הרטבת לילה אצל מבוגרים

הרטבת לילה אצל מבוגרים – מהם הגורמים העיקריים?

מהי תופעת הרטבת לילה אצל מבוגרים או מתבגרים? מהן הסיבות המרכזיות לתופעה השכיחה ואיך זה קשור להפרעות שינה? מה שכיחות התופעה אצל מבוגרים לעומת שכיחותה אצל מתבגרים והאם יש הבדל בין המינים? כיצד ניתן להימנע מתופעת הרטבה בלילה? האם הטיפול מחייב נטילת כדורים או שיש פתרונות נוספים? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא ועונים על כל השאלות הנפוצות.

 

הרטבה בלילה – למה?

התופעה של הרטבת לילה, באנגלית Nocturia, הינה תופעה שכיחה מאוד אצל ילדים,  ורוב ההורים מכירים את הבעיה. התופעה שנפוצה אצל ילדים לרוב חולפת מאליה במהלך השנים, יחד עם זאת התופעה שכיחה יחסית גם אצל מתבגרים ומבוגרים. התופעה מתארת מצב שבו האדם סובל מבריחת שתן שאינה רצונית במהלך השינה בלילה.

הסיבות המרכזיות לתופעה השכיחה הן מגוונות ויכולות להית גנטיות, הורמונליות, מבנה לא תקין או נפח קטן של שלפוחית השתן, חסימה במוצא שלפוחית השתן, הפרעות ביציאה, מחלות לב וכלי דם, בעיות במערכת העצבים בחלק התחתון של דרכי השתן, קשיים פסיכולוגיים, זיהום בדרכי השתן, סוכרת ועוד.

 

Woman in Gray Tank Top While Sitting on Bed

 

ראוי לציין כי ילדים קטנים רבים סובלים מהרטבה בלילה, אך אצל הילדים הקטנים מדובר בתופעה טבעית ונורמלית מאחר שלרוב הסיבה לתופעה נובעת מאי יכולת לשלוט על הסוגרים בגיל צעיר, קשיים התנהגותיים, גנטיקה ועיכוב בבשלות השרירים והעצבים בחלק התחתון של דרכי השתן. ברוב המקרים התופעה אצל הילדים הקטנים חולפת מאליה ואין צורך בטיפול מיוחד. כאשר מתבגרים או מבוגרים סובלים מהתופעה – רבים מהם מתביישים בהרטבה והם נמנעים מקבלת עזרה לכן הם מפתחים תחושת אשמה, נמצאים במבוכה רבה וסובלים מדימוי עצמי נמוך ומפגיעה בתפקוד היומיומי.

לפי נתוני משרד הבריאות, 1 מתוך כל 100 אנשים שהרטיבו בלילה בתקופת הילדות ימשיך להרטיב גם בבגרותו. עם זאת, יש מבוגרים שמתחילים להרטיב בלילה רק בגיל מבוגר, ובמקרים אלו חשוב לפנות לאורולוג מומחה כדי להתאים טיפול במערכת השתן והכליות. מתבגרים ומבוגרים שסובלים מהתופעה מתעוררים מספר פעמים בלילה כדי להטיל שתן, לכן השינה שלהם אינה איכותית ומספקת והם עלולים לסבול מעצבנות יתר, מקשיי תפקוד וריכוז בשעות ביום, מפגיעה משמעותית ביכולת הלימודים והעבודה, ממעורבות גבוהה יותר בתאונות דרכים ובתאונות עבודה, מתחלואה גבוהה וכיוצא בזה.

 

מה הסיבות להרטבה בלילה?

על פי המחקרים העדכניים ביותר בנושא הרטבת לילה אצל מתבגרים ומבוגרים הסיבות העיקריות לתופעה הן:

  • בעיות גנטיות שונות.
  • מחלות כמו סוכרת.
  • בעיות ומחלות נוירולוגיות שונות.
  • דלקת בדרכי השתן.
  • זיהום בדרכי השתן.
  • דום נשימה חסימתי בשינה.
  • בעיות מבניות ואנטומיות בכלי השתן, למשל שלפוחית שתן בנפח קטן.
  • ערמונית גדולה.
  • סרטן הערמונית או סרטן בשלפוחית השתן.
  • חרדה, לחץ ומתח נפשי.
  • עצירות.
  • ייצור מוגבר של שתן.
  • בעיות הורמונליות.

נהוג לחלק את הסיבות להרטבת הלילה לשלוש קבוצות עיקריות:

  • גורמים תורשתיים שונים, מאחר שידוע כי התופעה שכיחה יותר בקרב מתבגרים ומבוגרים שהתופעה קרתה גם לאחד או לשני ההורים.
  • גורמים פיזיולוגיים ומולדים כמו עצירות, דלקת או זיהום בדרכי השתן, מחלות כרוניות, עצירות, בעיות מולדות וכדומה.
  • גורמים סביבתיים כמו סטרס גבוה בחיים, לחצים בבית ו/או בעבודה, לחץ בלימודים, הפרעות קשב וריכוז, מתח נפשי, חרדה, דיכאון, נדודי שינה וכו'.

במקרים מסוימים, מתבגרים ומבוגרים סובלים מתופעת הרטבה בלילה בגלל מספר סיבות ולא רק בגלל סיבה אחת, כזו או אחרת. הסימפטומים של הרטבת לילה פתאומית או לא פתאומית הם כמובן בריחת שתן במהלך השינה בלילה, קשיים חברתיים, קשיים בחיי הזוגיות, פגיעה משמעותית בדימוי העצמי ובביטחון העצמי, עצירות כרונית, חרדה, דיכאון, הפרעות שינה ובמיוחד נדודי שינה (הפרעות שינה אצל נשים נפוצות יותר לעומת גברים), פגיעה באיכות החיים ובתפקודי היומיום, פגיעה ביכולות הקוגניטיביות ועוד.

