חריקת שיניים אצל ילדים

האם גם אתם שומעים את הילדים שלכם חורקים שיניים במהלך השינה הלילה או במהלך שעות הערות? הידעתם כי חריקת שיניים אצל ילדים היא תופעה שכיחה מאוד הקיימת גם אצל מבוגרים? מה הגורמים לתופעת חריקת שיניים בילדים תוך כדי שינה? האם התופעה מסוכנת? איך להימנע מחריקת השיניים אצל ילדים ומה אפשר לעשות? למה הרופא המליץ לכם לבצע בדיקת שינה אצל הילד? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך מקיף ומעמיד בנושא המטריד הורים רבים.

באופן כללי, הסטטיסטיקה מגלה כי חריקת שיניים היא תופעה שכיחה למדי באוכלוסייה הכללית, זו תופעה לא רצונית ממנה כל אחד מתוך 12 אנשים סובל, וידוע כי התופעה נפוצה יותר בקרב ילדים. בעולם הרפואה התופעה השכיחה נקראת ברוקסיזם, באנגלית Bruxism, המושג מגיע מהשפה היוונית ומשמעותו הידוק וחריקה של השיניים. ראוי לציין כי רוב האנשים אינם מודעים לכך שהם חורקים את השיניים במהלך השינה, ובדרך כלל בן או בת הזוג מסבים את תשומת ליבם לתופעה ורק אז הולכים לאבחון.

 

ממה נובעות חריקות שיניים אצל ילדים?

רוב הילדים חורקים שיניים מידי פעם, והגורמים לתופעה הנפוצה אצל ילדים ומבוגרים עדיין אינם ברורים במלואם. חשוב לציין כי שכיחות התופעה אצל מבוגרים היא אחד מכל 12, ושכיחות הברוקסיזם אצל ילדים היא כ-10% עד 40%. בדרך כלל, חריקת שיניים אצל ילד אינה גורמת לנזקים משמעותיים, יחד עם זאת אין להקל ראש בבעיה ומומלץ שלא לדחות את הטיפול בתופעה, מאחר שחלק מהגורמים לבעיה עשויים להעיד על הפרעות שינה חמורות, הפרעת חסימה נשימתית, מתח נפשי, חרדות, בעיות נוירולוגיות ועוד.

כדאי לדעת כי חריקת שיניים אצל מבוגרים או אצל ילדים הינה פעילות שרירית בלתי רצונית שיכולה להתקיים במהלך השינה בלילה או בזמן הערות, כלומר בשעות היום. זהו מצב בריאותי תפקודי שכיח היוצר אי נוחות, והחריקה של השיניים עלולה לגרום לנזקים לשיני הילד או המבוגר ולהביא להתפתחות בעיות נוספות.

ילד מחייך

כאשר הילד חורק את שיניו במהלך השינה בלילה או בזמן הערות, בפועל הלסת העליונה והתחתונה נסגרות בעוצמה לכן השיניים, והלסת העליונה נעה ויוצרת חיכוך עם הלסת התחתונה, ובשל תנועת השיניים, מפרקי הלסת ושרירי הלעיסה, השיניים משתפשפות ונוצר רעש של חריקת השיניים.

למעשה, רוב האנשים חורקים שיניים במידה כזו או אחרת, אך במצבים של חריקה עוצמתית ובתכיפות גבוהה, יש לפנות למומחה כדי לאבחן את הבעיה ולהציע טיפול מיטבי לתופעה. הורים לילדים שחורקים שיניים חייבים לעקוב אחר התופעה ואם היא אינה חולפת מאליה תוך זמן קצר יש לפנות לאבחון כדי לשלול קיומן של מחלות ובעיות אחרות. כמו כן, ההורים חייבים לדעת כי אם לא מטפלים בבעיה בילדות היא צפויה להימשך גם בבגרות.

כאמור, הגורמים לבעיה עדיין אינם ידועים במלואם לאנשי הרפואה, יחד עם זאת יש גורמים מוכרים לחריקת השיניים אצל ילדים, והסיבות המרכזיות לתופעה השכיחה הן:

  • חסימה של דרכי האוויר העליונות, זו אחת הסיבות המרכזיות לתופעה הנפוצה בקרב ילדים ומבוגרים. החוקרים טוענים כי הידוק השיניים מסייע לפתיחת דרכי האוויר העליונות ולדבריהם יש קשר ישיר בין חריקת השיניים לבין נחירות אצל ילדים. לעיתים הרופא ימליץ על ניתוח להסרת השקדים אצל ילדים וההליך הכירורגי מפסיק את הנחירות ומונע את המשך תופעת חריקת השיניים.
  • תופעת לוואי של תרופות נפוצות כמו ריטלין ותרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז.
  • אסתמה אצל ילדים.
  • גנטיקה ומבנה בעייתי של הלסת העליונה.
  • תגובה אלרגית לחומרים שונים.
  • מתח נפשי, טראומה והפרעות נפשיות אחרות העלולות להתבטא בחריקת שיניים במהלך השינה.
  • סטרס גבוה, לחץ ומתח נפשי, בדרך כלל בגלל בעיות היוצרות מתח אצל הילד עקב התמודדויות שונות בבית ספר, גן ילדים או במסגרת חינוכית אחרת.
  • פגיעה מוחית, תסמונת דאון וכדומה.
  • יציבה לקויה.

