התקפי חרדה בלילה

כל אדם שחווה התקף חרדה בחייו יודע כי מדובר באירוע קשה ולא פשוט. התקפי חרדה עלולים להופיע בפתאומיות ובכל זמן ומקום, ההתקף משבש את סדר היום ומלווה בתחושות גופניות כמו עילפון, דפיקות לב, הזעה מוגברת, קוצר נשימה ועוד, לעיתים האדם שחווה את התקף החרדה משוכנע כי הוא עובר התקף לב או שהוא משתגע.

כאמור, התקף חרדה יכול להופיע גם בלילה, במהלך השינה, והאדם מתעורר אל מצב של פניקה והאירוע כולו נמשך בדרך כלל בין 2 דקות ל-8 דקות. כאשר מתעוררים לתוך האירוע המורכב והאינטנסיבי של חרדה במהלך השינה בלילה, סובלים מסימפטומים שונים כמו דופק מואץ, קשיי נשימה, לחץ באזור החזה, הזעה, סחרחורת, פחד למות וחשש מכך שעומדים להשתגע. הסימפטומים מזכירים את הסימנים של התקף לב, אך בפועל התופעה אינה מסכנת חיים. כדאי לדעת כי יש מגוון טיפולים יעילים לתופעות כמו חרדות בשינה והתקפי חרדה בלילה, וחשוב לקבל טיפול אחרת התופעה עלולה להפוך לטריגר להתפרצות של התקף פסיכוטי.

התקף חרדה בשינה – רקע כללי על התופעה

רוב האנשים חווים התקף חרדה לפחות פעם אחת או פעמיים בחייהם, בדרך כלל הם יחוו את התופעה בתקופות לחוצות בחיים, וההתקף חולף מעצמו.  בהתקף החרדה חווים תחושה של פחד עז, התחושה גורמת לתגובות גופניות ונפשיות, למרות שבפועל אין סיבה מוחשית או נראית לעין לסבול מתחושת הפחד הקשה. אגב, אם ההתקפים חוזרים על עצמם בפתאומיות ובאופן לא צפוי והאדם סובל מפחד תמידי מהתקף נוסף, ככל הנראה האבחנה תהיה שהוא סובל מהפרעת פאניקה, ומומלץ לעבור אבחון על ידי פסיכיאטר מנוסה בעל הכשרה מקצועית לטיפול בהתקפי חרדה.

ראוי לציין כי רוב התקפי החרדה מתרחשים במהלך שעות היום, אך חלק ניכר מהאנשים הסובלים מהתופעה ביום חווים התקפי חרדה גם בלילה. מחקרים שונים מראים כי לפחות 10% מכלל התקפי החרדה מתרחשים בשעות הלילה, השעות בהן הגוף זקוק למנוחה ולהתחדשות.

התקפי החרדה בשעות הלילה מתרחשים לרוב במעבר משלב 2 לשלב 3 במחזור השינה העמוקה, ההתקף נמשך דקות ספורות, לרוב בין 2 דקות ל-8 דקות. לאחר ההתקף בלילה קשה מאוד לחזור לשינה עמוקה הנחוצה לגוף, לכן חלה פגיעה משמעותית באיכות החיים וללא שינה טובה האדם חשוף לתחלואה גבוהה, לתשישות מוגברת בשעות היום, לקשיי ריכוז, לתפקוד לקוי בעבודה או בלימודים, ובנוסף האדם נמצא בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים ועבודה.

חשוב לדעת כי חרדות בשינה הן התקף החרדה המשמעותי והקשה ביותר. כאשר ההתקף מתרחש במהלך השינה בלילה רמות הלחץ והמתח הנפשי הנלוות להתקף החרדה גבוהות במיוחד, מאחר והאדם מתעורר לתוך האירוע המורכב. בזמן ההתקף עלולים לסבול מסימפטומים של התקפי פאניקה בלילה כמו נשימת יתר (היפרוונטילציה), ועל פי מחקר עדכני שפורסם בארצות הברית, לחץ למחקר  עולה שכמעט 69% מהאמריקאים התלוננו על התעוררות התקפי החרדה במהלך השינה עקב חרדות ודאגות שונות כגון: קשיי פרנסה, בעיות בזוגיות, מצב כלכלי ותעסוקתי, ענייני בריאות, מצב פוליטי ועוד.

