השפעת קפאין על שינה

קפאין הוא חומר פסיכו אקטיבי המשפיע על תפקודי המוח, הוא אחראי על ההשפעות המעוררות של שתיית קפה. בשנים האחרונות גוברת המודעות להשפעות הלוואי של צריכת הקפה, לרבות בעיות מוכרות כמו התמכרות לקפאין. מהי השפעת קפאין על שינה? מדוע אנשים מתלוננים על תסמונת גמילה מקפאין? מה קורה לגוף אם מפסיקים לשתות קפה באופן הדרגתי או בפעם אחת? כל זאת ועוד בכתבה שהמומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו.

 

השפעות הלוואי של שתיית קפה

קפאין משפיע על תפקוד המוח, הוא נחשב לחומר מעורר ושייך למשפחה החומרים הכוללת בין היתר ניקוטין, קסנטין ועוד. לשתיית קפה יש מספר השפעות לוואי אפשריות הקורות בטווח הקצר לאחר שתיית משקה המכיל קפאין (קפה, תה ועוד), גם אם הצריכה של הקפאין מתונה, כלומר עד 4 כוסות קפה ליום:

  • עלייה בלחץ הדם לאחר שתיית הקפה.
  • עלייה בחומציות הקיבה.
  • עצירות בגלל התייבשות.
  • עלייה משמעותית בכמות השתן.
  • הפרעות שינה, במיוחד אצל אנשים הרגישים לקפאין.

לא מעט אנשים רגישים לקפאין, לכן הרופאים ממליצים להם לא לשתות קפה לפני השינה ולרוב ההמלצה כולל גם הימנעות ממשקאות המכילים קפאין בשעות הערב. כדאי לדעת כי שתייה מרובה של קפה, כלומר מעל 5 כוסות, עלולה לגרום לתחושות לא נעימות כמו דפיקות לב מואצות, רעד בגוף, עצבנות יתר, הפרעות במערכת העיכול, הפרעות שינה כמו נדודי שינה וכו'.

ראוי לציין כי לקפה יש השפעות חיוביות על הגוף, ומחקרים רבים הוכיחו את כדאיות שתיית הקפה כדי להפחית סיכון למחלות שונות ובהן דמנציה, אלצהיימר, פרקינסון, מחלות לב וכלי דם, מחלות במערכת העיכול ועוד.

 

מה קורה כאשר מפסיקים בהדרגתיות את צריכת הקפה?

אם מחליטים להפסיק באופן הדרגתי את שתיית הקפה, במיוחד לאחר צריכת קפה יומיומית לאורך תקופה ממושכת, עלולים לסבול מתופעה מוכרת של גמילה מקפאין. תסמונת גמילה מקפאין אינה פשוטה ולרוב נלווים אליה סימפטומים כגון: עצבנות, בחילות, הקאות, כאבי בטן, קשיי ריכוז וכאבי ראש. הסימפטומים מופיעים בדרך כלל לאחר 24 שעות מהרגע שבו מפסיקים לשתות קפה, התסמינים המוכרים חולפים מעצמם לאחר מספר ימים.

אם מפסיקים לשתות קפה בפעם אחת הגמילה עשויה להיות קשה יותר, לכן המומחים ממליצים להפחית בהדרגתיות את כמות הקפה היומית וכך לא סובלים מתסמינים קשים של תסמונת גמילה מקפאין.

 

איך שתיית קפה לפני השינה משפיעה על איכות השינה?

קפאין משפיע ישירות על תאים וקולטנים במוח, ומאחר והוא חומר מעורר, הוא משפיע על כמות השינה העמוקה, בעיקר על שלבים 3 ו-4 של השינה. השינה העמוקה חשובה מאוד לבריאות האדם, היא מאפשרת התחדשות של התאים ומסייעת לאדם להתעורר בבוקר רענן ונמרץ.

כאשר שותים קפה לפני השינה פוגעים במחזורים העמוקים של השינה וקמים בבוקר עייפים. לאחר שתיית קפה כמות הקפאין בגוף הולכת ופוחתת, כאשר ההשפעה של החומר נמשכת כ-6 שעות. השפעת קפאין לפני השינה באה לידי ביטוי בשיבוש דפוסי השינה, ובמצבים של התמכרות לקפאין, המוח שולח איתות בזמן השינה בלילה הגורם לתופעות כמו נדודי שינה.

 

התמכרות לקפאין גם ללא ידיעה

אנשים מגיבים בצורה שונה לקפאין, יש לא מעט אנשים הרגישים לחומר לכן מומלץ עבורם להימנע משתיית קפה לפני השינה. שתייה מרובה של קפה עלולה לגרום לבעיית התמכרות לקפאין, ההתמכרות הופכת את ניסיון המגילה מקפאין לקשה יותר. יש לציין כי תסמונת גמילה מקפאין היא בעיה מוכרת, התסמינים העיקריים הם כאבי ראש, הפרעות שינה, עצבנות וסחרחורות.

כאשר מנסים להיגמל מקפאין הגוף והנפש זקוקים לפיצוי כלשהו, הגוף נכנס לגירעון פיזיולוגי מאחר והוא לא מורגל לייצר בעצמו תחליפים מרגיעים לכן סובלים מתחושה רעה ומסימפטומים קשים, ומטפלים בהתמכרויות מכנים זאת תסמונת גמילה מקפאין.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button