גמילה מכדורי שינה

רוב האנשים חווים נדודי שינה בשלב כלשהו בחייהם, והתופעה נפוצה בעיקר בגיל מבוגר. רבים מהישראלים נוטלים כדורי שינה ללא מרשם או עם מרשם, אך למרות שתרופות השינה הן לרוב יעילות קיימת סכנת התמכרות לכדורי השינה, כאשר ההתמכרות יכולה להיות גופנית ונפשית. במדריך זה המומחים של חברת היי מדיקל מסבירים לנו איך נגמלים מכדורי שינה ובנוסף הם עונים על שאלות נפוצות כמו האם אפשר להימנע מנטילת כדורי שינה מההתחלה, למה כדורי שינה גורמים להתמכרות ומדוע חברות התרופות מייצרות כדורי ותרופות שינה הגורמים לתופעת ההתמכרות.

רגע לפני שאנחנו מסבירים איך להיגמל מכדורי שינה חשוב לציין כי רוב תרופות השינה הנמכרות ברשתות הפארם ובבתי המרקחת הן תרופות יעילות שמסייעות לרבים באוכלוסייה. השינה נחוצה לכל אדם וללא שינה איכותית קיים סיכון מוגבר לתחלואה גבוהה, למעורבות גבוהה בתאונות דרכים ועבודה, לקשיי ריכוז ותפקוד בשעות היום ועוד. לכן, בהתאם לצורך כדאי להשתמש בכדורי שינה כדי לישון טוב בלילה ולאשר לגוף לנוח ולצבור אנרגיה ליום המחרת, אך יש להכיר את תופעות הלוואי של התרופות השונות, וחשוב לזכור כי אם משתמשים בכדורי שינה באופן קבוע יש להגדיל את המינון ועלולים להתמכר לתרופת השינה, וידוע כי גמילה מכדורי שינה היא קשה וממושכת.

טבלת כדורים

איך נגמלים מכדורי שינה?

על פי נתוני משרד הבריאות בישראל, בכל רגע נתון יש בין 15% ל-30% מהמבוגרים אשר סובלים מתופעות שונות של הפרעות שינה, ובעיקר מאינסומניה, כלומר נדודי שינה. למעשה, התלונה השכיחה ביותר בארצות המערב היא התלונה על בעיות שינה, לכן אין זה פלא כי התפתחה תעשייה שלמה של תרופות, וכיום ניתן למצוא מגוון עצום של כדורי שינה ללא מרשם ועם מרשם.

יש היצע רחב של כדורי שינה שניתן לרכוש בבתי מרקחת וברשתות הפארם, וניתן לחלק את התרופות המרכזיות והפופולריות לפי הקבוצות הבאות:

  • כדורי שינה מקבוצת הבנזודיאזפינים המתאימות גם כתרופה נוגדת חרדה ופרכוסים.
  • כדורי שינה מקבוצת הנון בנזודיאזפינים.
  • תרופות שינה המכילות מלטונין ונגזרותיו.
  • תרופות נוגדות דיכאון, תרופות אנטי פסיכוזה ותרופות נגד אלרגיה שאחת מתופעות הלוואי שלהן היא השריית שינה וישנוניות.

לכל כדורי השינה הנמכרים בשוק יש לא מעט תופעות לוואי דומות כגון: ישנוניות יתר בשעות היום, פגיעה בתפקוד השכלי בשעות הערות ביום למחרת, פגיעה בקואורדינציה ופיתוח תלות בתרופה. רבים מתלוננים על קשיי גמילה מכדורי השינה השונים בגלל התלות שהם פיתחו בתרופה, וכאשר מפסיקים את נטילת כדורי השינה בפתאומיות יש החמרה מיידית ביכולת להירדם לפני השינה בלילה. יודגש כי גמילה מכדורים היא תהליך לא פשוט ויש לעבור תהליך הדרגתי בליווי של אנשי מקצוע.

בגלל תופעת הלוואי של ההתנכרות לכדורי השינה, הוחלט במנהל המזון והתרופות האמריקאי לפרסם המלצה בשנת 2013 לפיה יש להתחיל במינון נמוך ביותר בתרופת השינה המכילה מרכיב פעיל בשם זולפידם, במיוחד אם הטיפול מיועד לנשים, ומי שנוטל את התרופות חייב לדעת כי קיימת פגיעה ביכולת שלו לנהוג ביום למחרת.

כדורי שינה מיועדים לשימוש רק לטווח הקצר והם לא מהווים פתרון קבוע לבעיות שינה מהן סובלים לאורך זמן, כלומר הפרעות שינה כרוניות. כאשר נוטלים כדורי שינה בשימוש ארוך טווח יש להגדיל את המינון כדי להצליח להירדם ולישון טוב בלילה. זו הסיבה מדוע רוב האנשים נוטלים כדורי שינה במינון הולך וגדל ולמעשה הם מתמכרים לתרופה, ובעקבות ההתמכרות הם חווים תסמינים נוספים.