שיתוק במהלך השינה

תופעת השיתוק בשינה היא ללא ספק חוויה מלחיצה ומפחידה מאוד. השיתוק בשינה נמשך זמן קצר, בדרך כלל כאשר ישנים על הגב. התחושה המפחידה קורית בדרך כלל בשלב שבו נרדמים ונכנסים לשינה עמוקה או בשלב ההתעוררות מהשינה העמוקה.

אדם שחווה את תחושת השיתוק במהלך השינה סובל מאי יכולת להניע את שרירי הגוף באופן רצוני, למרות שהנשימה ותנועות העין סדירות וממשיכות כרגיל. האדם שחווה את תחושת השיתוק בשינה מרגיש חנק או קיפאון, ולתחושות הקשות מתלווים גם פחד עז וחרדה אינטנסיבית. במקרים מסוימים, מעבר לתחושות הגופניות הקשות שנלוות לתופעת השיתוק בשינה, האדם חווה גם חזיונות רגעיים שתורמים לתחושה הקשה של הפחד, האימה והבהלה. בנוסף על זאת, האדם חווה במהלך תופעת השיתוק בשינה גם תסמינים גופניים כמו של התקפי החרדה, בעיקר דופק מואץ וזיעה מוגברת.

כ-35% מהאנשים המאובחנים עם הפרעת פאניקה מדווחים על התקפי שיתוק בלילה, ומחקרים שונים כבר הוכיחו קיומו של קשר בין שיתוק בשינה לבין התקפי חרדה ליליים. המחקרים העדכניים מצביעים על רקע גנטי המגביר את הסיכון להתקפי השיתוק בשינה.

מה הסימפטומים של התפקיד החרדה הליליים?

התקף חרדה מתחיל באופן פתאומי ויכול לקרות בסיטואציות שונות ביום או בלילה. כאמור, התקף חרדה בשינה נחשב להתקף הקשה ביותר ולאחר שהוא חולף קשה ואפילו בלתי אפשרי לחזור לשינה עמוקה, לכן מרגישים מותשים ועייפים בשעות היום שלמחרת ההתקף. בנוסף, רבים מהאנשים שסובלים מחרדות בלילה מפחדים ללכת לישון ולהירדם מפאת האימה והפחד העז עקב ההתקפים, לכן הם מפתחים קשיי שינה חמורים, וידוע לכול כי חוסר בשעות השינה גורם לתשישות, למחשבות טורדניות, לקשיי ריכוז וזיכרון, ללחץ נפשי מוגבר, לקשיים ביחסים הבין אישיים ולתחושות כמו דיכאון ומחשבות אובדניות.

הסימפטומים העיקריים של חרדות בלילה הם:

  • דפיקות לב מואצות.
  • פחד מאובדן שליטה.
  • פחד ואימה של סוף מתקרב או תחושת מוות וסכנה.
  • זיערה קרה.
  • רעד בגוף.
  • קוצר נשימה ו/או הרגשת מחנק.
  • צמרמורות.
  • בחילות.
  • מיחושים בבטן.
  • כאבים באזור החזה.
  • סחרחורת.
  • כאבי ראש.
  • דיכאון.
  • פחד משיגעון.
  • מחשבות טורדניות.
  • מחשבות אובדניות.
  • תחושת ערפול.
  • לחץ נפשי מוגבר.
  • תחושה של ניתוק מהמציאות.

אנשים רבים הסובלים מחרדות בשינה מדווחים כי הפחד הגדול שלהם הוא ללכת לישון ולהירדם, הם חוששים מהתקף חרדה חוזר, ומהסימפטומים הנלווים להתקף החרדה בזמן השינה. זו פגיעה משמעותית באיכות חייהם, והחשש הבלתי פוסק מהתקפי חרדות נוספים בלילה עלול לגרום להם לבעיות נוספות כמו אגורפוביה (פחד להסתובב לבד בחוץ), פחד מנהיגה, פחד משהייה במקומות הומי אדם ועוד.

ראוי לציין כי התקפי חרדה חוזרים בלילה נמצאים בחפיפה להפרעות קשות נוספות כמו ביעותי לילה וסיוטים בזמן השינה. סיוט בלילה הוא חלום רע המעורר רגשות שליליים וחרדות, פחד קיצוני הגורם ליקיצה ותחושות קשות נוספות.

