הגורמים ללחץ דם ריאתי

יתר לחץ דם ריאתי (PAH) גורם להיצרות של עורקי הריאה שתפקידם להוביל דם לריאות, זו מחלה חמורה הגורמת לפגיעה בתפקודי הלב והנשימה. יש מגוון גורמים ללחץ דם ריאתי, ולאחר אבחון הבעיה יש להתאים טיפול ב-PAH. המומחים של היי מדיקל, החברה המובילה בישראל לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי, הכינו עבורנו כתבה בנושא יתר לחץ דם ריאתי.

 

מהו לחץ דם ריאתי?

יתר לחץ דם ריאתי, באנגלית Pulmonary Hypertension, מוגדר כמחלה שבה זרימת הדם בעורקי הריאה נפגעת, לכן לא מגיע מספיק דם מהלב לריאות. כדי לפצות על הפגיעה בזרימת הדם מהלב לריאות, הלחץ בעורקי הריאה גובר והדם הנושא את החמצן מתקשה לזרום אל הריאות ובתוכן, לכן החמצן מתקשה להגיע לשאר איברי הגוף.

ככל שלחץ הדם בעורקי הריאה גובר, כך החדר הימני בלב חייב לעבוד קשה יותר כדי לספק את הדם לריאות. התופעה גורמת להיחלשות של שריר הלב, לאי ספיקת לב ולהפרעות חמורות בתפקודי הלב ושאר איברי הגוף.

יש לציין כי יתר לחץ דם ריאתי נחשב למחלה נדירה יחסית, המחלה אופיינית בעיקר אצל צעירים בטווח הגילים של 40-30, במיוחד נשים, אך ניתן לאבחן אותה גם אצל מבוגרים.

 

האם זה מסוכן?

כדאי לדעת כי בשלבים הראשונים של המחלה קשה מאוד לאבחן אותה מאחר והתסמינים לא ניכרים. ככל שהמחלה מתקדמת ניתן להבחין בהיצרות של עורקי הריאה ובפגיעה של תפקודי הלב ואספקת החמצן לריאות ולאיברי הגוף. התסמינים המוכרים למחלה הם קוצר נשימה, דופק לא מואץ, עייפות, חולשה כללית, סחרחורות, עילפון, כאב או לחץ באזור החזה, אי נוחות באזור הבטן, בצקת ברגליים, כיחלון בשפתיים ובעור.

חשוב להדגיש כי מחלת יתר לחץ דם ריאתי נחשבת למסוכנת מאוד לאדם. ככל שהמחלה מתקדמת מתרחשת פגיעה משמעותית בתפקודי חדר הלב הימני ומכאן הדרך קצרה לבעיות חמורות ומסכנות חיים כמו אי ספיקת לב. כדאי לדעת כי בהיעדר טיפול נכון ומותאם אישית, החולה חשוף לתחלואה גבוהה וכ-50% מהחולים נפטרים מיתר לחץ דם ריאתי בתוך כ-3 שנים.

הסיבוכים העיקריים של המחלה הם: אי ספיקת לב, קרישי דם העשויים להגיע גם למוח, הפרעות בקצב הלב.

 

מהם הגורמים העיקריים למחלה?

יש 5 גורמים עיקריים ליתר לחץ דם ריאתי:

גנטיקה

המחלה נגרמת אצל כ-3.9% מכלל החולים בגלל הימצאותו של גן פגום האחראי על המחלה. גם חשיפה ממושכת לכימיקלים עשויה לגרום למחלה.

מחלות לב

יתר לחץ דם ריאתי יכול להיגרם כתסמין משני למחלות שונות כגון: מחלות לב בדגש על אי ספיקת לב, מום מולד בלב או מחלה במסתמי הלב.

מחלות ריאה

יתר לחץ דם ריאתי נובע לעיתים עקב מחלות ריאה כמו מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD), היפוקסמיה, תסמונת דום נשימה בשינה וכו'.

היצרות וחסימה של עורקי הריאה

המחלה יכולה להתפתח עקב היצרות וחסימה של עורקי הריאה כתוצאה מגידול, תסחיף ריאתי, קריש דם ריאתי ועוד.

סיבות נוספות

מחלה דלקתית רב מערכתית, אנמיה חמורה, מחלת דם תורשתית המלווה בייצור לא תקין של המוגלובין.

 

איך נמנעים מיתר לחץ דם ריאתי?

לאחר אבחון המחלה המבוסס על הערכה קלינית מקיפה, תשאול ובדיקות שכיחות כמו אק"ג, צילום רנטגן חזה, תפקודי ריאה ומבחן כושר מאמץ לב ריאה, הרופא יתאים את הטיפול המיטבי.

כדי להימנע מהמחלה או מהחמרה שלה חשוב להקפיד על הכללים הבאים:

  • הימנעות ממאמץ מתמשך הגורם לקוצר נשימה, המאמץ עלול להביא לאובדן הכרה.
  • הימנעות משהייה במקומות גבוהים מעל 800 מ' מעל פני הים.
  • אפשר לטוס, אך חייבים להצטייד בחמצן או במכשיר ייעודי לסיוע נשימתי.
  • תרופות נוגדות קרישה.
  • תרופות ייעודיות לטיפול ביתר לחץ דם ריאתי PAH.
  • טיפולי אינהלציה.
  • טיפול בחמצן לרבות שינה עם מסכת CPAP או שימוש קבוע במכשיר מחולל חמצן.

המומחים של היי מדיקל יסיעו לכם לבחור מכשיר רפואי לסיוע נשימתי לאחר אבחון המחלה. למידע נוסף צרו איתנו קשר באמצעות הטלפון או המייל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button