הפרעות שינה והפרעות קשב

חוקרים בדקו וגילו חפיפה בין סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז לבין תסמינים של הפרעות וקשיי שינה. על פי תוצאות מחקרים חדשים שפורסמו בשנים האחרונות, ביניהם המחקר של Engelhardt, Mazurek & Sohl  שפורסם בשנת 2014, מצביעים על שיעור גבוה של הפרעות בעיות שינה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז adhd, וללא שינה טובה הנחוצה לילד או לאדם בוגר עלולים לסבול מישנוניות וקשיי תפקוד וריכוז במשך היום, מקושי ביקיצה, מתחלואה גבוהה יותר ומפגיעה משמעותית באורח החיים וביכולות התפקוד בשעות היום.

מה הקשר בין הפרעות שינה והפרעות קשב? האם הפרעות קשב משפיעות על השינה? איך אפשר להיערך לשינה טובה ובריאה גם אם סובלים מהפרעת קשב? המומחים של היי מדיקל הכינו כתבה בנושא.

ADHD

מה הקשר בין הפרעות שינה להפרעות קשב?

אנשים רבים סובלים מהפרעות שינה כאלו ואחרות, מסיבות שונות ומגוונות. גם ילדים סובלים מקשיי שינה מסיבות שונות, וללא שינה טובה הם עלולים לסבול מישנוניות במשך היום, מפגיעה משמעותית ביכולות הלמידה והריכוז שלהם, מתחלואה גבוהה ועוד. חשוב לציין כי 10%-7% מהילדים סובלים מהפרעות קשב וריכוז ברמות שונות, ההפרעה מתפתחת בתקופת הילדות המוקדמת וכיום כבר ידוע כי היא לא בהכרח נעלמת בבגרות אלא רק משתנה מבחינת אופייה במשך החיים.

יש תסמינים חופפים של הפרעות שינה והפרעות קשב, מאחר והסימפטומים של ה-adhd דומים במקרים מסוימים לסימפטומים נוירו התנהגותיים ונוירו קוגניטיביים שמקורם בהפרעות שינה.

מחקרים חדשים מהשנים האחרונות מצביעים על קשר בין הפרעות שינה והפרעות קשב, בעיקר אצל ילדים אך גם אצל מבוגרים. על פי הנתונים החדשים עולה כי למעלה מ-50% מהילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז חווים גם בעיות שינה, ובמיוחד בעיות כמו התנגדות לשעת השינה, קשיי הירדמות, יקיצות מרובות במהלך השינה בלילה, ביעותי לילה, קושי ביקיצה בבוקר, ישנוניות במהלך היום ולעיתים יש ילדים המדווחים על בעיות נשימה בזמן השינה.

ראוי לציין כי גם טיפול תרופתי הניתן לילדים ולמבוגרים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עלול להביא לקשיים בהירדמות לפני השינה בלילה.

 

האם השינה מושפעת מהפרעות הקשב?

כאמור, לא מעט מחקרים נעשו בשנים האחרונות בנושא הפרעות שינה והפרעות קשב, והתוצאות מוכיחות כי יש קשר בין שתי התופעות. בנוסף לזאת, החוקרים גילו כי כאשר הפרעת השינה מופיעה יחד עם הפרעות קשב וריכוז, נוצר מעין מעגל קסמים מאחר שהפרעת השינה מחמירה את התסמינים של הפרעות הקשב והריכוז, ובנוסף גם הפרעת הקשב והריכוז מחמירה את הפרעת השינה.

 

ילדים ומבוגרים עם adhd סובלים מבעיות שינה כגון:

  • קשיי הירדמות (אינסומניה התחלתית).
  • קושי להתעורר בבוקר.
  • שינה חודרנית.
  • שינה לא שקטה.

 

הפרעות בעיות שינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז adhd

החוקרים גילו שכיחות גבוהה של הפרעות בעיות שינה אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז – adhd. הפרעות שינה אצל ילדים משפיעות לרעה על תפקוד יומיומי, יכולות למידה, תפקוד חברתי ויכולות קוגניטיביות. ההפרעה באיכות השינה משפיעה לרעה על הילד ובדרך כלל גם על הוריו, לכן אם ההורים מגלים כי הילד שלהם חווה ירידה בלימודים ופגיעה בתפקוד היומיומי, מומלץ לפנות לרופא ולעבור בדיקה שינה ובדיקות נוספות בהתאם לצורך.

 

איך מתכוננים לשינה טובה עם הפרעת קשב?

לאחר שהבנו כי יש קשר בין הפרעות שינה להפרעות קשב מומלץ להתייעץ עם הרופא, לעבור בדיקת שינה בהתאם לצורך כדי לשלול מחלות חמורות כמו תסמונת דום נשימה בשינה, ועל מנת להתאים טיפול לילד או למבוגר.

כדי לשפר את איכות השינה מומלץ להקפיד על היגיינת שינה נכונה, לשלול מחלות ובעיות כמו דום נשימה בשינה, ובהתאם לצורך להתאים את המינון התרופתי להפרעות הקשב והריכוז.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button