זכאות למחולל חמצן

מחולל חמצן הוא מכשיר רפואי לסיוע נשימתי ולטיפול משלים בחמצן. המכשיר הייעודי מספק חמצן למטופלים הסובלים מרמות חמצן נמוכות בדם (רמת סטורציה נמוכה). יש שני סוגים עיקריים של מחוללי חמצן – מכשיר נייד ומכשיר נייח. המכשיר הנייד נחשב לנוח ולפרקטי יותר מאחר וניתן לצאת איתו מהבית ולהשתמש בו בכל מקום, גם במהלך חופשות ונסיעות לחו"ל, במקומות ללא חיבור לרשת החשמל, בטיולים ועוד. 

מחולל חמצן נייד מיועד לקהל יעד רחב ומגוון הכולל חולים במחלות ריאה חסימתיות כמו COPD, יתר לחץ דם ריאתי ופיברוזיס ריאתי, למטופלים המאובחנים עם מחלות לב שונות, לחולים המאובחנים עם סרטן וסובלים מגרורות בריאות, ולמטופלים המקבלים טיפול תרופתי וריווי החמצן אצלם נמוך מ-90%. כדאי לדעת כי בעבר הלא רחוק החולים נאלצו להתמודד עם בלוני חמצן כבדים ומסורבלים כדי לקבל את הטיפול בחמצן הנדרש עבורם, אך כיום יש חלופה לבלוני החמצן הנוזלי ובסל הבריאות הממלכתי נקבעו התנאים לקבלת זכאות למחולל חמצן נייד, ויש לקבל המלצה מרופא ריאות ומהממונה על חמצן בקופת החולים אליה משתייכים.

זכאות למחולל חמצן

מה הם תנאי הזכאות למחולל חמצן נייד?

הקריטריונים לזכאות עבור מחולל חמצן נייד נקבעו בסל שירותי הבריאות הקבוע בחוק. ראוי לציין כי חוק ביטוח בריאות ממלכתי מקיף את כל השירותים, המכשירים, התרופות והציוד הרפואי שהמבוטחים זכאים לקבל. כדי לממש את זכאות החולה למחולל חמצן נייד עליו לעמוד באחד מהקריטריונים הבאים:

  • חולה המאובחן במחלת ריאה כרונית המקבל טיפול תרופתי ולמרות הטיפול הלחץ החלקי של החמצן העורקי נמוך מ-55 טור, או חולה שמקבל טיפול תרופתי אופטימלי ולמרות הטיפול רווי החמצן בדם אצלו מתחת ל-90% או שה-PA 02 שלו נמוך מ-55 טור לפחות שעה.
  • חולה המאובחן עם אי ספיקת לב קשה המקבל המלצה על המכשיר מקרדיולוג מומחה.
  • חולה סרטן עם גרורות בריאה.

בנוסף, קופות החולים מציבות תנאים נוספים לקבלת הזאות למכשיר:

  • המטופל בעל כושר ניידות גבוה ומסוגל לעבוד או ללמוד מחוץ לבית.
  • המטופל זקוק לאספקת חמצן לצורך ניידות. 
  • המטופל יוצא מהבית שלו מעל 4 פעמים בחודש ושוהה מחוץ לביתו 15 שעות או יותר בחודש.

כדי לקבל את הזכאות למחולל חמצן נייד יש לקבל המלצה מרופא ריאות או מרופא מומחה אחר, בהתאם למחלה. בנוסף, יש לקבל אישור מהממונה על חמצן לטיפול ביתי במחוז אליו משתייכים, בכפוף למדיניות קופת החולים.

למי מגיע החזר ומה התנאים לכך?

מבוטחי קופות החולים זכאים לקבל מחולל חמצן נייד לשימוש בבית ומחוץ לבית, בכפוף לתנאים שנקבעו בסל שירותי הבריאות הממלכתי, ועליהם להשיג המלצה מרופא ריאות או מרופא מומחה אחר כמו קרדיולוג וכו'. יש להוכיח כי המבוטח זקוק למכשיר הרפואי על מנת לאפשר לו לצאת מביתו ולקיים את חייו הרגילים כמו עבודה או לימודים. מבוטחי קופות החולים המחזיקים בשב"ן (שירותי בריאות נוספים) ובעלי ביטוחים משלימים אחרים העומדים בקריטריונים שנקבעו על ידי הקופה זכאים אף הם למכשיר, עם או ללא השתתפות עצמית.

ברוב המקרים, המבוטח נדרש להשתתפות עצמית בשיעור של 10% מעלות המכשיר (או דמי השכירות) וההובלה, אך יש חולים המקבלים פטור מתשלום השתתפות עצמית, למשל חולה אונקולוגי המקבל המלצה מקרדיולוג מומחה, נפגעי תאונות עבודה המוכרים על ידי המוסד לביטוח לאומי ועוד. 

מהן הזכויות של המשתמשים במכשיר?

מעבר לזכאות להשתתפות בעלות רכישת/שכירות מחולל חמצן נייד, נפגעי תאונות עבודה המוכרים על ידי ביטוח לאומי זכאים לזכויות נוספות כמו קצבה חודשית או פיצוי חד פעמי בהתאם לחוקים, פטור מהשתתפות עצמית לרכישת או השכרת מחולל חמצן ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button