 

איך זה משפיע?

במקרים הקלים של חריקת שיניים אצל ילדים בלילה או במהלך שעות הערות אינה גורמת לנזקים, אך עדיין יש לעבור אבחון הכולל בדרך כלל בדיקת שינה על מנת לשלול מחלות ובעיות בריאות המחייבות טיפול מותאם אישית. אגב, אנחנו בהיי מדיקל מציעים שירות חדשני המאפשר לכם להזמין בדיקת שינה ביתית לכם או לילד שלכם. הבדיקה בבית נוחה יותר מאחר שהילד נשאר בסביבה המוכרת לו ואין צורך להתמודד עם שינה במקום לא מוכר.

באופן כללי, התופעה של חריקת שיניים בילדים תוך כדי שינה משפיעה בדרכים הבאות:

  • נזקים שונים לשיניים (שחיקה של השיניים, סדקים ושברים).
  • התפתחות הפרעות שונות במערכת הלעיסה.
  • כאבי ראש, צוואר ופנים.
  • נסיגת חניכיים.
  • פצעים ורגישות בחלק הפנימי של הלחיים.
  • דלקת במפרקי הלסת.

 

האם יש הבדל בין חריקה במהלך שינה לחריקה במהלך היום?

ההבדל העיקרי בין חריקת שיניים אצל ילדים בלילה לבין חריקת השיניים במהלך היום הוא שהתופעה המתרחשת בשעות השינה מוגדרת כהפרעת שינה, על כן ההתייחסות לתופעה זו שונה. במקרים רבים אם סובלים מחריקת שיניים במהלך שעות היום הסיבות לתופעה נובעות מלחץ נפשי וסטרס גבוה, ובנוסף החריקה של השיניים בזמן הערות גורמת לכאבים המחמירים במהלך היום, לעומת חריקת השיניים בלילה שגורמת לכאבים במהלך השינה, לכן הכאבים מתפוגגים בזמן הערות. יש הבדל גם ברעש של חריקת השיניים בלילה לעומת הרעש של החריקה במהלך היום.

 

מדוע ילדים חורקים שיניים בשינה?

המומחים טוענים כי חריקת שיניים אצל ילדים במהלך השינה נובעת מסיביות פיזיולוגיות ומסיבות נפשיות שונות. החוקרים הוכיחו קשר ישיר בין סטרס נפשי ואורח חיים בעייתי עם לחץ נפשי גבוה לבין תופעת חריקת השיניים ונעילת הלסתות בשינה. מעבר לכך, ידוע כי התופעה יכולה להיגרם בגלל גנטיקה, כ-20% עד 50% מהמקרים, וידוע כי שימוש בתרופות כמו ריטלין ובתרופות נוגדות דיכאון גורם לתופעה.

 

האם מדובר בנזקים חמורים?

במקרים הקלים של חריקת שיניים בדרך כלל לא נגרמים נזקים לשיניים, למערכת הלעיסה ולמנשך. במקרים החמורים יותר ניתן להבחין בנזק מצטבר לשיניים כמו סדקים, שברים, נסיגת חניכיים, נפילות ושברים בכתרים ובסתימות, פצעים ולחיים מצולקות (בחלק הפנימי) ועוד.

ללא טיפול נכון בתופעה, הילד עלול לסבול מהפרעות המערכת הלעיסה, כולל כאבי ראש, כאבים בפנים ובצוואר, קשיים בפתיחת הפה, קושי בהנעת הלסת התחתונה וכיוצא בזה.

כמו כן, התופעה גורמת לכאבים המשפיעים על איכות השינה אצל ילדים, לכן הילד עייף במהלך היום, הוא צפוי להתקשות בלימודים בגלל עייפות וקשיי ריכוז, ובנוסף העייפות המוגברת משפיעה על מצב רוחו ועל תפקודו.

 

איך נמנעים ומה אפשר לעשות?

כדי להימנע מתופעת חריקת השיניים אצל ילדים ניתן להתאים טיפולי פיזיותרפיה וטיפול תרופתי להרפיית השרירים. אם הבעיה נובעת מגורם נפשי הדרך הנכונה היא טיפול אצל פסיכולוג או פסיכיאטר כדי למנוע את הגורם הנפשי לחריקת השיניים.

דרכי הטיפול העיקריות בחריקת שיניים אצל ילדים הן:

  • סד רך להגנת על המשנן (בדרך כללי החל מגיל 6).
  • טיפול התנהגותי.
  • טיפול תרופתי.
  • טכניקות אלטרנטיביות להרפיית שרירים.

 

איך בדיקת שינה תוכל לסייע בקבלת פרטים?

אם קיים חשד להפרעות נשימה בשינה ולחסימה בדרכי האוויר העליונות. יש לפנות למומחה אף אוזן גרון ובדרך כלל עוברים בדיקת שינה על מנת לשלול מחלות הדורשות טיפול רפואי ומעקב.

להזמנת בדיקת שינה ביתית על ידי מומחים – צרו איתנו קשר עוד היום בטלפון או במייל!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button