הקלה על קוצר נשימה

הנשימה שלנו היא פעולה אוטומטית ולרוב איננו מודעים אליה. בנשימה הרגילה אנו שואפים כ-500 עד 600 מ"ל אוויר לריאות. האוויר עושה דרך ארוכה המתחילה מהאף והפה, ומשם לדרכי הנשימה העליונות ולבסוף האוויר מגיע אל נאדיות הריאה, בהן מתבצע חילוף הגזים. לעיתים אנו עשויים לחוות התקף של קוצר נשימה, זהו מצב שבו חווים תחושת מחנק ובדרך כלל יש תסמינים מוכרים לתופעה, לכן חשוב ללמוד את הדרכים היעילות ביותר לצורך הקלה על קוצר נשימה. 

בכתבה זו המומחים שלנו בחברת היי מדיקל מסבירים מהו קוצר נשימה בלילה או במהלך היום, מה לעשות אם חווים את התופעה ואילו דרכים יש לצורך הקלה על קוצר נשימה. בנוסף, תמצאו בכתבה טיפים חשובים להימנעות מהתופעה המפחידה.

 

מהו קוצר נשימה?

המושג קוצר נשימה, בלועזית DYSPNEA מתאר מצב של היעדר אוויר ותחושה של קושי לנשום. התופעה יכולה להתרחש לאחר מאמץ גופני משמעותי, אך כאשר חווים את התופעה במנוחה או במאמץ מתון, בדרך כלל התופעה מעידה על מחלה מסוימת במערכת הנשימה, כלומר הפרעות נשימה, מחלה במערכת הלב וכלי הדם, מחלה נוירולוגית או בעיה פסיכיאטרית.

התסמינים של קוצר נשימה יכולים להיות אובייקטיביים או סובייקטיביים. יש מגוון סיבות לתופעה זו, וכאשר חווים בפעם הראשונה את הקושי לנשום לרוב נקלעים למועקה מוחשית ולתחושת פחד בגלל המחנק והקושי לנשום ולספק די אוויר לריאות.

אישה נושמת עמוק במקום פתוח

למה זה קורה?

כדאי לדעת כי יש מגוון סיבות לתופעה זו, ותחושת המחנק והקושי לנשום מוכרת גם כאחד מתסמיני הקורונה. ברוב המקרים חווים את הקושי לנשום בגלל סיבות הקשורות אל מערכת הנשימה או מערכת הלב וכלי הדם. יש שני סוגים של קוצר נשימה – כרוני או חריף, כאשר הסיבות העיקריות לקוצר נשימה חריף הן זיהומים נגיפיים ובקטריאליים, תגובה אלרגית קשה, אסתמה חריפה (דלקת הסימפונות), מחלת COPD, תסחיף ריאתי, שאיפת גוף זר הגורמת לחסימת דרכי האוויר, בצקת ריאות וטראומה. גם התקף חרדה עלול לגרום לתופעה זו.

הסיבות העיקריות לקוצר נשימה כרוני הן:

  • גנחת סימפונות שיצאה משליטה.
  • מחלות ריאה חסימתיות כמו COPD.
  • חולשה או פגיעה בשריר הלב.
  • מחלות הפוגעות ברירית הריאה כמו לייפת.
  • נחירות קשות ודום נשימה בשינה.
  • ברונכיטיס כרונית.
  • הפרעות שינה שונות.

 

האם אפשר להגיע לרמות של כאבים?

התופעה של קוצר נשימה בלילה או ביום דורשת מעקב ואם חל שינוי פתאומי בקצב הנשימה, מתלוננים על קשיי נשימה מהותיים המלווים בנשימה קולנית ובקולות מצפצפים, ואם מבחינים בכיחלון בשפתיים, במצבים אלו נדרש סיוע נשימתי דחוף ויש להתפנות במהירות האפשרית על מנת לקבל סיוע רפואי.

במצבים מסוימים האדם שחווה את תחושת קוצר וקשיי הנשימה סובל מכאבים באזור החזה, או שהוא מתלונן על לחץ בחזה. אם מבחינים כי האדם מתקשה לנשום, ושרירי הצוואר והחזה שלו מתהדקים – יש לפנות לטיפול רפואי במהירות.

 

איך מקלים על קוצר נשימה?

יש דרכים שונות באמצעותן ניתן להשיג הקלה על קוצר נשימה, וחשוב ללמוד טכניקות שונות כדי להירגע ולנסות לייצב את קצב הנשימה. הדרכים המומלצות להשגת הקלה על קוצר נשימה הן:

 

ישיבה במקום שכיבה

אחת הטעויות הנפוצות שאנשים עושים בזמן התקף של קוצר נשימה הוא לשכב על מיטה או ספה, מאחר שיש לשבת כדי להקל על הנשימה ולאפשר לסרעפת לרדת בקלות וללא מאמץ. הישיבה מאפשרת להרים את הצלעות ולהגדיל את נפח בית החזה.

 

פיזיותרפיה

תרגול פיזיותרפיה נשימתית נועד להשיג הקלה על קוצר נשימה, והטיפול העצמי מאפשר לאדם החווה את ההתקף להירגע, להחזיר שליטה על הנשימה ולהתגבר על התופעה המלחיצה והמפחידה. חשוב לזכור כי תחושת המחנק הנלווית לתופעה מלחיצה מאוד ועלולה לגרום להתקף פאניקה, וההתקף מחמיר את הקושי לנשום.

 

אוויר פתוח

כאשר חווים את התופעה מומלץ להעשיר את האוויר הנשאף אל הריאות לכן הרופאים ממליצים לשהות באוויר הפתוח ולא בחלל סגור וממוזג. הסביבה הפתוחה מקלה על תחושת האימה הנלווית לתופעה ומסייעת גם בהרפיה.

ראוי לציין כי אנשים רבים חווים הפרעות שינה, וכאשר מתעוררים לתוף התקפי קוצר נשימה בלילה התחושה מפחידה מאוד ועלולים לחשוב שהמוות מגיע, לכן נלחצים יותר וקשיי הנשימה רק מחריפים.

 

מאילו דברים כדאי להימנע?

עלייה במשקל

משקל יתר מגביר את הסיכון לתחלואה קשה, ובעיקר מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאה ומחלות נוירולוגיות. מומלץ לשמור על משקל תקין כדי להימנע מהתופעה וכדי לשמור על הבריאות הכללית.

 

שתיית אלכוהול

אנשים שצורכים אלכוהול בכמות גדולה, ובמיוחד לפני השינה בלילה, נמצאים בקבוצת סיכון ועלולים לחוות קוצר או קשיי נשימה קשים במהלך השינה בלילה. לכן, מומלץ להפחית את כמויות האלכוהול.

 

עישון

עישון הוא הגורם המרכזי להתפתחות מחלות ריאה קשות ובראשן מחלת ריאה חסימתית כרונית, כלומר COPD. העישון פוגע בנאדיות הריאה והורס את המבנה העדין שלהן, לכן רבים מהמעשנים סובלים מתגובה דלקתית מתמדת ומומלץ לכל אדם להימנע מעישון.

 

למידע נוסף ולהתאמת מכשור רפואי לסיוע נשימתי – צרו איתנו קשר באמצעות הטלפון או האתר!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button