הקשר בין ויסות חושי לשינה

האם קיים קשר בין ויסות חושי והפרעות שינה? האם לקות ויסות חושי גורמת לבעיות שינה? כיצד באה לידי ביטוי הפרעת ויסות חושי אצל ילדים? איך להתמודד נכון עם הלקות והאם ניתן לשפר את המצב? איך מאבחנים לקות בוויסות החושי ובאילו מקרים מומלץ לפנות למומחה? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא ועונים על השאלות הנפוצות שלכם.

 

מהו ויסות חושי?

הפרעת ויסות חופשי, באנגלית SMD – Disorder Modulation Sensory, הינה הפרעה נפוצה ושכיחותה באוכלוסייה הכללית עומדת על 10% – 15%. ההפרעה מוגדרת כמצב בריאותי שגורם לקושי להגיב באופן המותאם לגירויים חושיים שונים ולקשיים להשתתף ולקחת חלק בפעילויות ולהשתתף בעיסוקים בגלל תגובות מוגזמות ותגובות שאינן הולמות לדרישות הסביבה.

 

כדאי לדעת כי ישנם שלושה סוגים של לקות בוויסות החושי:

תגובתיות יתר לגירוי חושי (Responsivity Over Sensory) – מבוגרים וילדים עם תגובתיות יתר לגירוי חושי חווים את הסביבה בעוצמות גבוהות ומגיבים לגרייה חושית בעוצמה מאוד גבוהה ולמשך זמן ארוך מהרגיל לעומת אנשים עם תגובתיות חושית טיפוסית. כך לדוגמה, ילד שסובל מתגובתיות יתר לגירוי חושי עשוי לפרש טפיחה קלה על שכמו מחבר כמכה, הוא עשוי לכסות את אוזניו כאשר הטלפון מצלצל והוא עשוי להירתע ממקומות הומי אדם.

תת תגובתיות לגירוי חושי (Responsivity Under Sensory) – מבוגרים וילדים עם תת תגובתיות לגירוי חושי זקוקים לגרייה בעוצמה חזקה ולעיתים נדמה שהם מתעלמים מגירויים חושיים המופיעים בסביבה שלהם או שזמן התגובה שלהם איטי. בדרך כלל לילדים עם תת תגובתיות לגירוי חושי יש נטייה לחבק חזק, להיות בתנועה מתמדת ולהשתולל, הם נוטים להיתקל בדברים, להיות אימפולסיביים ולעיתים לפעול באגרסיביות, והפעולות שלהם נתפשות על ידי אחרים כמתריסות ומרדניות וכפעולות שאינן מקובלות על הסביבה.

תת תגובתיות עם צורך בחיפוש גירוי – מבוגרים וילדים עם תת תגובתיות עם צורך בחיפוש גירוי מאופיינים כבעלי רצון עז לפעילויות המספקות גרייה חושית בעוצמה גבוהה. הם עשויים להתקשות בפעילויות שבהם נדרשות התנהגויות שקטות ורגועות יחסית, והם אינם מגיבים לגירויים שאנשים אחרים נוטים להגיב להם. סף התגובה הגבוה משפיע על ילדים ופוגע בדפוסי הלמידה וההתפתחות שלהם, ולעיתים מפרשים את ההתנהגות שלהם כאדישות וכחוסר מוטיבציה לפעילות.

 

האם לקות ויסות חושי גורמת לבעיות שינה?

מחקרים עדכניים בנושא מגלים כי ויסות חושי משפיע על ההתנהגויות ויכולות התפקוד בכמה מישורים כגון: לבוש, אכילה, היגיינה, למידה, קשרים משפחתיים וחבריים, שינה ועוד. כיום, ידוע כי יש קשר בין ויסות חושי אצל ילדים (וגם מבוגרים) לבין נדודי שינה ומגוון הפרעות שינה אצל ילדים או מבוגרים.

התופעה של לקות בוויסות חושי גורמת לקושי להירדם וללא שינה איכותית בלילה עלולים לסבול מתחלואה גבוהה, מקשיים בלימודים ובעבודה בעקבות פגיעה ביכולות הריכוז והקשב, וקיים סיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים ותאונות עבודה.

ילדים הסובלים מתת תגובתיות עשויים להתקשות בשעת ההירדמות לפני השינה בלילה והם לרוב זקוקים לחיבוק חזק ולמגע בשלב ההרדמה כדי להירגע. ילדים הסובלים מתגובתיות יתר צפויים לקשיים בהירדמות אם אין שקט מוחלט בחדר השינה ובבית בגלל הרגישות הגבוהה שלהם לגירויים החושיים.

בנוסף לזאת, החוקרים גילו כי יש מגוון הפרעות שינה אצל ילדים, בני נוער ומבוגרים הקשורות לוויסות חושי, והתופעה גורמת לקשיים בהירדמות, לדפוסי שינה לא סדירים, ליקיצות רבות במהלך השינה, לתופעות נוספות כמו סהרוריות והליכה מתוך שינה, ליקיצה מוקדמת ועוד. התופעה משפיעה על מצבי שינה שונים לכן היא מהווה גורם משמעותי לשיבוש באיכות ובמשך השינה, וללא שינה איכותית בלילה הילד או המבוגר חשוף להתפתחותן של בעיות נוירולוגיות ובעיות בריאותיות אחרות. אם לא מטפלים במקור של נדודי שינה עלולים לסבול מהפרעות שינה כרוניות ההולכות ומחריפות עם הזמן.

