הפרעות שינה בגיל השלישי

רבים מבני גיל הזהב סובלים מהפרעות שינה, התופעה נחשבת לטבעית אך היא משפיעה על איכות חיי הקשישים וגורמת ללא מעט סבל עבורם. לפי נתוני משרד הבריאות למעלה מ-50% מבני גיל הזהב סובלים מהפרעות שינה שונות ומקושי להירדם בלילה, מיקיצה מוקדמת ומהפרעות שינה אחרות. הפרעות השינה אצל בני גיל הזהב גורמות לסבל, לעייפות מוגברת, למצבי רוח ולתופעות אחרות, וללא שינה טובה וממושכת בלילה הקשישים עלולים לסבול מתחלואה מוגברת ומאיכות חיים ירודה.

 

מה המקור של הפרעות השינה בגיל השלישי?

הפרעות שינה בגיל השלישי נובעות מכמה גורמים ידועים כגון:
• שינויים ביולוגיים בגוף – ככל שמתבגרים ישנם שינויים רבים בגוף האדם, ובגיל השלישי ניתן לראות את השפעתם של המנגנונים הביולוגיים המשתנים, ובהם גם המנגנון האחראי על דפוס השינה ומצב הערות. מנגנון השינה אחראי בין היתר על ייצור הורמונים (למשל הורמון השינה מלטונין), ובגיל הזהב הפרשת ההורמונים פוחתת ככל שהזמן חולף, לכן שעות השינה של הקשישים מתקצרות והשינה של רבים מבני גיל הזהב משתבשת.

• השפעות פסיכולוגיות – בגיל הזהב השכיחות של תופעות פסיכולוגיות כמו חרדות, מתח ודיכאון, הן שכיחות יותר. אלו תופעות פסיכולוגיות הגורמות בדרך כלל להפרעות שינה אצל קשישים, ולא מעט מבני גיל הזהב סובלים מהתופעות הללו.
• מחלות ותרופות – בגיל הזהב סובלים ממחלות שונות הדורשות ברוב המקרים טיפול תרופתי. לא מעט מהתרופות למחלות השכיחות בקרב בני גיל הזהב משפיעות לרעה על מנגנון השינה, יש לא מעט תרופות המשבשות את דפוסי השינה, משפיעות על מנגנון ויסות השינה והתרופות עשויות לגרום גם לעייפות מוגברת.
• אינסומניה – הפרעת השינה הנפוצה ביותר בקרב בני גיל הזהב היא אינסומניה, כלומר קשיי הירדמות ושמירה על שינה רציפה. האינסומניה גורמת לשינה להיות מקוטעת ולא איכותית, לכן רבים מהקשישים מתעוררים במהלך השינה ומתקשים להירדם מחדש, הם מתחילים להסתובב ברחבי הבית ולחפש אחר תעסוקה, ובגלל השינה שאינה מספיקה הם סובלים מעייפות מוגברת במהלך היום, מקשיי הירדמות בלילה, מתחושת נמנום במהלך היום ומהירדמות מול מסך הטלוויזיה.

איך בודקים הפרעות שינה?

בני גיל הזהב הסובלים משינה לא איכותית יכולים לעבור סדרת בדיקות כדי לאבחן את הבעיה ממנה הם סובלים ועל מנת להתאים טיפול המותאם לבעיה. חשוב להדגיש כי לרפואה המודרנית יש לא מעט פתרונות יעילים ומוכחים מחקרית שיכולים לסייע לבני גיל הזהב הסובלים מהפרעות שינה.
לכן, אם סובלים מהפרעות שינה בגיל הזהב חשוב לפנות לרופא המשפחה לצורך בדיקה ראשונית וייעוץ, הרופא ימליץ בדרך כלל על בדיקה במכון שינה. עם זאת, כיום אפשר לעבור בדיקת שינה ביתית במקום לעבור את הבדיקה במכון שינה רחוק מהבית. הבדיקה הביתית מאפשרת לרופאים ולמומחים להפרעות שינה בגיל הזהב להציע פתרון לקשיש, למשל שימוש במכשיר סיפאפ המחייב מסיכה על הפנים, התקן אפי, שינוי תזונתי וכו'.

טיפול מומלץ

יש להתאים את הטיפול בהתאם לממצאי האבחון, לרבות התוצאות של בדיקת שינה ביתית או בדיקה במכון שינה. ניתן להתאים אביזרי עזר המקלים על השינה בלילה, למשל מכשיר סיפאפ או ביפאפ, אפשר להקנות דפוסי שינה טובים יותר, לשנות תרופות, להציע משטר תזונתי בריא יותר, לשנות תנוחת שינה, להקפיד על פעילות גופנית, להשיל קילוגרמים עודפים וכדומה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button