הפסקות נשימה בשינה אצל מבוגרים

הפסקות נשימה בשינה אצל מבוגרים הן הפרעה שכיחה הקיימת בעיקר אצל גברים, אך לא רק. התופעה נקראת אפניאה חסימתית, ורובנו מכירים את התופעה בשם תסמונת דום נשימה בשינה. הפרעת הנשימה בשינה הינה מצב שבו מתרחשים אירועים חוזרים של הפסקות נשימה במהלך השינה בלילה עקב היצרות וחסימה של דרכי האוויר העליונות.
הפסקות הנשימה במהלך השינה בלילה נמשכות בין שניות בודדות ועד קרוב לדקה שלמה, ולאחר הפסקת הנשימה מתעוררים ביקיצה קצרה. בזמן הפסקות הנשימה במהלך השינה בלילה יורד ריווי החמצן בדם לרמה נמוכה מהרף התקין של 96% וריווי החמצן בדם עשוי להגיע ל-60% בלבד. רבים מהמטופלים המאובחנים בדום נשימה בשינה סובלים גם מנחירות קשות, הנחירות מהוות את אחד מהתסמינים המוכרים של התופעה.

מה הגורמים לתופעת הפסקות נשימה בשינה אצל מבוגרים?

הגורמים המרכזיים להפסקות הנשימה בשינה הם רפיון שרירים של מערכת הנשימה, עישון, שתיית אלכוהול בצורה מופרז לפני השינה, השמנת יתר, גודש באף וגנטיקה. המומחים מסבירים כי הפסקות נשימה בשינה אצל מבוגרים

נובעות בעיקר בגלל הגורמים הבאים:

השמנה – השמנת יתר גורמת להיצרות דרכי האוויר עקב רקמות השומן בחלק העליון של הגוף, ובעיקר באזור הצוואר ובאזורים שליד דרכי האוויר. עם זאת, התופעה אינה קורית רק אצל אנשים הסובלים ממשקל יתר.
גיל ומגדר – התופעה אופיינית בעיקר לגברים מבוגרים, מחקרים הוכיחו כי גברים סובלים מהבעיה פי 2 עד פי 3 בהשוואה לנשים.
מבנה אנטומי – יש אנשים שנולדו עם צוואר או גרון צר יחסית ועם הגיל המבנה האנטומי משפיע על היצרות דרכי האוויר.
גנטיקה – הסיכון לתופעה גובר בקרב אנשים עם בן משפחה המאובחן בדום נשימה חסימתי.
עישון – עישון מגביר פי 3 את הסיכוי לתסמונת דום נשימה בשינה בהשוואה לאנשים שאינם מעשנים.
אלכוהול ותרופות הרגעה – החוקרים גילו שצריכת אלכוהול מוגברת וסמי הרגעה שונים גורמים לרפיון השרירים בגרון ולהחמרת מצבי הפסקת נשימה בשינה אצל מבוגרים.
גודש באף – קשיי נשימה עקב גודש באף או נזלת כרונית נובעים עקב מבנה אנטומי בעייתי או בגלל אלרגיה, הגודש באף מגביר את הסיכון לתסמונת דום נשימה בשינה.

מהם התסמינים להפסקות נשימה בשינה בקרב מבוגרים?

יש תסמינים מוכרים ונפוצים לתופעת הפסקות נשימה בשינה אצל מבוגרים, התסמינים המוכרים והשכיחים ביותר הם:

נחירות קולניות – אחד מהתסמינים המובהקים של דום נשימה בשינה, יחד עם זאת חשוב לציין כי לא כל מי שסובל מדום נשימה בשינה בהכרח נוחר.
השתנקות במהלך השינה – תסמין מוכר של דום נשימה חסימתי בשינה.
כאב ראש – יקיצה בבוקר עם כאבי ראש החולפים מאליהם במשך היום.
קשיי ריכוז וחוסר סובלנות – התופעה גורמת לקשיי ריכוז ותקוד במהלך היום, לחוסר סובלנות, לעצבנות יתר ועוד.
פה יבש – יקיצה עם גרון ופה יבשים לאחר השינה בלילה.
עייפות ותשתיות בשעות היום – תסמין מוכר של דום נשימה, הבעיה גורמת לתשישות ולעייפות מוגברת במהלך שעות היום, וקיימת נטייה להירדמות במהלך הפעילות היומית, לכן יש סיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

איך מטפלים ומה מומלץ?

מחקרים רבים נערכו בנושא הפסקות נשימה בשינה אצל מבוגרים, וכיום הטיפול המומלץ על ידי הרופאים המומחים הוא שינה עם מכשיר CPAP. יש להסתגל לשינה עם מסכה על הפנים, יש סוגים שונים של מסכות, אך יש מטופלים שמתקשים להסתגל למכשיר. הטיפול ב-CPAP נחשב ליעיל במיוחד, הוא מוכר על ידי קופות החולים וניתן לקבל החזר כספי.
אם הבעיה אינה חמורה הרופא יכול להמליץ על הפסקת עישון, דיאטה ושינוי הרגלים, במצבים החמורים יותר הוא יציע לנסות התקן דנטלי ייחודי שמתפקידו לשמור על דרכי האוויר פתוחות, ואם הטיפולים השמרניים לא סייעו הרופא יכול להמליץ על ניתוח כדי לאפשר מעבר חופשי של האוויר.

>>> לרכישת מכשיר CPAP

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button