דיבור מתוך שינה

ישראלים רבים, ובהם ילדים ומבוגרים, סובלים מהפרעות שינה שונות. כאשר סובלים מקשיים מתמשכים בשינה וחווים הפרעות במהלך השינה, יש לעבור אבחון כדי לבדוק האם התסמינים נובעים מבעיות רפואיות, לחץ נפשי, גורמים סביבתיים, הרגלי שינה לקויים ועוד. אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר היא דיבור מתוף שינה, זו הפרעה הכלולה בקטגוריה של הפרעות שינה מסוג פאראסומניה. 

ההפרעה שכיחה יותר בקרב ילדים ומתבגרים, ועל פי מחקרים עדכניים כשני שליש מהאוכלוסייה חווים דיבור בשינה. לעיתים, הדיבור מתוך שינה מלווה בצעקות ובשפה לא קוהרנטית, הדיבור יכול להיות בשפת האם של החולם או בג'יבריש, ובבוקר למחרת האדם שדיבר מתוך שנתו אינו מודע למעשיו. ברוב המקרים התופעה אינה מעידה על מחלה או בעיה רפואית, יחד עם זאת במקרים מסוימים הפרעת השינה השכיחה קשורה לבעיות נוירולוגיות ולמצבים נפשיים, על כן חשוב לפנות לגורם מקצועי ומנוסה על מנת לעבור אבחון ולקבל טיפול בהתאם לצורך.

המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך מפורט בנושא דיבור מתוך שינה. המדריך כולל מידע על הפרעות התנהגותיות בשינה, תסמינים לדיבור מתוך שינה,  דרכים יעילות לטיפול בהפרעה השכיחה ומידע נוסף על איך מפסיקים לדבר מתוך שינה. המדריך נועד להעשרת הידע ואינו מהווה חלופה לייעוץ רפואי. הנכם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ובקשה.

 

דיבור מתוך שינה – למה זה קורה?

התופעה של דיבור בשינה שייכת לקטגוריית הפרעות השינה הנקראת פאראסומניה, וההפרעה הנפוצה של דיבור מתוך שינה מתרחשת בין מצבי השינה או בשלב ההתעוררות והיקיצה מהשינה בלילה. בדרך כלל, ניתן לשמוע את הדיבור בזמן השינה בשלב המעבר בין סיום מחזור שינה אחד לאחר, כלומר בסמוך לסף הערות.

התופעה נפוצה בעיקר בתקופת הילדות, וככל שמתבגרים ההפרעה פוחתת ודועכת עד שהיא חולפת מעצמה. במקרים מסוימים ההפרעה מתפרצת או שהיא מתגברת כתוצאה ממתח נפשי גבוה (סטרס), צריכה מוגברת של אלכוהול לפני השינה, דיכאון, חוסר בשעות שינה, תרופות, מחלות המלוות עם חום גבוה ועוד, לכן גם אצל מבוגרים ניתן למצוא את התופעה.

הסיבות להפרעת השינה הנפוצה עדיין לא ידועות במלואן, החוקרים נוטים לחשוב כי התופעה קשורה לגנטיקה. חשוב לציין כי הפרעת דיבור מתוך שינה לא משפיעה לרעה על איכות השינה בלילה וברוב המקרים היא אינה מעידה על מחלה או בעיה רפואית. ילדים רבים מדברים מתוך השינה, ולרוב התופעה תחלוף מאליה ככל שהילד מתבגר. אצל מבוגרים ההפרעה עשויה להעיד על סטרס גבוה או מצב נפשי קשה, לעיתים ההפרעה מעידה על בעיה נוירולוגית, לכן אין להקל ראש בתופעה ומומלץ לפנות לרופא כדי להתייעץ.

 

עננים ואישה ישנה

 

איך זה אפשרי?

התופעה של דיבור מתוך שינה מתרחשת בעיקר במעברים שבין מצבי השינה העמוקה, ולעיתים היא מתרחשת במהלך שנת ה-REM. אם הילד או המבוגר דיבר מתוך שינה כאשר הוא בשלב שנת REM הדיבור מהווה פריצה מוטורית הנחווית מתוך חלום, והמילים שנאמרות בחלום מושמעות בקול.

חשוב לציין כי דיבור בשינה יכול להתרחש כתופעה בפני עצמה או כביטוי להפרעות שינה אחרות כמו סהרוריות, הפרעת התנהגות בשנת REM, חלום בלהות והפרעת אכילה בשינה.

 

מהם התסמינים לדיבור מתוך שינה?

סהרוריות

סהרוריות נקראת גם מחלת ירח והליכת ירח, התופעה מוכרת כהפרעת שינה הגורמת לאדם הסובל ממנה לבצע פעילויות שונות שלרוב הן מצביעות על מצב ערני, למרות שהאדם ישן ואינו מודע למעשיו. בזמן הסהרוריות האדם יכול לבצע פעולות שגרתיות כמו אכילה, בישול, נהיגה, דיבור והליכה. ההתנהגות יכולה להיות לא הגיונית ומוזרה לעיני המתבונן מהצד. בבוקר למחרת האדם אינו זוכר דבר ממעשיו, וחשוב לזכור כי ביצוע פעולות מתוך שינה חושף את האדם לסיכונים משמעותיים כמו נפילה, תאונות, פציעות ועוד.

