הקשר בין גלאוקומה ושינה לקויה

מה זה גלאוקומה? מדוע המחלה זכתה לכינוי הגנב השקט של הראייה? מהם התסמינים המוכרים של גלאוקומה? האם יש סוגים שונים ומה ההבדל בין גלאוקומה זווית סגורה לגלאוקומה זווית פתוחה? מה הקשר בין גלאוקומה לשינה לקויה? האם וכיצד ניתן לשפר את המצב? מה הטיפול המתאים למניעת המחלה? המומחים של חברת היי מדיקל, החברה המובילה בישראל לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי כמו מכשיר CPAP, הכינו מדריך בנושא.

 

מה זה גלאוקומה?

גלאוקומה (באנגלית Glaucoma) הנקראת בעברית תקנית ברקית, היא קבוצה של מחלות שפוגעות בעצב הראייה באופן בלתי הפיך, והיא אחת מהסיבות העיקריות לעיוורון. עצב הראייה אחראי על העברת המידע החזותי מהעיניים אל המוח, והפגיעה בעצב מחמירה עם הזמן, גורמת לפגיעה בשדה הראייה ולבסוף המחלה עלולה לגרום לעיוורון, לכן היא זכתה לכינוי "הגנב השקט של הראייה".

יש שני סוגים עיקריים של גלאוקומה – זווית סגורה וזווית פתוחה, וכיום המחלה הפכה לגורם השני בשכיחותו לעיוורון. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי יש מעל 70 מיליון אנשים בעולם הסובלים מגלאוקומה, ועל פי הערכת המומחים בישראל יש במדינה בין 60,000 עד 80,000 חולים, ובכל שנה מצטרפים אליהם כ- 6,000 חולים חדשים.

חשוב לדעת שכל אדם חשוף למחלת הברקית, אך ידוע כי גלאוקומה שכיחה יותר בקרב מבוגרים. שכיחות המחלה עולה עם הגיל, כך לדוגמה שכיחות התופעה בקרב בני 40 עד 50 היא כ-2%, בעוד שכיחות המחלה בקרב מבוגרים מעל גיל 70 מגיעה ל-10%.

 

Macro Photo Of Eye

 

גורמים וסיבות לגלאוקומה

גורם הסיכון המרכזי להתפתחות גלאוקומה בעיניים הוא עלייה בלחץ התוך עיני, ויש לתופעה זו סיבות שונות. הגורמים המרכזיים להתפתחות המחלה הם לחץ מכני גבוה על עצב הראייה, הפרעה באספקת הדם לעצב הראייה, הצטברות של חומרים רעילים בעצב הראייה, גיל (ככל שהגיל עולה הסיכון ללקות במחלה גובר), היסטוריה משפחתית ותורשה, עובי של הקרנית, גזע, קיעור גבוה של עצב הראייה ועוד.

גורמי הסיכון ללחץ תוך עיני מוגבר הינם: מגדר, ליקויי ראייה שונים ובהם מיופיה, מיגרנות, הפרעות שינה שונות, מחלות סיסטמיות כמו סוכרת ולחץ דם גבוה, הפרעה נשימה חסימתית בלילה כמו דום נשימה בשינה, טראומה באזור העין, שימוש בסטרואידים ועוד.

 

תסמינים של גלאוקומה

ראוי לציין כי תסמינים גלאוקומה משתנים בהתאם לסוג המחלה. הבעיה המרכזית במחלה היא שאין תסמינים בשלבים הראשונים להתפתחות הבעיה, וברוב המקרים התסמינים מופיעים רק לאחר פגיעה משמעותית בעצב הראייה, ובשלב זה הראייה ההיקפית פוחתת באופן משמעותי.

התסמינים המוכרים של גלאוקומה הם:

  • אובדן ראייה לצדדים, כאשר הראייה המרכזית אינה נפגעת, לכן מתרחשת ראייה טובולרית.
  • פגיעה בראייה המרכזית עד לכדי עיוורון מוחלט.

התסמינים של גלאוקומה זווית פתוחה הם כאב עמום, בחילות, ראייה מטושטשת, הקאות, אודם בעיניים, ראייה של הילה וצבעים מסביב לעצמים בהירים ועוד. התסמינים של גלאוקומה זווית סגורה הם: כאבי ראש, כאב בעיניים, ראייה מטושטשת, ראיית הילה ופגיעה בשדה הראייה.

 

סוגי גלאוקומה

כאמור יש שני סוגים של גלאוקומה בעיניים:

 

גלאוקומה זווית סגורה

חסימה אנטומית בתעלות הניקוז, החסימה נראית לעין ונובעת לרוב ממבנה העין. לתופעה זו יש תסמינים מוכרים כמו כאבי ראש, כאבי עיניים, ראייה מטושטשת בעיקר בשעות אחר הצהריים והערב, ולעיתים סובלים גם מהקאות ובחילות. זו מחלה פתאומית העשויה להופיע בצורה של התקף פתאומי עקב סגירת הזווית שדרכה הנוזל התוך עיני מתנקז החוצה וכך נגרמת עלייה משמעותית בלחץ התוך עיני.

 

גלאוקומה זווית פתוחה

גלאוקומה ראשונית ורחבת זווית המוגדרת כמחלה כרונית הנמשכת לכל אורך החיים, זהו הסוג השכיח יותר של המחלה. הבעיה נגרמת עקב הפרעה באזור האנטומי דרכו הנוזל שנוצר בעין צריך להתנקז, ולמרות שבבדיקה הזווית נראית פתוחה קיימת הפרעה בניקוז בגלל שינויים מיקרוסקופיים ברקמה שגורמים לעלייה בלחץ התוך עיני.