איך נגמלים מכדורי שינה והאם אפשר להיגמל מהם באופן עצמאי וללא גורם מקצועי ומנוסה? בואו נבין למה כדורי שינה ממכרים.

 

למה והאם זה ממכר?

חשוב להדגיש כי כל אדם, גבר או אישה, הנוטלים כדורי שינה חשופים להתמכרות מאחר ובתרופות יש חומרים פעילים ממכרים כאשר נוטלים את התרופה לטווח ארוך ומפתחים תלות בכדור. ההתמכרות לכדורי השינה היא בעיקר אצל אנשים מעל גיל 40 ובמיוחד בקרב בני הגיל השלישי. אנשים בגיל 40 ומעלה לרוב רוכשים כדורי שינה עם או ללא מרשם בגלל בעיות שינה עקב סטרס גבוה בחיים או בעקבות טראומה או אובדן של בן משפחה, גירושים, פיטורים ממקום העבודה וכו'. כאשר נוטלים כדורי שינה מגלים שהתרופה מקלה גם על הלחץ והמתח לכן רבים ממשיכים על דעת עצמם להמשיך להשתמש בתרופה.

כדי להתמודד עם גמילה מכדורי שינה מומלץ לפנות לגורם מקצועי ומנוסה, זו התמכרות קשה המחייבת ליווי רפואי צמוד ותמיכה רגשית.

 

למה מייצרים כדורים לשינה שממכרים?

כפי שציינו בתחילת המדריך, רוב האנשים חווים הפרעות שינה, כאלו או אחרות, בשלב מסוים בחייהם, במיוחד נדודי שינה (אינסומניה). ללא ספק קיומן של בעיות שינה משפיעות על איכות החיים והן חושפות את האדם לבעיות בריאותיות חמורות ולקשיי תפקוד. רבים מתלוננים בפני הרופאים על נדודי שינה וידם של הרופאים קלה והם רושמים מרשמים ללא בדיקות מעמיקות ומקיפות יותר לבירור הסיבה מדוע המטופל מתקשה להירדם בלילה.

בכל תרופות השינה, כולל כדורי שינה ללא מרשם, יש חומרים פעילים העשויים להביא להתמכרות בגלל השפעתם על הגוף, המוח והנפש. מאחר שתופעת נדודי השינה נפוצה מאוד באוכלוסייה, יש ביקוש רב לתרופות השינה השונות, והכדור נחשב למעין תרופת פלא המאפשרת לאדם להירדם בקלות ולא לסבול מעוד לילה ללא שינה. כאשר נוטלים כדורי שינה לרוב שמים לב כי התרופה משפיעה לטובה לא רק על איכות השינה אלא גם על מערכת העצבים ומצב הרוח הכללי, לכן קיים פיתוי להמשיך ולהשתמש בכדורי השינה גם כאשר ישנים טוב.

 

איך להיגמל מכדורי שינה בלי לעשות נזקים?

אנשים שנוטלים כדורי שינה באופן קבוע ולטווח ארוך נאלצים להגדיל את מינון התרופה מאחר שבשלב כלשהו כדור אחד אינו מספיק, וכאשר הם מנסים להפסיק הם שואלים איך להיגמל מכדורי שינה כי הם מתקשים להפסיק את נטילתה התרופה. נטילת כדורי שינה לתקופה ארוכה מגבירת את תלותו של האדם בתרופה ואם הוא מנסה להפסיק בפתאומיות הוא לרוב יסבול מתסמיני גמילה קשים וחמורים. אגב, עיקר הקושי בתהליך גמילה מכדורי שינה הוא לא הקושי הפיזי, למרות שגם הוא מורכב וקשה, אלא דווקא הצורך לאבחן את הפרעת השינה ממנה סובלים שהביא מלכתחילה את השימוש בכדורי השינה.

לכן, מומלץ שלא לנסות גמילה מכדורי שינה באופן עצמאי וחשוב לעבור את התהליך תחת ליווי והשגחה של רופא, באופן הדרגתי ותוך בקרת נזקים. ישראלים רבים התמכרו לתרופות השינה והם מעוניינים לדעת איך נגמלים מכדורי שינה ללא נזק, לכן חשוב להקשיב למומחים ושיטת הטיפול המומלצת כיום היא טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) והפחתה הדרגתית של מינון התרופה, תוך התייחסות להפרעת השינה ומתן טיפול מתאים לבעיה זו.

 

למה השינה נפגעת והאם אפשר להימנע מכדורים מההתחלה?

יש מגוון סיבות לשינה לא איכותית ולהרעות שינה נפוצות, הסיבות המרכזיות הן סטרס ולחץ נפשי בחיים, היגיינת שינה בעייתית, שינוי בחדר השינה, תופעת לוואי של תרופות, מחלות שונות כמו דום נשימה בשינה, COPD, גמילה מניקוטין או מאלכוהול ועוד.

אם מטפלים נכון בהפרעות השינה למעשה יורדים לשורש הבעיה וכך ניתן להימנע מנטילת כדורי שינה מההתחלה. למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של חברת היי מדיקל, החברה המובילה לשיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button