דום נשימה ביום – מה הסיבות ואיך מטפלים?

תסמונת דום נשימה יכולה להופיע בלילה או ביום, היא נפוצה יותר בזמן השינה. דום נשימה ביום בא לידי ביטוי בהפרעות נשימה במהלך שעות הערות, התסמונת משפיעה על איכות חיי המטופל, וניתן להבחין במאמץ הרב המושקע כדי לנשום. בכתבה זו המומחים של היי מדיקל מסבירים לנו על דום נשימה ביום, והם עונים על השאלות הנפוצות ביותר בנושא זה.

 

דום נשימה – הגדרה

דום נשימה היא הפרעה נשימתית שכיחה יחסית, בדרך כלל סובלים מהתסמונת במהלך שעות השינה, אך היא קיימת גם בשעות הערות. כדאי לדעת כי ההפרעה הנשימתית בשינה מופיעה אצל 4%-2% מהאוכלוסייה הכללית בגיל הביניים, התופעה שכיחה יותר אצל גברים. ההפרעה הנשימתית הנפוצה נגרמת עקב חסימה מחזורית בדרכי הנשימה העליונות, החסימה מפסיקה את זרימת האוויר בדרכי הנשימה ובגלל התפתחות מצב של מחסור בחמצן האדם פותח את פיו לרווחה ומנסה לשאוף כמה שיותר אוויר לריאותיו.

יש המכנים את תסמונת דום הנשימה בשעות היום בכינוי דום נשימה מעורב, הסיבה לכך היא שבמקרים רבים המטופל סובל מתסמיני המחלה במהלך שעות היום, ובנוסף הוא סובל מסימפטומים המוכרים של התסמונת גם במהלך השינה בלילה. אם סובלים מהבעיה קשה ואף בלתי אפשרי להגיע למצב של שינה עמוקה, ואם לא ישנים טוב בלילה מתקשים לתפקד בשעות היום ועלולים לסבול מתחלואה גבוהה.

 

מהם הגורמים לדום נשימה במהלך היום?

הגורמים העיקריים לדום נשימה ביום הם:

עודף משקל – חוקרים גילו קשר ישיר בין עודף משקל לבין דום נשימה, הגורם להפרעת הנשימה הוא השומן שנמצא בסמוך לדרכי הנשימה העליונות שגורם להיצרות של דרכי הנשימה ולקושי לשאוף אוויר.

    • גנטיקה – גנטיקה והיסטוריה משפחתית הם גורמי סיכון משמעותיים לדום נשימה.
    • מבנה בעייתי של דרכי הנשימה העליונות – אנשים שנולדו עם צוואר עבה וגרון צר סובלים יותר מהמחלה בגלל דרכי הנשימה העליונות הצרות.
  • גיל ומגדר – שכיחות המחלה אצל גברים גבוהה פי 2 לעומת שכיחות התסמונת אצל נשים, המחלה נפוצה יותר בטווח הגילים 50-40.
  • עישון –  עישון מהווה גורם משמעותי להתפתחות תסמונת דום נשימה.
  • תרופות – יש תרופות הגורמות להיצרות של דרכי הנשימה העליונות, בעיקר תרופות הרגעה הגורמות לרפיון השרירים בגרון.
  • גודש באף – קשיי נשימה דרך האף עקב סיבות כמו מבנה אנטומי בעייתי או אלרגיה, מגבירים את הסיכון לדום נשימה.

 

איך נמנעים מדום נשימה ביום?

יש מספר טכניקות יעילות למניעת דום נשימה ביום, כדאי ליישם את הטכניקות השונות כדי להימנע מהמחלה ולהקל על תסמיניה. הדרכים היעילות למניעת הבעיה הן:

  • דיאטה והפחתת משקל.
  • הפסקת עישון.
  • תרגול טכניקות שונות להרפיה ולנשימה נכונה.
  • דיקור סיני.
  • שינוי תזונתי בהתאמה אישית.
  • נטורופתיה ותוספי תזונה על בסיס צמחי מרפא.
  • פעילות גופנית על פי תוכנית אישית לשיפור המצב ולהקלה על התסמינים המוכרים.

כמו כן, הרופאים ממליצים לחולים להשתמש במכשיר סיפאפ כדי לאפשר לאוויר להגיע לריאות ללא מאמץ. יש להסתגל למסכת ה-CPAP המולבשת על פני המטופל. פתרון יעיל ומוכח נוסף הוא שימוש במחולל חמצן נייד או נייח. יש להקפיד על שינה עמוקה בלילה כדי לאפשר למערכות הגוף להשתקם ולהתאושש, לכן עם המחלה גורמת לקשיי נשימה גם בלילה מומלץ לישון עם מסכת סיפאפ.

 

האם דום נשימה ביום מסוכן לאדם?

חשוב להדגיש כי דום נשימה ביום הוא מצב מסוכן לאדם, התסמונת עלולה לסכן חיים, היא גורמת לתחלואה גבוהה, לישנוניות ולתשישות במהלך שעות הערות, למעורבות גבוהה יותר בתאונות דרכים ובתאונות בזמן העבודה ועוד.

קשה לנהל שגרת חיים תקינה אם סובלים מדום נשימה ביום, מאחר והחולה מתאמץ כדי לנשום ולשאוף מלוא האוויר אל ריאותיו. ראוי לציין כי גם תסמונת דום נשימה בשינה עלולה לסכן את חיי האדם, המחלה מהווה גורם סיכון משמעותי למחלות לב ולשבץ מוחי.

 

למי פונים כדי לטפל במחלה?

לאחר אבחון דום נשימה ביום יש לפנות לרופא מומחה להתאמת הטיפול המיטבי. במקרים רבים הרופא ימליץ על שימוש במסכת CPAP או במחולל חמצן כדי להקל על התסמינים ועל מנת לנשום היטב בשעות הערות, את המכשור לסיוע נשימתי תוכלו להזמין דרכנו, ואנחנו בהיי מדיקל משווקים את המכשור האיכותי והמתקדם ביותר.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button