מה הקשר בין מחסור בשינה למערכת החיסון

מה הקשר בין הפרעות שינה למערכת החיסונית? האם מחסור בשעות שינה בלילה משפיע על המערכת החיסונית אצל בני אדם? האם שינה איכותית בלילה באמת מחזקת את מערכת החיסון בגופנו? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו כתבה בנושא חשיבות השינה והקשר בין שינה איכותית לחיזוק מערכת החיסון. 

 

מהם הגורמים ליציבות במערכת החיסונית?

מערכת החיסון בגוף האדם, באנגלית Immune System, מורכבת בפועל ממכלול איברים, מערכות גוף, תאים, רקמות ומולקולות, ותפקידה להגן על גופנו מפני גורמים מחוללי מחלות כמו חיידקים, נגיפים, פטריות וגורמים פנימיים העלולים לחולל מחלות, למשל תאים סרטניים.

כדי להבטיח מערכת חיסונית יציבה ובריאה המסוגלת להתמודד ביעילות נגד פלישה של מיקרואורגניזם שמקורם מחוץ לגוף ובפני פעילות של גורמים פנימיים המחוללים מחלות חשוב להקפיד על תזונה נכונה ובריאה, להימנע ממצבים של חוסר שינה, להקפיד על פעילות גופנית בצורה קבועה ומסודרת, להפחית לחץ ומצבי סטרס בחיים ועוד.

 

איך השינה שלנו משפיעה על המערכת החיסונית?

מחקרים חדשים שפורסמו בתקופה האחרונה מצביעים על קשר ישיר בין חוסר שינה לבין תפקוד מערכת החיסון. כך לדוגמה, מחקר שהתפרסם על ידי חוקרים מבית הספר לרופאה באונ' וושינגטון שבארצות הברית מצביע על קשר ישיר בין מחסור בשעות שינה לבין תפקוד מערכת החיסון, ולטענת החוקרים שינה לא רציפה בלילה עלולה לפגוע בתהלים גנטיים שונים בתאי מערכת החיסון האחראית בין השאר על הגנה מפני זיהומים שונים, חיידקים ומחלות.

השינה הטובה בהתאם להמלצות המומחים מאפשרת למערכות הגוף להתאושש ולהתחזק במהלך השינה בלילה, וכך הגוף מסוגל להחלים מהר יותר ולהילחם ביעילות בזיהומים ובמחלות. אם לא ישנים מספיק שעות בלילה יש פגיעה ביכולות של מערכת החיסון, כולל ירידה בתפקוד תאי הדם הלבנים ובעיות בוויסות של הורמון הגדילה והורמון הקורטיזול.

לחוסר השינה בלילה יש השפעות רבות על הגוף ומערכותיו, למשל ריבוי תהליכים דלקתיים וסיכון גבוה ללקות במחלות לב וכלי דם, פעילות יתר של מערכת העצבים הסימפטית וירידה בתפקוד מערכת החיסון.

 

מה כדאי לעשות במידה וחוששים לפגיעה במערכת החיסונית?

על פי המחקרים העדכניים ביותר נמצא קשר בין שינה לבין מערכת החיסון. ראוי לציין כי פגיעה במערכת החיסון עלולה לגרום להתפתחות מחלות קשות וחמורות, וקיים סיכון מוגבר ללקות במחלות לב ובשבץ מוחי. אם חוששים מפגיעה במערכת החיסונית מומלץ להיוועץ עם רופא מומחה וכדאי לעבור בדיקה במעבדת שינה כדי לבדוק האם הפגיעה במערכת החיסון נובעת בגלל הפרעת שינה כזו או אחרת.

מעבר להקפדה על שעות השינה בהתאם להמלצות המומחים כדאי לשפר את התזונה, לשלב פעילות גופנית ולהפחית סטרס בחיים.

 

מה תוכלו לעשות כדי לישון טוב יותר?

כדי לחזק מערכת חיסונית ולשפר את איכות השינה בלילה ניתן ליישם את הטיפים הבאים:

מוזיקה לפני שינה

מחקרים חדשים הוכיחו כי מוזיקה רגועה לפני השינה בלילה מאפשרת להירדם בקלות, לכן כדאי לנסות טיפ זה שנמצא כיעיל במיוחד אם סובלים מאינסומניה ומהפרעות שינה אחרות.

 

מדיטציה לפני שינה

אפשר לתרגל מדיטציה לפני שינה, היא מסייעת להרגיע את הגוף והנפש וקל יותר להירדם לאחר התרגול.

 

פעילות גופנית (ספורט)

בדרך כלל הרופאים ממליצים להימנע מפעילות גופנית אינטנסיבית לפני השינה, יחד עם זאת אם מתקשים להירדם ולישון טוב בלילה כדאי לבצע פעילות גופנית קלה בשעות הערב המאוחרות וכך קל יותר להירדם ולישון טוב כל הלילה.

לסיכום, שינה טובה ורציפה בלילה מחזקת את המערכת החיסונית ומונעת מחלות קשות. למידע נוסף ולרכישת מכשור רפואי לסיוע נשימתי הנכם מוזמנים לפנות לחברת היי מדיקל!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button