הפרעות אכילה והקשר לאיכות השינה

מה זה הפרעות אכילה וכיצד הן קשורות לאיכות השינה בלילה? אילו סוגים של בעיות אכילה מוכרים בעולם הרפואה והתזונה? כיצד מאבחנים הפרעת אכילה? מהן שיטות הטיפול המומלצות במקרה של הפרעות אכילה? המומחים של היי מדיקל הכינו מדריך בנושא.

 

מה זה הפרעות אכילה?

בשנים האחרונות גובר העיסוק במראה העצמי, בין היתר בגלל המודעות לטיפוח הגוף, העיסוק הרב במראה החיצוני, צילומי הסלפי והפופולריות של הרשתות החברתיות. מודל היופי בעשורים האחרונים הוא רזון וידוע כי המראה החיצוני יכול לסייע לאדם להצליח בחייו האישיים, החברתיים והמקצועיים.

העיסוק הרב במראה החיצוני הגביר תופעות כמו הפרעות אכילה, דיאטות כסאח ועוד. כדאי לדעת כי יש מגוון רחב של בעיות אכילה המשפיעות לרעה על האדם, וכל הפרעת אכילה עלולה לגרום לנזקים גופניים ונפשיים משמעותיים. ההפרעות החמורות ביותר הן אנורקסיה, בולימיה, אורתורקסיה, אכילת לילה, בולמוסי אכילה והשמנת יתר חולנית.

 

הפרעות אכילה והקשר לאיכות השינה

 

החוקרים והקלינאים מסכימים שהפרעות אכילה מתפתחות בגלל שילוב גורמים, ביניהם גנטיקה, גורמים ביולוגיים, יחסים בתוך המשפחה, גורמים חברתיים, אלמנטים תרבותיים ואישיות האדם. רוב הסובלים מהפרעות האכילה הן נערות בגיל ההתבגרות ונשים, אך יש גם אחוז גבוה של נערים וגברים שסובלים מבעיות אכילה כאלו ואחרות.

ידוע כי הפרעות אכילה גורמות לסבל רב לאדם ולנזקים פיזיים, כולל פגיעה באיכות השינה, הן עלולות להשפיע ולגרום לסבל משמעותי גם למשפחה הקרובה של האדם ולחבריו. לא פעם האדם שסובל מכך מסתיר את הפרעת האכילה שלו, ויש לא מעט אנשים המאובחנים בבעיה זו שמסרבים לקבל טיפול והם מתנגדים לכל התערבות.

בעולם הרפואה מגדירים הפרעות אכילה כקבוצה של הפרעות נפשיות הבאה לידי ביטוי בדפוסי האכילה של האדם או בהפרעות התנהגות הקשורה לאכילה ולצריכת מזון. בתוך כך, מקובל להבחין בין הפרעות אכילה אצל ילדים לבין הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות או אצל מבוגרים, ויש להתאים את הטיפול למאפייני המטופל, גילו וסוג ההפרעה.

 

סוגי הפרעות אכילה

כאמור, יש טווח רחב של בעיות אכילה, וההפרעות המוכרות ביותר הן:

 

אנורקסיה

אנורקסיה נרבוזה, באנגלית Anorexia Nervosa, היא הפרעת אכילה קיצונית וחמורה הידועה גם כמחלה מסכנת חיים, ולעיתים האדם עלול למות בגללה. ההפרעה מתאפיינת באובדן משקל משמעותי בגלל דיכוי התיאבון וצמצום האכילה, עד כדי הרעבה, על מנת לרדת במשקל ולהשיג רזון קיצוני, כלומר דימוי גוף מעוות.

 

בולימיה

בולימיה נרבוזה, באנגלית Bulimia Nervosa, היא הפרעה נפשית המסווגת תחת הקריטריון של הפרעות אכילה, זו הפרעה נפוצה יותר מאנורקסיה, והבעיה באה לידי ביטוי בהתקפי זלילה (בולמוסי אכילה) לאחריהם מנסים להתרוקן באמצעות הקאות ו/או שימוש בחוקן או בחומרים משלשלים. שיעור התמותה בגלל בולימיה הוא כ-2%.

 

השמנת יתר חולנית

השמנת יתר, באנגלית Obesity, היא מצב גופני המתאפיין בהצטברות של שומנים עודפים בגוף. השמנת יתר חולנית היא מצב שבו המשקל גבוה בלפחות 45 ק"ג או בשיעור של 100% מעל המשקל האופטימלי בהתאם לטבלאות משקל וגובה.

 

בולמוסי אכילה

בולמוסי אכילה, באנגלית Binge Eating, היא הפרעה נפוצה יחסית המתבטאת בהתקפי היפרפאגיה, באכילה כפייתית או באכילה אימפולסיבית. זו הפרעת אכילה כפייתית העלולה לגרום לנזקים גופניים ונפשיים משמעותיים.

 

אורתורקסיה

אורתורקסיה נרבוזה, באנגלית Orthorexia Nervosa, היא הפרעה המאפיינת אנשים שעוסקים באופן אובססיבי באכילת מזון בריא. האדם מעוניין לקדם את בריאותו והוא נוטל על עצמו מגבלות תזונתיות שונות העלולות להוביל להתפתחות בעיות בריאות שונות, לרבות תופעות כמו בידוד חברתי, תת תזונה, אובדן עניין בפעילויות בריאות אחרות, חרדה ועוד.

 

אכילת לילה

תסמונת אכילה לילית, באנגלית Night Eating Syndrome, היא הפרעת אכילה שכיחה יחסית, ויש שני סוגים: אכילה מרובה לפני ההירדמות בלילה ויקיצה במהלך השינה כדי לאכול בצורה לא מבוקרת, ולעיתים האדם מתעורר במהלך השינה בלילה מספר פעמים כדי לאכול. לתסמונת יש קשר ישיר להפרעות שינה ולהשמנה.

