הגורמים לנחירות אצל ילדים

לפי נתוני משרד הבריאות כ-10% מכלל הילדים נוחרים בלילה, ומתוכם יש כ-2% הסובלים מהפרעה נשימתית וחסימה בדרכי האוויר העליונות. אם הילד סובל מנחירות הנגרמות מחסימה של דרכי האוויר הוא עלול לפתח תסמונת דום נשימה בשינה והתפתחותו עלולה להתעכב. מהם הגורמים לנחירות אצל ילדים וכיצד מטפלים בבעיה? צוות המומחים של היי מדיקל הכין כתבה בנושא.

 

למה ילדים נוחרים?

ילדים נוחרים כתוצאה מגורמים שונים כגון:

אלרגיות

לא מעט ילדים סובלים מאלרגיות עונתיות, האלרגיה גורמת לקשיי נשימה ולגודש באף לכן הילדים נוחרים בלילה.

סטייה במחיצות האף

פגם מולד הגורם למחיצה המפרידה בין הנחיריים להיות עקומה.

דרכי נשימה חסומות

זיהום עקב התקררות או בעיה בסינוסים הגורמים לחסימה של דרכי הנשימה, בעיקר האף.

שקדים ופוליפים מוגדלים

תופעות נפוצות אצל ילדים.

עודף משקל

ילדים עם עודף משקל סובלים בדרך כלל גם מנחירות בזמן השינה בלילה.

תסמונת דום נשימה

נחירות הן תסמין מוכר של תסמונת דום נשימה בשינה.

 

האם התופעה צריכה להדאיג את ההורים?

ילדים רבים סובלים מהפרעות שינה מגוונות, ותופעת הנחירות מהווה לרוב תסמין לחסימה של דרכי האוויר או לבעיה בריאותית אחרת. לפי הסטטיסטיקה כ-1 מתוך 10 ילדים נוחרים בלילה, כלומר זו תופעה נפוצה מאוד, ולרוב ההורים אינם צריכים לדאוג אך חשוב להביא את הילד לבדיקה אצל רופא המשפחה או אצל רופא אף אוזן גרון מומחה.

יש לציין כי נחירות הנובעות מגורמים כמו תסמונת דום נשימה בשינה או שקדים מוגדלים מחייבות טיפול מקצועי. ילד הסובל מהפרעת שינה כבר בגיל הרך עלול לסבול מנזקים בריאותיים ופסיכולוגיים בטווח הארוך, לכן חשוב לעבור אבחון ולהציע לילד טיפול מתאים.

תסמונת דום נשימה בשינה היא תופעה יחסית נפוצה אצל ילדים, היא מופיעה בקרב כ-3% מהילדים באוכלוסייה. התסמין המוכר ביותר של תסמונת דום נשימה בשינה הוא נחירות, וההורים יכולים להבחין כי הילד מתקשה לנשום במהלך השינה, הוא מתעורר הרבה פעמים כדי להסדיר את הנשימה, והילד לרוב יסבול מעייפות, מקשיי ריכוז ומקשיי תפקוד בשעות היום.

חשוב להדגיש כי תסמונת דום נשימה בשינה גורמת לבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות אצל ילדים. התסמונת גורמת לפגיעה באיכות חיי הילדים והוריהם, היא מביאה להפרעות קשב וריכוז, לתחלואה רבה, לקשיי התנהלות ותכנון פעולות והיא ידועה כגורם למחלות לב וכלי דם. ילדים הסובלים מדום נשימה בשינה מתקשים לשמור על ריכוז במהלך היום, ההישגים הלימודיים שלהם נפגעים, הם ישנוניים במהלך היום, מתקשים להתרכז ועוד.

לכן, אין להקל ראש בתופעת הנחירות אצל ילדים, חשוב להביא את הילד לאבחון ובהתאם לממצאים להתאים עבורו טיפול מיטבי. ההורים לא צריכים להיכנס לפאניקה אם הילד שלהם נוחר, אך אסור להתעלם מהתופעה ומומלץ לפנות לרופא המשפחה או למומחה אף אוזן גרון כדי לבדוק את הילד ולשלול בעיות בריאותיות העלולות לגרום לתחלואה גבוהה ולפגיעה באיכות חיי הילד.

 

מה הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם התופעה?

כדי להתמודד נכון עם תופעת הנחירות אצל ילדים מומלץ לעקוב אחר השינה של הילד ואם הוא נוחר כמה לילות ברציפות, והנחירות אינן חולפות מעצמן, יש להתייעץ עם רופא המשפחה. אם האבחון גילה שקדים מוגדלים ניתן לבצע ניתוח לכריתת השקדים, אך יש טיפולים נוספים. נחירות על רקע של אלרגיה מטופלות במרפאה לאלרגיות.

אם הנחירות אצל הילד נובעות מתסמונת דום נשימה בשינה, יש כמה דרכי טיפול. את הטיפול מתאימים רק לאחר בדיקה במעבדת שינה, ולרוב הרופא המומחה ימליץ על מכשיר סיפאפ המזרים אוויר בלחץ קבוע ומאפר לילד לישון היטב כל הלילה, ללא נחירות.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button