דרכים לטיפול בדום נשימה חסימתי

דום נשימה חסימתי בשינה נחשב למצב בו סובלים מהפסקות נשימה מרובות במהלך השינה, ישנם שני סוגים של דום נשימה חסימתי – אפניאה והיפופניאה. התופעה נגרמת ממספר גורמי סיכון ידועים כגון השמנת יתר, כאשר המונח חסימתי יוצר את ההבדל בין תופעה זו לבעיות אחרות כמו תסמונת דום נשימה בשינה.

חשוב לדעת כי דום נשימה חסימתי נחשב למצב שכיח, ועל פי הסטטיסטיקה כ-4% עד 10% מהגברים בישראל יסבלו מהתופעה, בעוד שרק 2% עד 5% מהנשים יסבלו מהבעיה. המחסור בחמצן גורם למי שסובל מהבעיה לעבור משלב השינה העמוקה למצב של שינה פחות עמוקה ולרוב גם מתעוררים פעמים רבות במהלך השינה כדי להסדיר את הנשימה. לאחר שנרדמים, אירועי דום הנשימה החסימתי חוזרים, ובמהלך הלילה הם עלולים להתרחש מדי דקה. מצב זה גורם לעייפות רבה בבוקר, לכן עלולים לסבול מקשיי ריכוז בלימודים ובעבודה, מסיכון גבוה למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה, למצב רוח רע ועוד. 

מסיכות ואביזרים נלווים

מסיכת CPAP מדגם JOYCE

5 דרכים לטיפול במצבי דום נשימה חסימתי

הרפואה המודרנית מציעה 5 דרכים לטיפול במצב של דום נשימה חסימתי. חשוב לזכור כי מצב זה מלווה לרוב גם בנחירות עזות בלילה, לכן הסובלים מהבעיה גורמים למטרד לא קטן לבני משפחתם, ולרוב בני המשפחה יסבו את תשומת לבו של האדם לבעיה.

הדרכים היעילות לטיפול בדום נשימה חסימתי הן:

  • שינוי בתנוחת השינה – כאשר סובלים ממצב קל עד בינוני של דום נשימה חסימתי הרופא בדרך כלל ימליץ לנסות לשנות את תנוחת השינה בלילה. יש מקרים בהם שינוי תנוחת השינה משפר את המצב ומאפשר לאדם לישון ולנוח היטב, ובאופן כללי מומלץ לא לישון על הגב כיוון שתנוחה זו גורמת לצניחת הלשון והחך ולהחמרת התסמינים של הבעיה.
  • שינוי תזונתי – תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת עשויה להשפיע לטובה על תסמיני דום נשימה חסימתי, אם הבעיה נובעת בגלל משקל יתר הרופא ימליץ להקפיד על משטר תזונתי כדי להשיל ממשקל הגוף ולשפר את המצב.
  • הפסקת עישון – אם המטופל סובל מדום נשימה חסימתי והוא מעשן, הרופא ימליץ לו להפסיק לעשן כדי לשפר את המצב. עישון מגביר פי 3 את הסיכון למצב דום נשימה חסימתי.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית סדירה, לפחות 3 פעמים בשבוע, מסייעת לסובלים מהבעיה, במיוחד אם מתאמנים בשעות הערב ואז נרדמים בקלות.
  • צריכת אלכוהול – צריכה מוגברת של אלכוהול מחריפה את התסמינים של דום נשימה חסימתי, לכן חשוב להגביל את הכמויות.

כיום, אחד הטיפולים היעילים והמומלצים ביותר לסובלים מדום נשימה חסימתי הוא שימוש במכשיר סיפאפ. מכשיר cpap מזרים אוויר דרך מסכה המונחת על הפנים, וזרם האוויר הקבוע גורם ללחץ חיובי על דרכי הנשימה ומונע את חסימתם. יש להתרגל לשינה עם מסכה על הפנים. חשוב לזכור כי ללא טיפול אתם חשופים לבעיות רפואיות קשות כמו שבץ, התקף לב, יתר לחץ דם ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button