מחקרים חדשים שפורסמו בשנים האחרונות מזהים קשר בין תופעת ביעותי הלילה והחרדות בשינה לבין התפרצות של התקף פסיכוטי. כך לדוגמה, מחקר שפורסם בשנת 2015 בנושא ביעותי לילה מראה על קשר הדוק בין ביעותי לילה להתפרצות של התקף פסיכוטי לחצו למחקר. מחקר נוסף מצביע על כך שחולים בפרקינסון החווים חלומות חוזרים ומבעיתים  סובלים מהידרדרות קוגניטיבית מהירה בהרבה לעומת חולי פרקינסון מאובחנים ללא חלומות תוקפניים ואגרסיביים לחצו למחקר.

סיבות וטריגרים להתקפי חרדה בלילה

פוביות

הפוביה עלולה לגרום להתקף פאניקה בשינה.

PTDS

הפרעת דחק פוסט טראומטית באה לידי ביטוי בסיוטי לילה חוזרים, ולרוב חווים פלאשבקים מהאירוע הטראומתי.

תרופות

תרופות מעוררות עלולות לגרום להתפתחות התקף פאניקה בלילה.

סמי הזיה וחומרים משני תודעה

סמי הזיה פסיכדליים, מריחואנה וחומרים משני תודעה אחרים עלולים לגרום להתקפי חרדה בלילה, ככל הנראה עקב תחושת אובדן שליטה ובלבול הגורמים ללחץ נפשי.

אריתמיה

הפרעה בקצב הלב עלולה לגרום להתקף חרדה, התופעה נפוצה אצל אנשים עם מחלות לב.

הקשר בין קשיי שינה להתקפי חרדה בלילה

חוקרים גילו כי 40% מהאנשים הסובלים מקשיי שינה סובלים גם מחרדות משמעותיות. מחקרים עדכניים מראים כי 60%-50% מהאנשים הסובלים מחרדה חווים גם קשיי שינה, ולרוב איכות השינה שלהם לקויה והם מתקשים להירדם.

לטענת החוקרים, יש קשר ישיר והדוק בין איכות השינה לבין המצב הנפשי, לרבות היכולת להירדם ולישון היטב בלילה. אדם המאובחן עם חרדה מתקשה למצוא שלווה ביום או בלילה, לכן איכות השינה שלו נפגעת על כל המשתמע מכך.

אחד הטיפולים היעילים לחולים הסובלים מהפרעות שינה ומקשיי נשימה עקב התקפי החרדה בלילה מבוסס על מחוללי חמצן ומכשירי סיפאפ. מכשירים ייעודיים לחולים הסובלים מקשיי נשימה בלילה כמו סיפאפ מקלים על התסמינים, משפרים משמעותית את איכות השינה ומונעים את קשיי הנשימה בשינה. אנחנו בהיי מדיקל משווקים מכשור רפואי לסיוע נשימתי ונשמח להמליץ לכם על מכשיר מתאים. בנוסף, אנחנו ממליצים לכם לקרוא מידע על טיפול טבעי בחרדות לסובלים מחוסר חמצן – לקריאה לחצו כאן.

טיפול מומלץ

הטיפול המומלץ כיום לאנשים הסובלים מהתקפי חרדה בשינה הוא טיפול קוגניטיבי –  התנהגותי (CBT), בדרך כלל בשילוב עם טיפול הכולל תרופות נוגדות חרדה וטיפול נפשי. מומלץ לעבור טיפולי CBT אצל פסיכיאטר מנוסה בטיפול בחרדה או אצל פסיכולוג. טיפולי CBT להתקפי חרדה בשינה מתמקד בשינוי מחשבות שליליות שמובילות להתקפי החרדה ובכלים להתמודדות עם התסמינים בעת התקפי החרדה בלילה.

פסיכיאטר יכול לשלב בטיפול תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRI או ממשפחת הבנזודיאזפינים. הטיפול התרופתי יעיל מאוד ויש תרופות איכותיות המאפשרות שליטה בתסמינים הפיזיים והמנטליים אותם חווים בזמן התקפי החרדה בלילה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button