זיעה קרה בלילה – סיבות

כל אדם זקוק לשינה טובה ולמנוחה לגוף ולנפש. יחד עם זאת, לא מעט נשים וגברים בגילים השונים סובלים מתופעה של זיעה קרה בלילה, הם מתעוררים עם בגדים וסדינים ספוגים בזיעה, ועורם מכוסה בזיעה קרה. מה הגורמים העיקריים לזיעה קרה בלילה? האם זה מסוכן? איך מאבחנים וכיצד מטפלים בבעיה? המומחים של היי מדיקל, החברה המובילה לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, עונים על כל השאלות בכתבה הבאה.

 

זיעה קרה בלילה – רקע כללי

ישראל היא מדינה חמה ולחה ויש לא מעט אנשים שנראים בחודשי הקיץ החמים כאילו הם סיימו בזה הרגע ריצת מרתון או אימון אירובי מפרך. ההזעה היא מנגנון טבעי של הגוף לצנן את טמפרטורת הגוף ולהפריש רעלים ופסולת החוצה, אך כאשר מזיעים בצורה לא פרופורציונלית, חשוב לבדוק האם סובלים מתופעה הנקראת הזעת יתר.

הזעת יתר היא תופעה יחסית נפוצה באוכלוסייה, היא נובעת ממגוון סיבות וגורמים, בדרך כלל בגלל תרופות, השמנת יתר, לחץ ומתח נפשי, שינויים הורמונליים, גיל המעבר, מחלות זיהומיות ומחלות ממאירות. אם מזיעים גם בלילה וקמים ספוגים בזיעה קרה, ברוב המקרים מדובר בתגובה נורמלית של הגוף בגלל שינה בחדר חם ולא מאוורר דיו או בגלל שינה עם שמיכה עבה ובגדים חמים. במקרים מסוימים הזעת היתר בלילה מעידה על בעיה רפואית לכן אין להקל ראש בתופעה ואם ממשיכים להזיע בלילות למרות אוורור החדר ושינה עם בגדים קצרים – כדאי לפנות לרופא ולעבור אבחון על מנת לבדוק האם סובלים ממחלה אוטואימונית או מבעיה אחרת החייבת טיפול מתאים.

 

מה הסימפטומים של זיעה קרה בלילה?

חשוב לדעת כי הזעת יתר בלילה (באנגלית Night Sweat) מוגדרת כהזעה בכמות גבוהה מהנדרש לצורך ויסות טמפרטורת הגוף. ההזעה נובעת בכל הגוף לעומת תופעת הזעת היתר שבה יש אזורים מסוימים בגוף המעורבים בתופעה השכיחה, כלומר בית שחי, חזה, פנים, כפות ידיים וכפות רגליים.

הזעת לילה גורמת לשכבה של זיעה קרה כאשר קמים בבוקר ולתחושה לא נעימה ואף מביכה. מי שסובל מהבעיה לרוב יגלה כי הסדינים והבגדים רטובים לגמרי לאחר היקיצה משנת הלילה, ובמקרים מסוימים כאשר דרגת ההזעה במהלך הלילה גבוהה וחריגה מהרגיל עלולים גם להתעורר ולסבול מהפרעות שינה.

הסימפטומים העיקריים של זיעה קרה בלילה משתנים בין אדם לאדם, ובאופן כללי מעבר להזעת היתר ולסדינים והבגדים הרטובים עלולים להופיע סימפטומים נוספים כגון: חום, כאבים מקומיים, שיעול, ירידה במשקל, שלשול ובעיות במתן צואה, חולשה כללית, כאבי ראש, סחרחורת ועוד. למעשה, התסמינים של הזעת לילה נובעים מהמחלה או מהבעיה הרפואית ממנה סובלים, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי ולקבל טיפול מתאים.

 

מה הסיבות העיקריות לזיעה קרה בלילה?

יש שלל סיבות העלולות לגרום להזעת יתר בלילה וליקיצה עם זיעה קרה על כל הגוף. הסיבות המרכזיות לתופעה הן:

גנטיקה

אחת מהסיבות העיקריות לתופעת הזיעה הקרה בלילה היא נטייה תורשתית להזעת יתר העוברת במשפחה. על פי הערכת המומחים מדובר כברבע מהמקרים.

שינויים הורמונליים

הזעה בלילה היא תופעה נפוצה הקשורה לגיל המעבר ולגלי החום, בעיקר אצל נשים שמפסיקות לקבל את המחזור החודשי. גם גברים בגיל המעבר סובלים מבעיית ההזעה בלילה בגלל שינויים הורמונליים שונים.

תופעות לוואי של תרופות

הזעת יתר מהווה תופעת לוואי של תרופות שונות, הן בשעות היום והן במהלך השינה בלילה. הזעת היתר נגרמת בין היתר בגלל תרופות המכילות פרצטמול ועקב נטילת תרופות נוגדות דיכאון או תרופות לטיפול בסוכרת או בהורדת לחץ דם.

בעיות נשימה שונות

הפרעות שינה כמו תסמונת דום נשימה בשינה או מחלת ריאה חסימתית (COPD) עלולות לגרום לתופעת הזיעה הקרה בלילה. אם הרופא חושד כי הזעת היתר בלילה נובעת בגלל הפרעת שינה הוא ישלח את המטופל לבדיקה במכון שינה, כיום ניתן לבצע דרכנו בדיקת שינה ביתית, הבדיקה הביתית נוחה יותר מאחר וישנים בסביבה המוכרת.