 

תסמיני הפרעות אכילה

יש מגוון תסמיני הפרעות אכילה, ביניהם:

  • שינוי בדפוסי האכילה.
  • שינוי במשקל.
  • היעלמות מזון בבית.
  • שינוי חד או קיצוני במראה הגוף.
  • בולמוסי אכילה ללא שליטה.
  • אי סדירות בווסת.
  • ביקורים רבים בשירותים כדי להקיא או לאחר נטילת תרופה משלשלת.
  • שינוי התנהגותי.
  • הפרעות שינה העשויות להעיד על הפרעת אכילה.
  • עיסוק כפייתי במזון.
  • הימנעות מאכילה בחיק המשפחה או בחברה.

 

כיצד מאבחנים הפרעות אכילה?

יש מגוון רחב של הפרעות אכילה, אך רק חלקן מוכרות באופן רשמי בספרות הרפואית, ובמיוחד בספרי האבחנות המקובלים כמו 5 DSM ו-10 ICD. עד היום נעשו מחקרים רבים בנושא הפרעות האכילה ולרוב הבעיות המוכרות נקבעו קריטריונים לאבחון ההפרעה. בדרך כלל מאבחנים הפרעת אכילה בהתאם לפרמטרים הבאים:

 

משקל

אחד מהפרמטרים המרכזיים לאבחון הפרעת אכילה הוא שינוי חד במשקל האדם, בעיקר תת משקל או משקל יתר. ראוי לציין כי בהפרעה מסוג אנורקסיה סובלים מתת משקל לעומת בולימיה שבה יש משקל תקין או משקל יתר.

 

התקפי זלילה

התקף זלילה מכונה גם אכילה בולמוסית, והאדם אוכל כמויות עצומות של מזון בפרק זמן מסוים, והוא מתקשה לשלוט באכילה או להפסיק את זלילת האוכל, כלומר יש חוסר שליטה בתרבות האכילה.

 

הרגלי אכילה

האבחון כולל גם אפיון הרגלי האכילה של האדם הנבדק, ובנוסף בוחנים כיצד הוא שולט במשקל גופו, למשל הקאות, חומרים משלשלים, ספורט באופן אינטנסיבי, חוקן וכו'.

 

טיפול בהפרעות אכילה

טיפול בהפרעות אכילה יכול להיות פרטני או קבוצתי. יש להתאים את הטיפול לסוג ולחומרת ההפרעה. ברוב המקרים המומחים מציעים טיפול משולב הכולל שיטות כגון:

 

פסיכותרפיה

אחד מהטיפולים הנפוצים ביותר המתאים לאנשים שסובלים מהפרעות אכילה שונות הוא טיפול פסיכותרפיה במסגרת מרפאה לבריאות הנפש. טיפול מרפאתי בהפרעת אכילה מבוסס לרוב על מפגש אחד או יותר בכל שבוע, והטיפול מותאם לפי הערכת הרופא ועל פי הכללים שנקבעו במשרד הבריאות.

 

טיפול פסיכולוגי

הטיפול הפסיכולוגי יכול להיות יעיל מאוד מאחר האדם לומד כיצד להכיל את הרגשות השליליים והוא רוכש ידע וכלים לשינוי גישתו בנושא דימוי גוף ודימוי עצמי וכך הוא מטפח גישה בריאה ומאוזנת יותר ביחס לדימוי העצמי ולאכילה.

 

אשפוז וטיפול יום

טיפול פרטני או קבוצתי במרפאות החוץ במסגרת של אשפוז או טיפול יום.

 

אשפוז מלא

במקרים מסוימים, בדרך כלל כאשר נשקפת סכנה לחייו של המטופל, מחליטים על אשפוז מלא של המטופל במחלקת לבריאות הנפש או במחלקה ייעודית, והמטופל נמצא תחת השגחה רפואית צמודה.

 

הדרכת הורים

במצבים של הפרעות אכילה אצל ילדים או הפרעות אכילה בגיל ההתבגרות מקובל לשלב הדרכת הורים על מנת לספק עבורם ידע וכלים להתמודדות עם הילדים בבית שסובלים מבעיית אכילה, וההדרכה כוללת תמיכה נפשית להורים שמתמודדים עם מורכבות ההפרעה אצל הילד שלהם.

יש להתאים טיפול בהפרעות אכילה למצבו של המטופל ולסוג ההפרעה ודרגת חומרתה.

 

כיצד מושפעות שעות השינה שלכם?

ראוי לציין כי הפרעת אכילה כפייתית או כל הפרעת אכילה אחרת משפיעה גם על השינה בלילה. ללא שינה איכותית האדם חשוף לתחלואה גבוהה ולשינויים במצב רוחו, והוא נמצא בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים ועבודה, לפגיעה בתפקוד היומיומי ועוד. יש מגוון תסמיני הפרעות אכילה ואחד מהתסמינים הוא התפתחות הפרעות שינה בגלל תזונה לקויה, רעב, הפרעת אכילה כפייתית בלילה או לפני ההירדמות, פגיעה בחילוף החומרים ובתפקוד מערכות הגוף בשל ההפרעה ועוד.

בהתאם לצורך ניתן לעבור בדיקת שינה במכון או בבית, וחברת היי מדיקל מציע שירות בדיקת שינה בבית המטופל.

 

*אין לראות במידע בכתבה זו כהנחיה או כהמלצה לשינוי תזונתי או התנהגותי, ובכל חשד להפרעת אכילה יש לפנות לאנשי המקצוע ולמומחים להפרעות אכילה. 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button