רוב המבוגרים שסובלים מהתופעה נמנעים מלצאת לחופשות בארץ ובחו"ל בגלל החשש המוגבר שלהם לבריחת שתן במהלך השינה בלילה, בעיקר מתוך בושה, ועוד רבים אחרים סובלים מהפרעות מהותיות ביצירת קשרים בין אישיים ומקיום זוגיות ומערכות יחסים.

 

שכיחות הרטבות לילה במתבגרים הבדל בין המינים

שכיחות הרטבת לילה אצל מתבגרים בטווח הגילים 18-12 עומד על כ-4.5%, כאשר רוב המתבגרים סבלו מהתופעה גם בילדותם. כדאי לדעת כי התופעה שכיחה יותר אצל בנות לעומת בנים, כאשר בנות מתבגרות הסובלות מהרטבת לילה נוטות לסבול מהתופעה על רקע של זיהומים בדרכי השתן, כ-43% בקרב הבנות לעומת 19% בקרב בנים מתבגרים.

יש לציין כי שכיחות הרטבת לילה אצל מתבגרים נמוכה משמעותית משכיחות התופעה אצל ילדים, ושכיחות התופעה יורדת בצורה דרסטית עם הגיל, עד לכדי שיעור של כ-1.5% אצל מבוגרים בטווח הגילים 25-18.

 

שכיחות הרטבת לילה במתבגרים ובמבוגרים

כפי שציינו, הרטבת לילה נפוצה מאוד בקרב ילדים קטנים והיא הולכת ופוחתת עם הגיל. ילדים קטנים בטווח הגילים 5-2 עדיים אינם מסוגלים לשלוט באופן מלא במתן השתן וגם שלפוחית השתן שלה קטנה וטרם הבשילה, לכן ההרטבה בלילה אינה מחזה שכיח אצל ילדים עד גיל 10, ואם הילד סובל מהתופעה ההורים אינם צריכים לדאוג, כל עוד ההרטבה אינה כרונית ונעשית בתדירות גבוהה. לאחר שהצגנו את שכיחות התופעה אצל מתבגרים, כדאי לדעת כי שכיחות הרטבות לילה אצל מבוגרים גבוהה יותר לעומת שכיחותה אצל מתבגרים, ולמעשה ככל שהגיל עולה כך התופעה רווחת יותר.

לפי נתוני ארגוני הבריאות בעולם, שכיחות הרטבות לילה אצל מבוגרים הינה בטווח שבין 15% – 30% אצל מבוגרים בני 40 עד 45, והשכיחות גוברת אצל אנשים מבוגרים יותר ויכולה להגיע עד כ-90% אצל בני 80 ומעלה. חשוב לזכור כי התופעה נפוצה מאוד אצל אנשים מבוגרים בגיל הזהב מאחר שבגיל זה מתחילים לסבול מבעיות שונות במערכת השתן וחלים שינויים הורמונליים בגוף.

 

איך ניתן להימנע מהרטבה בלילה?

לאחר אבחון הרטבת לילה, כולל אבחון הרטבת לילה פתאומית, ניתן להימנע מהתופעה אצל מתבגרים ומבוגרים באמצעות יישום הטיפים הבאים:

  • הימנעות משתייה מרובה של נוזלים לפני השינה בלילה.
  • תרגילים לחיזוק השליטה בשלפוחית השתן.
  • טיפול תרופתי בבעיה פיזיולוגית או רגשית הגורמת להרטבה בלילה.
  • טיפול התנהגותי קוגניטיבי אם הגורם לתופעה הוא נפשי או רגשי.
  • הימנעות מצריכת אלכוהול וסמים לפני השינה.
  • שימוש בחתולים למבוגרים או במוצרי ספיגה ייעודיים אחרים על מנת להגן על המזרן, המצעים והבגדים.

 

האם ניתן לטפל בזה ללא כדורים?

שיטת הטיפול הנפוצה ביותר בהרטבת לילה אצל מתבגרים ומבוגרים היא באמצעות טיפול תרופתי, למשל תרופה כמו דסמופרסין, זו תרופה יעילה בכדורים. בנוסף לזאת, לאחר אבחון התופעה יש להתאים את הטיפול המיטבי לגורם המרכזי של הרטבת הלילה, לכן הטיפולים יכולים להיות ניתוח לתיקון פגם מולד או פגם מבני במערכת השתן, אנטיביוטיקה לטיפול בדלקת או בזיהום בדרכי השתן, קטטר, טיפול בשיטת Bedwetting Alarm ועוד.

אם סובלים מהרטבה בלילה בגלל גורמים נפשיים ניתן להתאים טפול תרופתי המבוסס על תרופות נוגדות דיכאון או חרדה, ובהתאם לצורך משלבים טיפול פסיכולוגי, בדרך כלל טיפול התנהגותי קוגניטיבי, או טיפולי פסיכותרפיה.

לסיכום, מתבגרים ומבוגרים עלולים לסבול מהרטבה במהלך השינה בלילה, זו תופעה שכיחה יחסית הגורמת לבושה לכן רבים אינם מגיעים לייעוץ, לאבחון ולקבל טיפול שיכול לסייע להם.  למידע נוסף ולהתאמת מכשיר CPAP לסובלים מהרטבה בלילה עקב דום נשימה חסימתי – צרו קשר עוד היום עם המומחים של היי מדיקל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button