חשוב לזכור כי ישנם מספר שלבי שינה ויש תהליך מחזורי בשינה בלילה. כל מחזור שינה כולל מספר מצבי שינה הבאים בסדר קבוע זה אחר זה, ומחזור שינה נמשך בממוצע בין 90 דקות ל-110 דקות. בשל הקשיים בשלב ההירדמות ובגלל תגובתיות יתר לגירוי רגשי הילדים והמבוגרים הסובלים מוויסות חושי עלולים לחוות הפרעות שינה קשות, פגיעה דרסטית באיכות חייהם וידוע כי הפרעות השינה גורמות להתפתחות בעיות בריאותיות ונפשיות אחרות.

 

איך ניתן לבדוק שמדובר במקרה שלכם?

לכל אדם יש רגישויות שונות וכל אחד חווה את העולם בדרך שונה מרעהו, לכן חשוב לציין כי לא כל רגישות מהווה עדות ללקות ויסות חושי. לעיתים התסמינים של ויסות חושי אצל ילדים ומבוגרים דומים לתסמינים של הפרעות ובעיות אחרות כמו הפרעת קשב וריכוז, דיכאון, חרדה וכו'.

לכן, אם קיים חשד לוויסות חושי אצל הילד או אצל מבוגר מומלץ לפנות להערכה מקצועית אצל מרפאות בעיסוק. הביטויים הקליניים של ויסות חושי אצל ילדים ובני נוער מופיעים בצורות ובעוצמות שונות בהתאם למאפיינים הייחודיים של הפרט, והם משתנים גם בהתאם לסוג הוויסות החושי.

ההערכה המקצועית של התופעה על ידי מרפאות בעיסוק נועדה לקבוע האם קיימת הפרעת ויסות חושי אצל הילד או המבוגר, לנתח את פרופיל התגובות לגירויים חושיים ולבחון כיצד התגובה משפיעה על התפקוד היומיומי של המטופל. ממצאי ההערכה מאשרים לאנשי המקצוע להציג תוכנית טיפולים המבוססת על גישת התערבות התואמת לפרופיל התגובות של המטופל ולמאפייניו הייחודיים.

 

באילו דרכים ניתן להתמודד ולשפר את המצב?

הילד או המבוגר נדרש למלא שאלונים שונים לצורך אבחון הבעיה וכדי להתאים עבורו טיפול מיטבי ומותאם אישית. השאלונים כוללים מצבים המאפיינים את חיי היומיום כדי להעריך את תת התגובתיות לגירוי חושי או את תגובתיות היתר לגירוי חושי מסוים, והשאלות מגדירות את התגובה של מערכת חישה ספציפית כמו שמיעה, טעם, ראייה, שיווי משקל ועוד.

הטיפול המוצע לילדים החווים הפרעות שינה ותסמינים נוספים של ויסות חושי כולל מעורבות מצד ההורים והדרכה צמודה של מרפאות בעיסוק. מטרת הטיפול היא לחשוף את הילד באופן הדרגתי לתחושות ולמרקמים שונים עד שהוא מסתגל לסיטואציה המאתגרת. במסגרת הטיפול המותאם אישית משלבים משחקים ועובדים על תגובות הילד כדי לשפרן ולהתאימן לתגובות המקובלות מבחינה חברתית.

 

יש שלוש גישות מרכזיות לטיפול בלקוחת בוויסות חושי:

גישה רמדיאלית

שיפור של הגורם העומד בבסיסי הפרעת הוויסות החושי. ההתערבות הישירה נועדה לשפר את תפקוד המטופל בסיטואציות שונות של חיי היומיום.

 

גישה פסיכו-חינוכית

הטיפול מבוסס על עקרונות הגישה של הטיפול הקוגניטיבי – התנהגותי. בגישה זו נותנים למטופל ידע בנושא ההפרעה וכיצד היא משפיעה על התנהגותו ואיכות חייו, והידע מגביר את המודעות שלו להפרעה לכן הוא יכול להסביר אותה לסביבה ולפתח כלים שיסייעו לו לשפר את תפקודו.

 

גישה תפקודית

בגישה זו מעניקים כלים למטופל כדי למקסם את תפקודו ולומדים כיצד להתאים את הסביבה או העיסוק לדפוסי הוויסות החושי של המטופל.

 

באיזה שלב יש לפנות למומחה?

כאשר מבחינים בהתנהגויות שאינן תואמות להתנהגות רגילה בסיטואציות שונות בחיים, בדגש על פעילויות יומיומיות, ואם הילד או המבוגר סובלים מהפרעות שינה ובהן גם נדודי שינה, כדאי לפנות למומחה לצורך ייעוץ ואבחון התופעה. אם הילד מפגין שונות חושית המשפיעה על תפקודו היומיומי חשוב לאבחן בשלב מוקדם את הבעיה כדי להתאים עבורו טיפול נכון ומיטבי.

למידע נוסף בנושא ולהתאמת מכשור רפואי לסיוע נשימתי אנא צרו קשר עם המומחים של היי מדיקל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button