חריקת שיניים בלילה

התופעה של חריקת שיניים בלילה היא תופעה נפוצה, ועל פי הסטטיסטיקה כאחד מתוך 12 אנשים סובל מהבעיה בשעות היום ו/או הלילה. חריקת שיניים מכונה גם ברוקסיזם, באנגלית Bruxism, ובמקרים מסוימים האדם אינו מודע לנושא. לכן חשוב להבין את הסיבות והתסמינים של התופעה, מאחר והיא עלולה לגרום לנזקים חמורים, עד כדי נכות ממשית.

המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא ברוקסיזם, המדריך נועד לספק ידע כללי על תופעת חריקת שיניים, למה חורקים שיניים בלילה, מה הנזקים של חריקת שיניים מתוך שינה ומהן שיטות הטיפול המומלצות. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל בעיה, בקשה ושאלה, אנו מתמחים בין היתר בשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, ונשמח לסייע לכם גם בפתרונות יעילים לצורך טיפול בחריקת שיניים.

 

מהי חריקת שיניים – ברוקסיזם?

כאמור, חריקת שיניים הנקראת גם ברוקסיזם היא תופעה נפוצה יחסית באוכלוסייה, הבעיה גורמת לנזקים חמורים לשיניים וללסתות, להפרעה משמעותית בתפקוד מערכת הלעיסה, לכאבי ראש, לכאבי שרירים בפנים ועוד.

כיום, יש מגוון טיפולים יעילים לכל אדם אשר חורק שיניים, גם לילדים, וחושב להקדים את הטיפול בתופעה כדי להימנע מנזקים חמורים לשיניים וללסתות, כך ניתן להימנע משיקום שיניים מורכב ויקר.

יש לציין כי חריקת שיניים מוגדרת כתופעה לא רצונית של שרירי הלסת, התופעה עלולה לגרום לנזקים קשים בשיניים כמו סדקים ושברים בכותרות ובשורשי השן, לנזקים בתפקוד מערכת הלעיסה, לכאבי ראש חמורים, להפרעות שינה ועוד.

שכיחות התופעה של ברוקסיזם  פוחתת עם הגיל, ועל פי הסטטיסטיקה התופעה רווחת יותר אצל ילדים עד גיל 12. כאחד מתוך חמישה ילדים סובלים מהידוק או חריקת שיניים בשינה, אך בקרב האוכלוסייה הבוגרת התופעה כבר יותר נדירה, ורק כ-8% מהמבוגרים סובלים מתופעת חריקת שיניים בלילה.

כדאי לדעת כי אם אדם סובל מתופעת חריקת שיניים בלילה, הוא אינו חורק שיניים בשינה כל לילה, והתופעה אינה גורמת לו לחרוק את השיניים במשך כל השינה בלילה. למעשה, התופעה מופיעה כהתקפים קצרים הנמשכים בדרך כלל כמה שניות, אך מספר ההתקפים בשעה יכול להיות גבוה.

 

טיפול למקרה של חריקת שיניים בלילה

מה הסיבה לחריקת שיניים מתוך שינה?

הגורמים המרכזיים לתופעת חריקת שיניים הם בעיות עצביות, מתח נפשי (סטרס), לחץ, חרדה ותופעות לוואי של תרופות ושימוש בסמים. הרופאים והחוקרים טוענים כי הסיבות לתופעת חריקת שיניים בלילה או במהלך שעות הערות אינן ברורות לגמרי. רוב החוקרים הנשאלים למה חורקים שיניים בלילה טוענים כי התופעה נובעת כתוצאה ממתח או מעמסה נפשית, אך לעיתים חריקת שיניים נגרמת בגלל בעיה במבנה הלסת והשיניים, כתוצאה מתופעת לוואי של תרופות שונות או כתוצאה משימוש בסמים קשים. חלק מהחוקרים טוענים כי לתופעת חריקת שיניים יש היבט גנטי, במיוחד אצל תאומים, ובנוסף גם ריטלין עשוי לגרום לתופעה.

כדאי לדעת כי בגופנו קיים מנגנון טבעי לסגירת השיניים, והגוף משפיע על תנועת הלסתות למקומן הנכון, כלומר הגוף מתקן את מנגנון סגירת השיניים והשינוי בגובה הלסתות ושחיקת השיניים עלולים לגרום גם להפרעות נשימה בלילה.

 

חורק שיניים, זה מסוכן לי?

בהחלט כן. אין להזניח או לדחות טיפול בחריקת שיניים, התופעה עלולה לגרום לנזקים חמורים המחייבים שיקום פה מורכב. כאשר אדם חורק את שיניו הלסת התחתונה זזה, וכאשר הפה שלו סגור בחוזקה השיניים בלסת התחתונה מתחככות עם השיניים בלסת העליונה. במצב זה השרירים בצידי הלסת מכווצים בחוזקה והשיניים מתהדקות ומשתפשפות, לכן הן נשחקות, צורתן משתנה, מנגנון הסגירה משתנה, והשיניים עלולות לאבד מכוח הלעיסה.

