טיפול בליחה – טיפים

ליחה בגרון היא תופעה נפוצה המהווה מטרד של ממש לאדם. הליחה היא מעין רירית חלקה ודביקה שתפקידה לספוח גרגרי אבק, חיידקים, וירוסים, אלרגנים ומזהמים שונים נוספים, לכן היא תומכת במערכת הנשימה, היא שומרת על לחות בדרכי הנשימה, והיא עוצרת כניסתם של חיידקים, לכלוך, וירוסים ומזהמים אחרים אל הריאות. אם סובלים ממצוקת נשימתית עקב ליחה מוגברת יש לפנות לייעוץ רפואי, וכדאי לדעת כי יש לא מעט דרכי טיפול בליחה, כולל תרופות סבתא.

 

מהי ליחה?

ליחה היא חומר רירי, דביק וחלק, תפקידה להגן על מערכת הנשימה וללכוד אבק, חיידקים, וירוסים, מזהמים, אלרגנים ועוד, כדי למנוע את חדירתם אל דרכי הנשימה והריאות. כאשר הגוף מייצר כמויות גדולות של ליחה אנו עלולים לסבול מחוסר נוחות, מקשיי נשימה, קשיי שינה, דום נשימה, זיהום בדם, התייבשות, דלקת בשקדים ועוד. עודף ליחה גורם לתחושת כבדות כללית, לתחושה של ערפול ומיסוך, להאטת תהליכים במערכות הגוף ולעלייה במשקל.

 

ממה ליחה נוצרת?

חשוב לדעת כי ליחה מופרשת בגוף האדם באופן טבעי וכמות קטנה ממנה היא רגילה ותקינה לחלוטין. גם אם סובלים מהצטברות הליחה העודפת מדי פעם אין צורך לחשוש מהתופעה. יחד עם זאת, כאשר סובלים מליחה כרונית או במצבים שבהם היא גורמת לתסמינים המקשים על הנשימה יש לפנות לרופא כדי לעבור אבחון ולהתאים טיפול.

 

גורמים לליחה מוגברת:

  • זיהומים שונים גורמים לליחה
  • שפעת או הצטננות
  • אלרגיות עונתיות
  • נגיפים או וירוסים שונים
  • עישון
  • גודש או גירוי באף
  • בעיות במערכת העיכול כמו ריפלוקס
  • מחלות ריאה שונות, כולל מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD), דום נשימה בשינה, סרטן ריאות ועוד

יש מגוון גורמים לליחה לכן חשוב לפנות לרופא כדי לעבור אבחון ואתר את הסיבות. לאחר בדיקה מהירה הרופא יכול להמליץ על שיטת הטיפול המתאימה ביותר ולהקל על התסמינים או למנוע לגמרי את התופעה.

 

למה הליחה מפריעה כל כך?

כאשר הליחה מופרשת בגוף בכמות מוגברת היא גורמת לתסמינים הפוגעים באיכות החיים, בין היתר היא גורמת לקשיי נשימה ולהופעת צפצופים וחרחורים במהלך הנשימה, היא גורמת גם לכאבי גרון, לגודש בגרון, לשיעול מציק, לנדודי שינה ועוד. בנוסף על כך הליחה גורמת לכחכוחים בגרון, לנזלת רציפה, לתחושת לחץ בגולגולת ובדרך כלל השיעול הולך וגובר אם לא מקבלים טיפול בליחה.

אם הליחה גורמת לקשיי נשימה ו/או להפרעות נשימה בשינה בלילה חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לבדוק האם סובלים מעודף ליחה. הדקיה עצמה מהירה ופשוטה, ובהתאם לממצאים הרופא ימליץ על טיפול בליחה כדי להקל על הנשימה ולהימנע מהתסמינים הגורמים למצוקה נשימתית.

 

איך נמנעים מהתופעה וכיצד מטפלים בליחה?

לאחר האבחון מתאימים טיפול בליחה, הטיפול המקובל ברפואה המודרנית והמערבית מבוסס על תרופות נגד אלרגיה (אנטי היסטמינים) או נגד גודש באף, אנטיביוטיקה ותכשירים נוספים. מעבר לטיפול התרופתי, שעליו ניתן לוותר במצבים מסוימים, מומלץ לעשות שינוי תזונתי ולהסיר מהתפריט מזונות ומאכלים המגבירים את הליחה. מזונות הידועים כמגבירים את הליחה הם מוצרי חלב שונים, מוצרי חיטה ודגנים עשירים בגלוטן, סוכר, בשר אדום עשיר בשומן, אלכוהול וכו'.

יש מזונות שיכולים לצמצם את כמות הפרשת הליחה בגוף, למשל רוב הסוגים של הירקות הירוקים, ברוקולי, שום טרי, קישואים, סלרי, עלים ירוקים כמו פטרוזיליה, דובדבנים ועוד.

 

המלצות על טיפולים נוספים בליחה:

כדי להקל על תסמיני הליחה אפשר לשלב טיפול בליחה שהוא אינו תרופתי, יש גם שיטות סבתא יעילות להקלה על התסמינים. הטיפולים הביתיים והטבעיים שניתן לשלב הם:

העשרת הלחות באוויר – מכשיר אדים או מכשיר להגברת הלחות באוויר יכול לסייע מאוד כאשר סובלים מליחה מוגברת.

שתייה מרובה – חשוב לשתות הרבה מים וכדאי להימנע מקפה ואלכוהול מאחר והם מגבירים את הליחה.

גרגור מי מלח – גרגור מי מלח בגרון מקל על התסמינים ומחטא את הגרון מחיידקים.

מזונות לסילוק עודף ליחה – מומלץ לשלב בתפריט מזונות כמו שום, ג'ינג'ר, אננס ובצל.

שמן אתרי – שמן אתרי כמו אקליפטוס מקל על הליחה.

 

איך הנשימה במהלך השינה בלילה מושפעת מליחה?

הצטברות הליחה בגרון גורמת לחסימה של דרכי האוויר העליונות לכן סובלים מקשיי נשימה במהלך השינה. כמו כן, הליחה המצטברת גורמת לכחכוח בלתי פוסק, לכאבי גרון ולשיעול מציק המגביר את הליחה. יש לציין כי הליחה גורמת לעומס רב על מערכת הנשימה לכן השינה בלילה נפגעת ורבים סובלים מנדודי שינה ומקשיי נשימה במהלך השינה בלילה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button