התכווצות שרירים בלילה – איך ולמה?

מה זה כיווץ שרירים? למה רבים סובלים מהתופעה של התכווצות שרירים בלילה? מה הגורמים לתופעה זו ואיך זה בדיוק קורה במהלך השינה בלילה? כיצד התכווצות שרירים משפיעה על איכות השינה של האדם והאם התופעה קשורה להרגשות ותחושות בזמן החלום? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך מקצועי ומעמיק בנושא התכווצות שרירים בלתי רצונית בלילה.

 

מה זה כיווץ שרירים?

אחת מהתלונות הנפוצות ביותר בקרב מטופלים המגיעים לרופאי המשפחה ולמרפאות היא התכווצות שרירים, בדרך כלל ברגליים ובמהלך השינה בלילה. למעשה, רוב האנשים יחוו את התופעה לפחות פעם אחת במהלך חייהם, והתופעה שכיחה בכל גיל, כולל ילדים ומבוגרים.

כדאי לדעת כי התופעה של התכווצות השרירים מתרחשת כאשר אחד מהשרירים או קבוצת שרירים מתכווצים בפתאומיות, ובעקבות כיווץ השריר הפתאומי מרגישים כאב עז, מתקשים להמשיך בפעילות שבה עוסקים, למשל פעילות גופנית כמו ריצה או הליכה, ואם חווים את התופעה בלילה יש פגיעה באיכות השינה והכאב החד והפתאומי צפוי להעיר את האדם משנתו.

ברוב המקרים לא יודעים מה הגורם העיקרי לתופעת ההתכווצות של השרירים, והמומחים מניחים כי התכווצות שרירים נגרמת בגלל עומס יתר על השריר, מתיחת יתר של השריר, תנוחה מסוימת המפעילה עומס לפרק זמן ממושך על השריר, התייבשות (בדרך כלל במסגרת אימון גופני או טיול מאומץ) בעיקר במזג אוויר חם,  עבודה מאומצת במיוחד כאשר חם בחוץ ויש גם תרופות שאחת מתופעות הלוואי שלהן הינה התכווצות שרירים.

 

למה זה קורה לנו?

כאמור, הגורמים המרכזיים לתופעת התכווצויות שרירים הם עומס יתר על השריר, מתיחת יתר של השריר, תנוחה מאומצת וממושכת הגורמת לכיווץ השריר, התייבשות ועוד. ראוי לציין כי במקרים רבים הרופאים אינם יודעים להצביע על הגורם לתופעה של כיווץ שרירים, ובדרך כלל מטפלים בבעיה באמצעים ביתיים כיוון שהתופעה בדרך כלל אינה מזיקה.

כאשר האדם סובל מהתופעה בתדירות גבוהה חשוב לפנות לרופא מאחר והתסמינים של התכווצות שרירים בלתי רצונית, כולל התכווצות שרירים במהלך השינה בלילה, עשויים להעיד על מצב רפואי הדורש התייחסות וטיפול מתאים, למשל:

  • בעיות בזרימת הדם, בדרך כלל בעקבות היצרות של העורקים האחראים על אספקת הדם לרגליים (טרשת בעורקי הרגליים).
  • היצרות תעלת עמוד השדרה המותני, תופעה מוכרת הגורמת לדחיסת העצבים בחוט השדרה המותני ולכאבי רגליים הדומים לכאבי הנובעים מהתכווצות שרירי הרגליים.
  • תזונה לקויה הגורמת למחסור במינרלים כמו אשלגן, מגנזיום וסידן. חוסר במינרלים עלול לגרום להתכווצות שרירים.
  • מחלות כליה שונות.
  • הפרעות שונות במערכת העצבים.
  • סוכרת.
  • היפוגליקמיה.
  • בעיות רפואיות בבלוטת התריס.
  • הפרעות הורמונליות שונות.
  • אנמיה.

חשוב לציין כי התופעה של כיווץ שרירים במהלך היום נובעת ברוב המקרים מעומס יתר על השרירים בגלל אימון גופני או עבודה מאומצת או בגלל התייבשות. התופעה של התכווצות שרירים בלילה בדרך כלל נגרמת מסיבות אחרות שאינן קשורות לפעילות מאומצת, לכן אם חווים את התופעה בתדירות גבוהה ולא באופן חד פעמי חשוב לפנות לרופא לצורך ייעוץ מקצועי ושלילת מצבים רפואיים המחייבים טיפול.

 

איך זה קורה כשישנים?

כאמור, התכווצויות שרירים יכולות לקרות ביום או בלילה. ברוב המקרים ההתכווצות של שרירי הרגליים משפיעה בעיקר על שריר השוק, כלומר השריר לאורכה של הרגל מהקרסול ועד הברך. במקרים אחרים התופעה עשויה להשפיע על שרירי רגליים נוספים כמו שריר ארבע ראשי ושרירי ההמסטרינג.