ללא טיפול בזמן, חריקת שיניים משפיעה על העצב הנמצא בתוך מבנה השן ונוצרים סדקים ושברים בשיניים ונזקים במפרק הלסת ומערכת הלעיסה. לאחר שהבנו למה חורקים שיניים בלילה אנו מרחיבים על הנזקים העלולים להיווצר.

 

מה הנזק שעלול להיגרם?

אין לדחות טיפול בתופעת חריקת שיניים, גם במקרים הקלים של התופעה. חשוב לזכור כי התופעה שכיחה אצל ילדים, בשעות הערות או בשינה, ולרוב זו תופעה החולפת מאליה ככל שהילד מתבגר. אצל המבוגרים יש לשים לב לתופעה ואין לדחות את האבחון והטיפול, מאחר ומעבר לנזקים החמורים לשיניים ולמנגנון הלעיסה, חריקת שיניים קשורה גם לאיכות השינה.

הנזקים העיקריים של חריקת שיניים בלילה הם:

 

הריסת מבנה השן

ברוקסיזם גורמת להרס משמעותי במבנה השיניים, וכתוצאה מחריקת השיניים נגרם נזק המחייב טיפולים דנטליים כמו כתרים, סתימות, גשרים ושתלים. יש לציין כי שחיקת שיניים אינטנסיבית מביאה לשינוי בצורה השיניים וכוח הלעיסה שלהן פוחת.

 

רגישות

חריקה אינטנסיבית של השיניים גורמת לשחיקה מהירה של ציפוי האמייל שתפקידו להגן על השן. שחיקת האמייל חושפת את הדנטין לכן סובלים מרגישות לחום ולקור.

 

כאבי ראש

חריקת שיניים מתוך שינה גורמת לכאבי ראש בגלל הפעילות הכוחות המשמעותית על מערכת השרירים, מפרקי הלסת ומערכת הלעיסה. התופעה משפיעה על איכות השינה לכן אחד התסמינים הוא כאבי ראש בבוקר.

 

נזק בלתי הפיך למפרק הלסתות

במקרים החמורים של שחיקת שיניים בשינה נגרם נזק בלתי הפיך למפרק הלסת, זו בעיה יחסית נדירה הדורשת טיפול מורכב.

 

כאבי שרירים בפנים

אחד התסמינים המוכרים של שחיקת שיניים בלילה הוא כאבים בשרירי הפנים.

בנוסף לזאת, התופעה עלולה לגרום לכאבי צוואר ועורף, לשרירים תפוסים בלסת, לקשיים בלעיסה, לכאבים בפתיחת הפה, לקליקים ורעשים כאשר פותחים את הפה או לועסים ועוד.

 

טיפול בחריקת שיניים

כיוון שתופעת חריקת שיניים נעשית לעיתים קרובות במהלך השינה בלילה, קיים קושי לזהות את הבעיה. במקרים מסוימים בן או בת הזוג יסבו את תשומת הלב שלנו לבעיה זו, ובמקרים אחרים אנשים מגיעים לבדיקה אצל רופא המשפחה בגלל תלונות על כאבי ראש וכאבי כלליים באזור הלסת.

כדאי לדעת כי רופאי השיניים מזהים בנקל את הסימנים של ברוקסיזם, וכיום הטיפול המומלץ הוא:

 

סד שיניים

ברוב המקרים הטיפול הראשוני לשחיקת שיניים בלילה וביום הוא באמצעות סד לילה. הסד הייעודי עשוי מחומר אקרילי רך או קשה, מרכיבים אותו על הלסת העליונה אם סובלים מחריקה שיניים מתוך שינה, ואם סובלים מהתופעה גם בשעות הערות נהוג להתאים סד המורכב גם על הלסת התחתונה. סד שיניים מונע את חריקת השיניים ושינוי הצורה שלהן, הסד יעיל מאוד ומונע סימפטומים כמו כאבי ראש וכאבים בשרירי הלסת. הטיפול בסד לשיניים יעיל מאוד ושיעור ההצלחה הוא כ-70% עד 90%, וכך ניתן להימנע מטיפולים מורכבים לשיקום הפה.

 

פיזיותרפיה

טיפולי פיזיותרפיה יעילים מאוד כיוון שהם תורמים להרפיית שרירי הלסת והלעיסה.

יש טיפולים נוספים באמצעות בוטוקס, תרופות שונות, טיפול פסיכולוגי להפגת מתח, טיפולים מתחום הרפואה המשלימה ועוד.

 

האם איכות השינה שלנו נפגעת מחריקת שיניים?

התופעה של חריקת שיניים בלילה פוגעת באיכות השינה, ובבוקר רבים מתלוננים על כאבי ראש ושרירים תפוסים באזור הלסת. הנזקים המשמעותיים של חריקת שיניים בלילה משפיעים על המשנן והיכולת לפתוח את הפה, הם גורמים לכאבים חזקים, וההתקפים הרבים בלילה פוגעים באיכות השינה, לכן אין להקל ראש בתופעה ויש לעבור אבחון ולהתאים טיפול מיטבי.

לסיכום, רבים באוכלוסייה סובלים מחריקת שיניים ביום או בלילה, התופעה מוכרת ומחייבת טיפול מותאם אישית. אין לדחות את הטיפול כיוון שהנזקים עלולים להיות חמורים ובלתי הפיכים. למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של היי מדיקל!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button