 

אז מה הקשר המחבר בין גלאוקומה לשינה?

מחקרים חדשים שנערכו בשנים האחרונות בדקו את הקשר בין גלאוקומה לשינה לקויה, ועל פי החוקרים יש קשר בין גלאוקומה ושינה, לכן חשוב להימנע משינה לא איכותית ולקויה. שינה לקויה משפיעה על מערכות הגוף והנפש ובין השאר שינה לא איכותית משפיעה גם על בריאות העיניים.

מחקר שהתפרסם בשנת 2008 בארצות הברית בקרב אלפי אמריקאים מעל גיל 40 מצביע על קשר בין גלאוקומה ושינה, והחוקרים טוענים כי הסיכון לפתח גלאוקומה גבוה יותר בקרב אנשים עם הרגלי שינה לקויים, כולל אנשים שנוחרים בלילה וסובלים מישנוניות במהלך שעות היום. בנוסף, המחקר מצביע על קשר אפשרי בין נדודי שינה והפרעות שינה נוספות לבין התפתחות המחלה, לכן יש להקפיד על שינה טובה ורציפה בלילה כדי להימנע מגלאוקומה ומסיכון מוגבר לעיוורון.

אחד מהמחקרים המעניינים בתחום זה מגלה כי אנשים שישנים עם ראש מורם בזווית של שלושים מעלות סובלים פחות מעלייה בלחץ התוך עיני, כלומר גם לתנוחת השינה בלילה יש השפעה על הלחץ התוך עיני, אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר להתפתחות המחלה.

חוסר בשעות שינה משפיע באופן מהותי על מערכות הגוף, מפחית את יעילות המערכת החיסונית ועלול לגרום להשמנת יתר, ללחץ דם גבוה, לבעיות זיכרון ולתשישות גבוהה הפוגעת ביכולות התפקוד בשעות היום. ללא שינה בכמות מספקת העיניים הופכות ליבשות יותר, מופיעים עיגולים שחורים מסביב לעיניים, ובדרך כלל חווים גם שינויים במצב הרוח.

 

איך ניתן לשפר את המצב?

כדי לשפר את המצב חשוב לעבור אבחון ולהתאים את הטפול הנכון. הטיפול בגלאוקומה מיועד ברוב המקרים להפחית את הלחץ התוך עיני. לכן הטיפול העיקרי מבוסס על טיפות עיניים להפחתת הלחץ התוך עיני, תרופות, ניתוח או טיפול בלייזר.

כמו כן, ניתן לשלב טיפולים אלטרנטיביים המסייעים למי שסובל מגלאוקומה, כולל צמחי מרפא, דיקור סיני ותזונה בריאה יותר.

 

האם קיימים טיפולים למניעה?

לאחר אבחון גלאוקומה בעיניים חשוב להיות תחת מעקב צמוד כדי להתאים את הטיפול המיטבי לבעיה. הרופאים ממליצים על טיפולים שונים למניעת המחלה, למשל:

  • שינה טובה ורציפה בלילה – חשוב לישון היטב בלילה, לפחות שש עד שבע שעות, ויש להימנע מתנוחות שינה המגבירות את הלחץ התוך עיני. מחקרים בדקו את הקשר בין גלאוקומה לשינה לקויה ומצביעים על קשר ישיר.
  • טיפול בגורמי סיכון – מי שסובל מנחירות בלילה או מתסמונת דום נשימה בשינה חייב לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים לבעיה, וכך ניתן למזער את הסיכון להתפתחות הגלאוקומה בעיניים.
  • הימנעות מחשיפה לשמש ישירה – כדי להימנע מהמחלה יש לצמצם את החשיפה לקרינת השמש מאחר וקרני השמש עלולים להביא לעלייה בלחץ התוך עיני, לכן כדאי להשתמש במשקפי שמש ולחבוש כובע רחב שוליים כאשר מבלים בחוץ ונחשפים במשך שעות ארוכות לקרני השמש.
  • תזונה נכונה ובריאה – יש להקפיד על תזונה נכונה ובריאה יותר כדי להימנע מהמחלה, ומומלץ לשלב בתפריט מזונות ומאכלים עשירים במינרלים, ויטמינים ונוגדי חמצון.
  • הסרת עדשות מגע בשינה – חשוב להסיר את עדשות המגע לפני שנרדמים וצונחים למיטה.
  • הימנעות ממסכים לפני השינה – יש לצמצם את השימוש במסכים השונים לפני השינה בלילה בגלל האור הכחול הבוקע מהמסכים.
  • בדיקות עיניים תקופתיות – חשוב לעבור בדיקת עיניים תקופתית על מנת לאבחן בשלבים המוקדמים את המחלה ולהתאים את הטיפול המיטבי.

לסיכום, יש קשר בין גלאוקומה ושינה, וחשוב לטפל בגורמים ובתסמינים בהתאם להמלצות המומחים, במיוחד אם סובלים מתסמונת דום נשימה בשינה ומנחירות. הטיפול המומלץ כיום בדום נשימה ובנחירות מבוסס על מכשיר CPAP אותו ניתן להזמין מחברת היי מדיקל. למידע נוסף אנא צרו איתנו קשר עוד היום!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button