חומציות בדם – איך זה קשור לשינה שלך?

גוף האדם יודע כיצד לנטרל עודף חומציות הנוצרת בדם, כל עוד יש מאגר תקין של ויטמינים ומינרלים. יש מנגנונים משוכללים בגוף השומרים על רמת ה-PH, כאשר מדד ה-PH משקף את רמת החומציות וככל שהמספר נמוך יותר כך הדם חומצי יותר. מהי רמת החומציות הנורמלית בדם? מה הקשר בין חומציות בדם לאיכות השינה? איך משפרים את רמת החומציות בדם? המומחים של היי מדיקל עונים על כל השאלות בנושא.

מהי רמת החומציות הנורמלית בדם?

רמת ה-PH, כלומר רמת החומציות בדם, הנחשבת לאידיאלית היא 7.35, אך אצל רוב האנשים יש רמת חומציות נמוכה מערך זה. באופן כללי, תוצאות תקינות של חומציות בדם צריכות להיות בטווח הבא:

  • גברים – 7.35 – 7.45 PH.
  • נשים – 7.35 – 7.45 PH.
  • ילדים – 7.35 – 7.45 PH.

אם מגלים בבדיקה כי הדם החומצי, כלומר רמת ה-PH מתחת ל-7.35, החומציות בדם נובעת בדרך כלל מסיבות כמו בעיות נשימה, לכן מכנים מצב זה כחמצת נשימתית, אך הרמה הנמוכה של PH יכולה לנבוע גם מבעיות שונות בכליות ומבעיות בחילוף החומרים, ובמקרים אלו מכנים את התופעה בשם חמצת מטבולית. כדאי לדעת כי חמצת נשימתית עשויה להתפתח בגלל מחלות ריאה חסימתית כמו דלקת סימפונות, אסתמה חמורה או דלקת ריאות. כמו כן, התופעה יכולה להיגרם בגלל מחלת עצבים הפוגעת בתפקודי הנשימה.

 

A Man Holding a Blood Tube

 

אם רמת החומציות בדם גבוהה מ-7.45 הדם בסיסי, והתופעה לרוב נובעת מבעיות במערכת הנשימה או במערכת חילוף החומרים. בסיסיות הדם הנובעת מבעיות במערכת הנשימה קורית בגלל גורמים כמו חרדה, חום גבוה, הרעלת סליצילטים, תסחיף דם בריאות ופעילות יתר של בלוטת התריס.

חשוב לציין כי חומציות גבוהה בדם עלולה לגרום להתפתחות מגוון רחב של מחלות ובעיות בריאותיות. יש קשר בין רמת חומציות בדם לבין מחלות ובעיות שכיחות כמו סרטן, שבץ, אלרגיות, סוכרת, שגדון, עצירות, השמנת יתר, מיגרנות ואוסטאופורוזיס.

המשותף לאנשים הסובלים מבעיית חומציות בדם הוא חוסר בפעילות גופנית, תזונה לקויה, צריכת גבוהה של מזון מעובד תעשייתי, מתח נפשי, צריכה מוגברת של אלכוהול ואכילה מרובה של מאכלים מתובלנים.

האם יש קשר לאיכות השינה?

חוקרים שונים בדקו את הקשר בין חומציות בדם לאיכות השינה והתוצאות מוכיחות קשר ישיר בין התופעות. כיום כבר ידוע כי הפרעות במערכת הנשימה משפיעות על רמת החומציות לכן אם מגלים בבדיקה חומציות גבוהה חשוב לבדוק האם המטופל סובל מבעיות נשימה שונות ויש לאבחן את הסיבות לחמצת הנשימתית על מנת לסייע למטופל ולמנוע ממנו את החרפת הבעיה. אם לא מטפלים בתופעה המחלה עשויה להחמיר ובנוסף יש לכך השפעות על איכות שינה ותפקוד האדם.

מה עושים כדי לשפר את רמת החומציות בדם?

לאחר שהבנו את הקשר בין איכות שינה לבין רמת החומציות, מומלץ לשפר את רמת החומציות בדם בדרכים הבאות:

  • הקפדה על שעות השינה.
  • הימנעות ממצבי לחץ ומתח נפשי בחיים.
  • שינוי תזונתי.
  • פעילות גופנית קבועה.
  • שתיית מים בכמות מספקת.
  • צריכה גדולה יותר של מזונות היוצרים בסיסיות ולא חומציות.
  • שתיית כוס מים עם לימון סחוט טרי בבוקר, על קיבה ריקה.
  • תוספי תזונה.
  • הימנעות מסוכר לבן, בצקים ומאפים מקמח לבן, אוכל מעובד, מזון מהיר וכד'.

לסיכום, החומציות בדם משפיעה על איכות השינה ותפקודי מערכות הגוף, המודעות לחשיבות רמת ה-PH הולכת וגוברת בשנים האחרונות, לכן כדאי ליישם את הפתרונות לשיפור רמת החומציות ולפנות לייעוץ רפואי בהתאם לצורך.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button