דום נשימה בשינה – סיכונים

תסמונת דום נשימה בשינה היא הפרעה נשימתית נפוצה, היא מופיעה אצל 4-2% מהאוכלוסייה ומאופיינת בחסימה מחזורית של דרכי הנשימה העליונות. מה הגורמים לדום נשימה? האם יש לתסמונת דום נשימה בשינה סיכונים לבריאות האדם? איך מטפלים? צוות המומחים של היי מדיקל הכין עבורכם כתבה בנושא הקשר בין דום נשימה בשינה למחלות לב וכלי דם.

 

מהו דום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה היא תסמונת שכיחה המאופיינת על ידי חסימה מחזורית בדרכי הנשימה העליונות. כתוצאה מהפסקת זרימת האוויר בדרכי הנשימה העליונות מתפתח חוסר חמצן בדם ורמת דו תחמוצת הפחמן עולה, לכן חלה יקיצה מחזורית מהשינה. כאשר חווים 30 או יותר הפסקות נשימה בשעת שינה התסמונת נחשבת לקשה, האדם יחווה פגיעה משמעותית באיכות חייו, והוא נמצא בסיכון מוגבר לחלות ביתר לחץ דם, שבץ מוחי ומחלות לב וכלי דם שונות.

בנוסף, הפרעת השינה גורמת לעייפות מוגברת בשעות היום, לקשיי ריכוז, לישנוניות ולמעורבות גבוהה בתאונות דרכים ועבודה.

 

למה תסמונת דום נשימה בשינה מסוכנת?

תסמונת דום נשימה בשינה היא הפרעת שינה נפוצה, במצבים החמורים היא גורמת לתחלואה גבוהה ועלולה לסכן חיים. התסמונת מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, שבץ מוחי ועוד. כמו כן, התסמונת גורמת לנחירות קולניות, להפרעות ריכוז קשות, לפגיעה משמעותית בתפקוד המיני ובמצבים מסוימים היא עשויה לגרום לדיכאון. מחקרים רבים כבר הוכיחו כי יש קשר ישיר בין תסמונת דום נשימה בשינה לבין מעורבות גבוהה בתאונות דרכים ובתאונות עבודה בשל עייפות ותשישות.

 

האם התסמונת מסוכנת גם עבור ילדים?

דום נשימה בשינה אצל ילדים נחשב לתופעה יחסית שכיחה, התסמונת מופיעה בקרב כ-3% מאוכלוסיית הילדים. התסמונת מאופיינת בנחירות קולניות, נשימה כבדה בזמן השינה, קשיי נשימה בשינה ויקיצות מרובות. יש לציין כי תסמונת דום נשימה בשינה לא מהווה סכנה מיידית לילדים הלוקים בה, אך ילדים שלא ישנים היטב בלילה נמצאים בקבוצת סיכון למחלות לב וכלי דם ולתחלואה גבוהה.

 

מה הסכנות בתסמונת זו אצל ילדים?

ילדים הלוקים בדום נשימה בשינה חשופים לתחלואה גבוהה, לקשיי ריכוז בשל עייפות גבוהה בשעות היום ולפגיעה משמעותית בהתנהגות ובתפקוד הקוגניטיבי. מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין התסמונת לבין פגיעה בגדילה ובתפקוד הלב וכלי הדם.

 

ילדים הלוקים בתסמונת זו עלולים לסבול מהתסמינים הבאים:

  • נחירות קולניות בזמן השינה בלילה.
  • נשימות רועשות עם חריקות, ונשימה מאומצת בלילה.
  • יקיצות רבות בזמן השינה.
  • קשיי התעוררות בבוקר.
  • עיכוב בהתפתחות ובגדילה.
  • קשיי ריכוז.
  • פגיעה ביכולות התנהגותיות וקוגניטיביות.
  • תחלואה גבוהה.
  • התפתחות של מחלות לב וכלי דם.

 

איך מתמודדים עם דום נשימה בשינה?

חשוב להדגיש כי תסמונת דום נשימה בשינה מוגדרת כיום כגורם סיכון משמעותי להופעת אירועי לב ובעיקר התקפי לב, יתר לחץ דם ושבץ מוחי. לכן, כאשר קיים חשד לדום נשימה בשינה יש לעבור אבחון מקצועי על ידי רופא, האבחון כולל בדיקה במעבדת שינה. כיום, ניתן להזמין בדיקת שינה ביתית ישירות מחברת היי מדיקל, כחלופה לבדיקה במעבדה.

אם מאבחנים את התסמונת אצל ילדים הרופא ימליץ על סדרת בדיקות ובהתאם לממצאים הוא יתאים את הטיפול המיטבי. הטיפול אצל ילדים יכול להיות מניעתי, למשל הפחתת משקל או ניתוח להסרת שקדים מוגדלים.

במקרים הקלים של התסמונת הרופא ימליץ על שינוי באורח החיים כמו הפחתת משקל, הימנעות מאלכוהול ועישון לפני השינה, שינוי תנוחת שינה ועוד. במקרים החמורים יותר ובהתאם לממצאי הבדיקות והאבחון במעבדת שינה, הרופא יציע שימוש בהתקן דנטלי, אך כיום הטיפול המומלץ הוא באמצעות מכשיר CPAP. המכשיר מזרים אוויר בלחץ חיובי באמצעות צינור המחובר למסכה המולבשת על פני המטופל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button