 

ביעותי לילה

יש מגוון בעיות שינה, ואחת ההפרעות הנפוצות היא ביעותי לילה. התופעה מכונה גם בשם חלום בלהות, והפרעה השינה מאפיינת לרוב עם חרדה קיצונית והאדם המתעורר במצב זה מתקשה באופן זמני לחזור למודעות מלאה. בדרך כלל ביעותי לילה מתפרצים בין שלבי 1 עד 4 של מחזורי השינה ולא בשנת REM, כלומר בשלב החלומות. האדם שסובל מביעותי לילה חוזר לישון ולמעשה הוא אינו מתעורר עקב ההתקף, ובבוקר למחרת הוא לא זוכר את התוכן של חלום הבלהות.

 

הפרעות התנהגות בשינה

יש מגוון הפרעות התנהגות בשינה, למשל דיבור, צעקות, חריקת שיניים ועוד.

 

מתי המצב דורש טיפול?

על פי נתוני משרד הבריאות כ-50% מהילדים חווים דיבור מתוך שינה, לכן זו תופעה נפוצה למדי אבל היא חולפת מאליה אצל רוב הילדים והמתבגרים. על פי הסטטיסטיקה, כ-4% מהמבוגרים סובלים מתופעת הדיבור בשינה.

כאמור, ברוב המקרים התופעה עצמה אינה מסוכנת או גורמת לתחלואה, במיוחד אם חווים את הדיבור בזמן השינה באופן חד פעמי. אם סובלים מדיבור מתוך שינה באופן מתמשך והאדם גם צועק מתוך שינה, יש לבדוק האם האדם סובל מתסמונת דחק פוסט טראומטית. בנוסף, אם האדם מדבר מתוך שינה שלא באופן חד פעמי והתכנים הנאמרים מפריעים לו או לבן או לבת זוגו, כדאי לעבור אבחון אצל פסיכולוג או פסיכיאטר מאחר שהתסמינים יכולים להעיד על מצוקה נפשית, דיכאון ועוד.

אם תופעת הדיבור בשינה נובעת מקשיי נשימה בשינה, למשל במצב של תסמונת דום נשימה בשינה, יש לעבור בדיקת שינה ביתית או במכון. ניתן להזמין בדיקת שינה בבית דרכנו ואנחנו בהיי מדיקל מציעים שירות מקצועי בבית הלקוח, כאשר אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מגוון קופות חולים.

 

דיבור מתוך שינה – טיפול

איך נפטרים מדיבור מתוך שינה? אם הילד או המבוגר סובל מדיבור מתוך שינה באופן חד פעמי או בתדירות לא גבוהה, בדרך כלל אין צורך בטיפול רפואי מקצועי. כאמור, התופעה השכיחה אצל ילדים ומתבגרים לרוב חולפת מאליה, אך אצל מבוגרים היא עשויה להעיד על בעיות נוירולוגיות, סטרס גבוה והפרעות שינה אחרות המחייבות טיפול.

כאשר הדיבור בשינה הופך לתכוף או שיש התנהגויות פאראסומניות נלוות לתופעה, כדאי לפנות לרופא המשפחה לצורך ייעוץ ועל מנת לקבל הפניה לבדיקה במעבדת שינה. כפי שציינו, כיום ניתן להזמין בדיקת שינה ביתית ישירות מחברת היי מדיקל, וכך עוברים בדיקה נוחה יותר בסביבה הביתית. בדיקה שינה נחוצה לשלילת הפרעות או בעיות שינה נפוצות אחרות, לרבות דום נשימה בשינה, מאחר ותופעת הדיבור עשויה להעיד על בעיה כלשהי המחייבת טיפול.

 

דיבור מתוך שינה טיפול מומלץ

שמירה על היגיינת שינה

אחת השיטות היעילות לטיפול בבעיות שינה נפוצות כמו דיבור במהלך השינה היא באמצעות פרוטוקול היגיינת שינה, כלומר טכניקות וטיפים המאפשרים לאדם ללמוד התנהגויות חדשות המסייעות לו להירדם ולישון טוב בלילה.

 

טיפול תרופתי

לאחר אבחון התופעה ניתן להתאים טיפול תרופתי זמני עבור הפרעת השינה והגורמים לטריגר של הדיבור בזמן השינה.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

במקרים רבים הטיפול המומלץ והיעיל ביותר למי שסובל מדיבור בשינה מבוסס על טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), בהתאם לצורך משלבים טיפול תרופתי לזמן קצר. הטיפול נועד לשנות את דפוסי ההתנהגות והחשיבה, ובמהלך הטיפול רוכשים ידע וכלים המסייעים לאדם להפחית חרדות ומצבי סטרס, לבצע הרפיה ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button