היפרוונטילציה – מה זה ואיך מטפלים?

נשימת יתר, המכונה גם היפרוונטילציה, היא הפרעה יחסית שכיחה באוכלוסייה, היא גורמת לנשימה עמוקה ומהירה, לצניחת רמת הפחמן הדו חמצני בדם ולתחושת נימול בקצות האצבעות. התסמינים של היפרוונטילציה יכולים להיות דומים לתסמינים של התקף לב. מה הגורמים לתופעת נשימת יתר? האם היפרוונטילציה מסוכנת? מה הטיפול המומלץ? מתי כדאי לפנות לרופא? צוות המומחים של היי מדיקל הכין עבורנו כתבה בנושא.

 

היפרוונטילציה – מידע כללי

לרוב אנחנו לא מודעים לתהליך הנשימה ורק כאשר אנו חווים הפרעה כלשהי אנו מודעים לחשיבות מערכת הנשימה בגופנו. כדאי לדעת כי אדם בריא נושם בדרך כלל בין 12 ל-20 נשימות בדקה, בתהליך הנשימה התקין מגיע מספיק אוויר לריאות, הבועיות בריאה אחראיות על חילוף הגזים, הדם מועשר בחמצן והפחמן הדו חמצני מסולק ממנו וננשף החוצה. במצב של נשימת יתר, כלומר היפרוונטילציה, הנשימה הופכת למהירה מאוד וכתוצאה מכך מתרחש פינוי מוגבר של פחמן דו חמצני מהגוף, והרמה שלו בדם פוחתת וגורמת לירידה בחומציות הדם.

כאשר סובלים מתופעת נשימת יתר באופן ממושך מופיעים תסמינים כמו תחושת נימול בקצות האצבעות, כיחלון או נימול בשפתיים, כאבי ראש, סחרחורת, אי שקט, כאבים בחזה ובמקרים קיצוניים התופעה מדמה מצב של עילפון האדם הופך לאפאטי ואינו מגיב לסובבים.

 

מה הגורמים להיפרוונטילציה (נשימת יתר)?

כדאי לדעת כי תסמונת נשימת יתר אופיינית בעיקר לצעירים, אך היא יכולה להתרחש בכל גיל. במקרים רבים האדם חווה היפרוונטילציה בלי סיבה נראית לעין או גורם חיצוני ברור. המטופלים בדרך כלל מתלוננים על תחושה של לחץ בחזה וכאב ביד שמאל, לכן הסימנים עשויים לבלבל מאחר והם דומים לתסמינים הנפוצים של התקף לב. בחדרי המיון משתמשים במושג HY, כלומר התקף היסטריה, ולרוב מתייחסים לחולה כאל מתחלה, מאחר והגורמים המרכזיים לתסמונת נשימת יתר הם חרדה ומצבי דיכאון.

 

גורמים נוספים העלולים לגרום לנשימת יתר הם:

  • שהייה בגובה רב (התופעה מוכרת בקרב מטפסי הרים).
  • חבלות ראש.
  • אירוע מוחי.
  • הפרעות נשימה כמו אסתמה, דלקת ריאות וכו'.
  • תסחיף ריאתי.
  • מחלות לב וכלי דם.
  • אנמיה.
  • חום גבוה וממושך.
  • תופעות לוואי לטיפול תרופתי.

היפרוונטילציה – האם זה כואב?

חלק מהאנשים המתלוננים על היפרוונטילציה חווים כאבי ראש וכאבים באזור החזה. הנשימה המהירה כרוכה במאמץ רב, לכן עשויים להרגיש גם בכאבי שרירים של מערכת הנשימה ובאזור בית החזה.

 

איך מטפלים בנשימת יתר?

הטיפול המומלץ לתסמונת נשימת יתר מבוסס על החזרת הנשימה לקצב תקין, מאחר וברוב המקרים היפרוונטילציה נובעת ממקור רגשי. אם הגורם הוא רגשי, כאשר חווים היפרוונטילציה טיפול נכון כולל תרגול נשימות עמוקות ואיטיות, ההמלצה של המומחים היא לנשום עמוק, להחזיק את האוויר בריאות לפחות 3-2 שניות ורק אז לנשוף אוויר החוצה, בקצב איטי.

לאחר אבחון היפרוונטילציה, הרופא שולל מחלות קשות ויכול להמליץ על הטיפול המיטבי ובהתאמה אישית. כיום, הרופאים המומחים ממליצים לתופעת היפרוונטילציה טיפול באמצעות מכשיר סיפאפ (CPAP). זהו טיפול מומלץ, יעיל ואפקטיבי, מאחר ויש להעלות ולאזן את רמת הפחמן הדו חמצני בדם.

אם התופעה נובעת על רקע של מצבי חרדה ודיכאון, יש לעבור אבחון על ידי פסיכולוג או פסיכיאטר, במקרה זה בתופעת היפרוונטילציה טיפול יהיה מבוסס על טיפול רגשי, בדרך כלל טיפול התנהגותי קוגניטיבי ובהתאם לצורך משלבים תרופות נגד חרדה או דיכאון.

 

מתי כדאי לבקר במרפאה?

בכל מקרה של קשיי נשימה, לרבות מצב של נשימת יתר, חשוב להתייחס לתסמינים. אם סובלים מנשימה מהירה מאוד מומלץ לפנות למרפאה לצורך אבחון ובדיקה ולהתאמת הטיפול בהתאם לממצאים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button