דמנציה ושינה – מה הקשר?

האם יש קשר בין דמנציה לשינה? האם יש קשר בין כמות שעות השינה לסיכון לחלות בדמנציה? מדוע חשוב להקפיד על שעות שינה? ובכן מחקרים חדשים הוכיחו קשר ישיר בין דמנציה ושינה, ולפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה עולה כי מיעוט בשעות השינה בגיל העמידה מגביר את הסיכון להתפתחות מחלת דמנציה. המומחים של היי מדיקל הכינו עבורכם כתבה בנושא.

 

האם קיים קשר בין דמנציה לשינה?

לא מעט מחקרים בדקו האם יש קשר בין מחלת דמנציה ושינה, אך רק לאחרונה הוכח הקשר בין מחסור בשעות שינה לבין התפתחות המחלה. חשוב לציין כי המחלה קרויה גם בשמות שיטיון וקהיון, ולמעשה זו קבוצה של מחלות, כאשר הבעיה המוכרת והנפוצה ביותר היא אלצהיימר. המחלות פוגעות במוח ומביאות להידרדרות הדרגתית ומתמשכת בתפקודי וביכולות החשיבה, הזיכרון, התפיסה ומערכות הגוף. כדאי לדעת כי המחלה חשוכת מרפא ולפי נתוני ארגוני הבריאות כ-80% מהחולים בדמנציה סובלים מהפרעות שינה.

עם העלייה בגיל, האדם ישן פחות שינה בלילה, ללא קשר האם הוא סובל מאלצהיימר או מדמנציה, והשינה של המבוגרים קלה יותר ובנוסף יש הנוטים למנוחה ולתנומות במהלך שעות היום.

 

האם כמות שעות השינה משפיעה על הסיכוי לחלות בדמנציה?

לאחר שהבנו כי קיים קשר בין דמנציה ושינה חשוב לציין כי החולים מתקשים לישון בלילה בגלל הפרעות שינה הנובעות מהמצב הבריאותי, למשל הפרעות שינה כמו שינה מרובה (יתר שינה) בדרך כלל במהלך שעות היום כדי להשלים את שעות השינה החסרות, קשיי הירדמות, שינויים בנשימה כמו תסמונת דום נשימה בשינה ועוד.

אם לא ישנים מספיק שעות בלילה הסיכון להתפתחות דמנציה עולה באופן משמעותי, לכן מומלץ להקפיד על הנחיות ארגון הבריאות ולישון לפחות 9-5 שעות בלילה. מחסור בשעות שינה מגביר את הסיכון לדמנציה מסוג אלצהיימר בגלל הצטברות של חלבון עמילואיד בטא בנוזל של עמוד השדרה.

 

men sleeping

 

כמה חשובה שינה לתפקוד הקוגניטיבי שלנו?

השינה נחוצה וחשובה לכל אדם ובכל גיל. השינה בלילה חיונית לצורך ויסות וייצוב מערכות הגוף, התרעננות, מנוחה למוח, לנפש ולגוף, התאוששות, חיזוק המערכת החיסונית ומניעת מחלות.

שנת לילה חשובה לתפקוד פיזי ולהתאוששות של מערכות הגוף והמוח, והיא נחוצה גם עבור התפקוד הקוגניטיבי של האדם.

 

מה ההשפעה של מיעוט שעות שינה?

חוסר ומיעוט בשעות השינה בלילה מגביר את הסיכון לתחלואה ולבעיות בריאותיות שונות, ובהן סיכון גבוה יותר לדמנציה ואלצהיימר. חסך בשעות השינה משפיע לרעה על מחזורי השינה בלילה, ובנוסף הוא מגביר את הסיכון להתפתחות הפרעות שינה חמורות כמו שינה מוגברת במהלך היום, נדודי שינה (אינסומניה), תסמונת דום נשימה בשינה, הזיות והפרעות התנהגות בשלב ה-REM במחזורי השינה.

 

מה ההשפעה של ריבוי שעות שינה?

החוקרים גילו קשר בין דמנציה ושינה, ומחקר משנת 2017 מגלה כי שינה מוגברת במהלך היום או בלילה היא תסמין שכיח יחסית העשוי לנבא התפתחות של מחלת הדמנציה. עודף בשעות השינה בלילה עשוי להעיד על אלצהיימר וחשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לאתר את המחלה ולהקל על החולה.

ידוע כי בעיות שינה מחריפות עם הגיל, במיוחד בקרב מבוגרים המאובחנים עם אלצהיימר, ואחד מהתסמינים המוכרים הוא עודף שינה מוגזם בלילה ושינה מרובה בשעות היום.

בשורה התחתונה, דמנציה מתפתחת ומשפיעה באופן הדרגתי על המוח ועל כל הגוף. הטיפול מותאם לדרגת החומרה של המחלה ומבוסס בעיקר על הקלה ומניעת סבל מהחולה. למידע נוסף ולייעוץ עם המומחים של היי מדיקל בנושא מכשור רפואי המתאים לחולי הדמנציה ולמי שסובל מהפרעות שינה – צרו איתנו קשר באמצעות הטלפון, המייל או האתר!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button