הגורמים לתסמונת הרגליים העצבניות

תסמונת הרגליים העצבניות היא הפרעה נוירולוגית הנקראת גם מחלת ויליס אקבום. המחלה מתבטאת בתנועה חזרתית של הרגל ללא שליטה בזמן מנוחה או במצבי סטרס, התסמונת יכולה להופיע גם בכל זמן נתון אחר. התסמונת שכיחה יחסית באוכלוסייה וגורמת לתחושות לא נעימות ולתסמינים שונים, היא עשויה להעיד על מצבים רפואיים שונים. המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו כתבה בנושא עם דרכי טיפול למחלה.

 

מהי תסמונת הרגל העצבנית?

כאמור, תסמונת הרגליים העצבניות, באנגלית RLS – Restless Leg Syndrome, היא מחלה נוירולוגית מוכרת ששכיחותה באוכלוסייה כ-10%, התסמונת מופיעה לרוב אצל נשים. התסמונת מתאפיינת באי נוחות ברגליים, ולרוב סובלים בגללה מכאבים המזכירים תחושה של שריפה, ומתסמינים כמו תחושת נימול ברגל, עקצוצים בגפיים, גירוד ותחושה המדמה מעין קפיציות ברגליים.

אדם הסובל מהתסמונת לא מצליח לשלוט בתנועת הרגל במצבים שונים, בדרך כלל תסמיני ההפרעה יופיעו בשעות הערב וניתן להקל עליהם באמצעות תנועת רצונית של הרגליים, למשל הליכה. עם זאת, כדאי לדעת כי לא מעט מהאנשים המאובחנים עם תסמונת הרגל הקופצת סובלים מקשיי שינה הגורמים להם לעייפות מוגברת במהלך היום, והם נמצאים בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות עבודה ובתאונות דרכים.

 

באילו מקרים מבחינים בתסמונת הרגל הקופצת?

תסמונת הרגל הקופצת נוטה להופיע כאשר האדם נמצא במצב פסיבי, לדוגמה בזמן צפייה בטלוויזיה, במהלך מנוחה במיטה בשעת צהריים או בלילה, בזמן נסיעה ממושכת ברכבת, וגם בזמן ישיבה ממושכת בבית או בכל מקום אחר. התסמינים בדרך כלל מופיעים בשעות הערב והלילה, אך הם יכולים להופיע לסירוגים במהלך היום.

יש לציין כי 4 מתוך 5 אנשים המאובחנים בתסמונת הרגל העצבנית סובלים מתופעה נוספת הנקראת תנועות רגליים מחזוריות במהלך השינה (PLMS), התופעה מתאפיינת בעוויתות לא רצוניות של הרגליים, ללא שליטה, ובזריקת הרגליים בזמן השינה בלילה. התנועות הבלתי נשלטות יכולות להופיע ברציפות, עם הפסקות קצרות בין התנועות הבלתי רצויות של הרגליים, ובמקרים מסוימים התופעה מעירה את האדם, גורמת לקשיי שינה חמורים ולעייפות וכאבים במהלך היום, והתופעה עשויה להטריד את בני הזוג.

 

האם התסמונת מתבטאת רק בזמן השינה?

כאמור, רוב האנשים הסובלים מההפרעה מתלוננים על תסמינים המופיעים בזמן השינה בלילה או בשעות הערב. עם זאת, התסמינים יכולים להופיע גם במהלך שעות היום, כולל בזמן מנוחה במיטה בצהריים ובזמן נסיעה ממושכת.

 

מהם הגורמים לתסמונת הרגליים העצבניות?

החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי הגורמים להפרעה הנוירולוגית הנפוצה. כדאי לדעת כי לאחרונה התפרסם מחקר מקיף שבוצע באוניברסיטת הרווארד, בו החוקרים גילו כי חולים עם תסמונת הרגל העצבנית נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, כמעט פי 2 בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. המחקר גילה עובדות נוספות כמו תחלואה גבוהה יותר אצל אנשים עם תסמונת הרגל הנפוצה, וחולים בגיל מבוגר נמצאים בסיכון גבוה לסוכרת, למחלות לב וכלי דם, לעודף משקל, ליתר לחץ דם ועוד.

החוקרים טוענים כי הגורמים העיקריים לתסמונת הרגל הקופצת הם:

  • הפרעה הקשורה לרמת הדופמין במוח, דופמין אחראי בין היתר על ויסות הפעילות של השרירים.
  • גנטיקה, לפי החוקרים אצל כ-50% מהלוקים במחלה ניתן למצוא הורה הסובל מההפרעה.
  • הריון מגביר את הסיכון לתסמונת הרגל הקופצת, בדרך כלל בטרימסטר האחרון.
  • תרופות פסיכיאטריות שונות עלולות לגרום לתסמונת.
  • אנמיה ואי ספיקת כליות.
  • מחלות כרוניות שונות.
  • גורמים מעוררים כמו קפאין, עישון, אלכוהול.
  • עודף משקל.

 

איך מטפלים?

יש לעבור אבחון על מנת להתאים את הטיפול המיטבי, אם הגורם לתסמונת הוא מחלה יש לטפל בבעיה הבריאותית, למשל טיפול באנמיה באמצעות תוסף ברזל. בהיעדר מחלה הטיפול המומלץ הוא טיפול תרופתי בשילוב שינוי באורח החיים. יש להימנע מגורמים מעוררים, לעסות את הרגליים, והרופא יכול להמליץ על תרופות כמו לבודופה, אגוניסטים של דופמין, חמצן בזמן השינה (מחולל חמצן או מכשיר CPAP וניתן לשלב גם טכניקות להרפיה לפני השינה.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button