולה של דם אל העורקים הראשיים, בזמן קצר מאוד, והדם מצטבר באופן זמני בעורקים הגדולים והגמישים, ומשם הדם מוזרם באופן הדרגתי לעבר העורקים הקטנים יותר ולוורידים. אם כלי הדם נוקשים, הדם מוזרם בכוח רב יותר והוא דוחק את דפנות העורקים לכן נוצר בהם לחץ גבוה.

 

סוגי יתר לחץ דם

יתר לחץ דם ראשוני

כ-95% מהאנשים סובלים מיתר לחץ דם ראשוני, וכפי שציינו הגורמים למחלה עדיין אינם ידועים במלואם, אך ידוע שלאורח החיים יש השפעה על היווצרות המחלה, ומחקרים גילו כי גורמים נוספים העלולים לגרום לבעיה זו הם גנטיקה, מחלת כליות, מצב נפשי, קשיות כלי הדם ובעיות במערכת האנדוקרינית.

 

יתר לחץ דם משני

כ-5% מהמקרים מוגדרים כיתר לחץ דם משני, הגורמים המרכזיים לבעיה זו הם מחלות כליה שונות, מחלות בכלי הדם, מחלות אנדוקריניות, רמה גבוהה של קורטיזון, תופעות לוואי של טיפול תרופתי ובמיוחד סטרואידים, תרופות נוגדות דלקת, גלולות למניעת היריון, הפרעות נשימה בשינה, שימוש בסמים, התמכרות לאלכוהול ועוד.

 

סוגי בדיקות לאבחון לחץ דם

באופן כללי יש 3 סוגים של בדיקות אבחון יתר לחץ דם גבוה:

בדיקות על ידי הרופא המטפל

בעת ביקור במרפאה הרופא יכול לבצע בדיקת לחץ דם, אם התוצאה היא 140/90 ומעלה סובלים מלחץ דם גבוה.

 

בדיקה עצמית

בעזרת מכשיר מדידה ניתן לבצע בדיקה ביתית, הבדיקה העצמית חשובה מאוד לכל אדם הסובל מיתר לחץ דם, ויש להקפיד על הבדיקה לצורך מעקב וקבלת טיפול בהתאם לצורך.

ניטור לחץ דם 24 שעות באמצעות הולטר לחץ דם – בדיקה המיועדת לחולים עם חשד לתסמונת החלוק הלבן ולהערכת תבנית לחץ הדם במצבים שונים ולהערכת יעילות הטיפול.

 

איך מודדים נכון לחץ דם?

חשוב לבצע בדיקת לחץ דם רק באמצעות מכשיר מדידה תקין, איכותי ומכויל, עדיף לבצע את הבדיקה באמצעות מכשיר המודד את לחץ הדם בזרוע ולא בשורש כף היד. יש לכייל את המכשיר הביתי אחת לחצי שנה. את המדידה עצמה יש לבצע לאחר ישיבה נינוחה במשך 5 דקות (על כיסא), והרגליים צריכות לנוח על הרצפה, וכדאי ללבוש בגדים נוחים שאינם לוחצים על הגוף. את היד הנבדקת ממקמים בגובה הלב, עם תמיכה נוחה. יש להימנע לפני הבדיקה משתיית קפה או משקאות המכילים קופאין, וחשוב להימנע מעישון ומפעילות גופנית לפחות 30 דקות לפני המדידה.

חשוב להצמיד את שרוולית המכשיר כך שהצינור מונח מעל העורק הברכיאלי – העורק ממוקם בחלק הפנימי של הזרוע, בין המרפק לבין הכתף). יש לבצע מספר מדידות עד שמקבלים שתי תוצאות עוקבות וקרובות.

 

איך מפחיתים יתר לחץ דם?

הורדת משקל – אם קיים עודף משקל יש להפחית משקל.

פעילות אירובית – חשוב לשלב פעילות גופנית אירובית במשך חצי שעה, לפחות 5 ימים בשבוע.

הפחתת מלחים וסוכרים – דיאטה ושינוי תזונתי להפחתת מלחים וסוכרים, במקביל להגדלת כמות האשלגן במזון.

הפחתת השימוש במוצרי טבק ואלכוהול – הימנעות או הפחתה דרסטית בעישון ובצריכת אלכוהול.

הורדת לחץ (סטרס) בחיים – הפחתת סטרס בחיים, בין היתר באמצעות תרגול יוגה, הרפיות וכו'.

 

טבלת לחצי דם לפי גיל

גיללחץ דם סיסטולילחץ דם דיאסטולי
ילד עד גיל 1412682
נער (19-17)12085
24-2012079
45-4012583
54-5012085
59-5513186
60 ומעלה13487

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button