כתוצאה מהתכווצות השריר בפתאומיות מרגישים כאב עז, ולרוב השריר והכאבים נרגעים בתוך מספר דקות. התכווצויות שרירים ברגליים בלילה עלולות לשבש את השינה, לכן התופעה מוגדרת גם כסוג של הפרעות שינה, וידוע כי ללא שינה איכותית בלילה יש סיכון מוגבר להתפתחות מחלות קשות ובעיות רפואיות, קשיי תפקוד וריכוז וסיכון מהותי למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

יש 3 סוגים עיקריים של התכווצות שרירים בלילה:

  • התכווצות בשרירי הרגליים בלילה – Nocturnal Leg Cramps.
  • מיוקלונוס – Nocturnal Myoclonus.
  • התכווצות שרירים מיד או בתוך זמן קצר לאחר ההירדמות.

בתוך כך, התכווצות שרירים בלילה עשויה להיגרם בגלל תנוחה בעייתי של כף הרגל. אם התנוחה בשינה גורמת לכיווץ של שרירי השוק בגלל התרחקות כפות הרגליים והבהונות מהגוף, שרירי הרגליים רגישים יותר להתכווצות פתאומית. כמו כן, ישיבה ממושכת בתנוחה לא נכונה עשויה לגרום לשרירי הרגליים להיות רגישים להתכווצויות, וגם פעילות גופנית מאומצת בשעות מאוחרות עלולה לגורם לעומס יתר על שרירי הרגליים ולכיווץ פתאומי שלהם, ובמקרים מסוימים גם עמידה ממושכת בעבודה גורמת לנטייה לכיווץ שרירי הרגליים בזמן השינה בלילה.

מצבים נוספים שעשויים לגרום לכיווץ שרירי הרגליים במהלך השינה הם הריון, הפרעות נוירולוגיות כמו מחלת פרקינסון, הפרעות ובעיות בשלד ובשרירים כולל דלקת מפרקים ניוונית, הפרעות מטבוליות שונות, מחלות לב וכלי דם, תופעות לוואי של תרופות ועוד.

לכן, אין להקל ראש בתופעת התכווצות שרירים בלילה או ביום ואם התופעה חוזרת על עצמה וסובלים ממנה בתדירות גבוהה יש לפנות לרופא מקצועי לצורך אבחון וקבלת טיפול מתאים. בדרך כלל הרופא יבצע תשאול ראשוני ואם הוא סבור כי יש סיבה רפואית להתכווצות השרירים הוא ישלח את המטופל לסדרת בדיקות, כולל בדיקת שינה. אגב, כיום אפשר לעבור בדיקת שינה במכוני השינה אך יש אפשרות נוספת לעבור בדיקת שינה ביתית, ואנחנו בהיי מדיקל מציעים שירות זה למבוטחי קופות החולים.

יש לציין כי בדיקת שינה ביתית נעשית בביתו של המטופל, בסביבה המוכרת והמועדפת עליו, וכך אין צורך לבלות לילה שלם במעבדת שינה.

 

איך התכווצות שרירים בלילה משפיעה על השינה שלנו?

כתוצאה מהתכווצות פתאומית של שרירי הרגליים במהלך השינה בלילה האדם מתעורר בגלל כאבים עזים בשרירי הסובך או בקבוצת שרירים, ברגל אחת או בשתי הרגליים. הכאב העז והפתאומי עשוי לגרום לפחד ולאי יכולת להזיז ולהניע את הגפה, לכן התופעה עלולה לגרום להתפתחות בעיות נוספות ובהן נדודי שינה (אינסומניה), חרדה, דיכאון ולבעיות נוספות הנובעות מקשיי השינה.

 

האם יש קשר בין ההרגשה למה שאנו חולמים?

בגילים צעירים עלולים לסבול מהתכווצות שרירים בלילה במהלך השינה, בעיקר כאשר חולמים על נפילה ובזמן ששרירי הגוף רפויים. כתוצאה מהחלום עלולים לסבול מקפיצת הירדמות, סוג של הפרעות שינה מוכרות ושכיחות יחסית, ובעקבות כיווץ פתאומי ומהיר של השריר חווים כאב עז ומתעוררים בפחד ובתחושה של ערפול חושים.

המומחים של היי מדיקל מציינים כי הטיפול המומלץ להתכווצות שרירים בלתי רצונית מבוסס לרוב על אמצעים ביתיים כמו תרגילי מתיחה, הרפיה, הרוויית הגוף במים ובהתאם לצורך הרופא ימליץ על תרופות המרפות את מתח השרירים.

הטיפול הביתי מבוסס על עיסוי עדין של שרירי הרגליים ומתיחות. אם סובלים משרירים מכווצים לאחר אימון או עבודה מאומצת כדאי להניח שקית קרח על האזור כדי להרגיע את השרירים. כמו כן, יש לשפר תזונה ובהתאם לצורך ולהמלצת הרופא כדאי ליטול תוספי תזונה כמו אשלגן ו/או מגנזיום. הטיפול המומלץ הוא מניעתי אך במצבים מסוימים הרופא ימליץ על טיפול תרופתי. יש מגוון תרופות לטיפול בהתכווצויות שרירי הרגליים, אך חלקן גורמות לתופעות לוואי לא נעימות על כן כדאי להתחיל בטיפול מניעתי, כמובן לאחר בירור רפואי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button