מחלות זיהומיות

שלל מחלות זיהומיות גורמות לזיעת יתר בלילה, כדוגמת: שחפת, דלקת פנים הלב, טיפואיד, ברוצלוזיס, איידס ועוד.

מחלות ממאירות

הזעת יתר בלילה יכולה להיגרם כתוצאה ממחלות ממאירות סרטן בלימפומה מסוג הודג'קין, לוקמיה, סוגים שונים של סרטן ריאות וכיוצא בזה.

אלרגיה

במצבים מסוימים ויחסית נדירים עלולים לסבול מהזעת יתר בלילה בגלל תגובה אלרגית המעוררת את מנגנון ההזעה.

חרדה

חרדה יכולה להחמיר את תופעת הזעת היתר, גם בלילה, והשילוב בין התקף חרדה להזעה עשוי להגביר את הסימפטומים והחוויה עלולה להיות קשה בהרבה.

בלוטת התריס

יתר פעילות של בלוטת התריס מגבירה את תופעה הזיעה הקרה בלילה.

תזונה לקויה לפני השינה

מזון מתובל, מאכלים שומניים, ירקות כמו שום, פלפל חריף ובצל, שתיית אלכוהול ומשקאות המכילים קפאין בכמות גדולה, כל אלו ועוד עלולים להביא להזעת יתר בלילה.

 

האם זה מסוכן?

במקרים רבים הזעת לילה אינה מסכנת את חיי האדם ולא תמיד היא מעידה על קיומה של מחלה או בעיה רפואית. יחד עם זאת, כאשר סובלים מתופעת הזיעה הקרה בלילה באופן מתמשך והיא גם גורמת להפרעה לשינה וליקיצות במהלך השינה הנחוצה לגוף, יש צורך בבירור רפואי. האבחון נועד לשלול מחלות מסוכנות ובעיות בריאותיות המחייבות טיפול. כאמור, ברוב המקרים הזעת היתר בלילה נגרמת כתגובה לתנאי הסביבה בחדר בו ישנים, לכן אם סובלים מהתופעה באופן מתמשך חשוב לעבור בדיקות על ידי רופא מומחה.

 

אבחון ובדיקות

אדם הסובל מתופעה הזיעה הקרה בלילה לרוב יתלונן אצל רופא המשפחה, וחשוב להגיע לבדיקה אצל הרופא למרות המבוכה. בשלב הראשון רופא המשפחה יעשה בירור באמצעות תשאול ובדיקת הגיליון הרפואי, ובנוסף הוא ישלח את המטופל לבדיקות דם ושתן, ובהתאם לצורך הוא יפנה את המטופל גם למכון הדמיה על מנת לעבור צילום חזה. בהתאם לתוצאות הבדיקות הראשוניות הרופא יכול להמליץ על בדיקות מעמיקות ויסודיות יותר.

אם הרופא חושד שבעיית הזעת היתר בלילה נובעת בגלל הפרעות ובעיות במערכת הנשימה, למשל תסמונת דום נשימה בשינה, הוא ישלח את המטופל לבדיקה במעבדת שינה. בהתאם לצורך, הרופא ישלח את המטופל גם לבדיקות CT או MRI.

היי מדיקל מציעה שירות ייחודי של בדיקת שינה ביתית, הבדיקה מתבצעת בלילה באמצעות מכשיר מתקדם ויכולה לגלות בעיות כמו דום נשימה בשינה ועוד.

 

איך מטפלים בזיעה קרה?

כפי שציינו ברוב המקרים אין צורך בטיפול רפואי מאחר ומדובר בתופעת זמנית וחולפת. לאחר אבחון מעמיק ובדיקת תסמינים נוספים, הרופא המומחה יכול להמליץ על הטיפולים הבאים:

החלפת התרופה

אם הזיעה הקרה בלילה נגרמת בגלל תרופה כלשהי, הרופא יחליף אותה לתרופה אחרת.

טיפול תרופתי

בהתאם לבעיה ניתן להתאים תרופות לדיכוי פעילות מערכת העצבים הסימפתטית מאחר והיא גורמת להזעת יתר, או תרופות נוגדות חרדה ולחץ נפשי.

תכשירים ייעודיים

יש תכשירים מיוחדים לשיפור המצב כמו דאודורנט אנטי פרספירנטי או תכשיר אחר.

ניתוח

בניתוח מנתקים את העצב שגורם לתופעת הזעת היתר.

הזרקת בוטוקס

טיפול מהיר ויעיל בתופעת הזעת יתר, הטיפול אפקטיבי ומסייע לרבים.

גלי קול

יש טיפול חדשני הנחשב ליעיל המבוסס על טכנולוגיית קלי קול.

מכשיר רפואי לסיוע נשימתי

במקרים רבים ניתן לטפל בבעיה באמצעות מכשיר רפואי כמו מחולל חמצן נייד קטן, יש להתרגל לשינה עם מסכת נחירונים. אפשר להקל על תסמיני הזיעה הקרה בלילה גם באמצעות מכשיר כמו מעשיר לחות, המכשיר יעיל מאוד אם סובלים מהזעת היתר בגלל הפרעות נשימה, אלרגיה ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button