גודש באף – מה זה וכיצד מטפלים?

אנשים רבים מתלוננים על גודש באף, אך בניגוד למה שמקובל לחשוב התופעה יכולה להעיד על בעיות רפואיות כמו סינוסיטיס כרונית, אסתמה, אלרגיה, הפרעות שינה ועוד, ולא רק סימפטום של הצטננות. התופעה פוגעת קשה באיכות החיים של האדם, לכן חשוב לעבור בירור רפואי כדי לאתר את הגורמים לבעיה ולקבל טיפול מתאים. 

מה זה בדיוק גודש באף? מה הגורמים לתופעה? איך להימנע מגודש באף? מהן דרכי הטיפול? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך מקיף בנושא, ובנוסף הם עונים על השאלות הנפוצות שלכם.

 

מה זה גודש באף?

אנשים רבים סובלים מתופעה של קושי בנשימה אפית, כלומר נזלת, או כפי שהרופאים מכנים אותה גודש באף. אף סתום גורם לפגיעה חמורה באיכות החיים של האדם, ובמקרים רבים התופעה קשורה לבעיות רפואיות כמו אלרגיה מסוימת, סינוסיטיס, הפרעות שינה, אסתמה ועוד. כדאי לדעת כי בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במחלות הקשורות לאלרגיות בדרכי הנשימה, ובהן תופעת הגודש האפי, וזאת בעיקר בגלל זיהום האוויר.

כאשר האף סתום וגדוש אנו מתקשים לנשום, לאכול, לשתות וגם לישון. במקרים רבים התופעה חולפת מאליה, במיוחד אם התופעה נגרמה בגלל הצטננות, אך לעיתים סובלים מנזלת כרונית ויש לברר את הגורמים ולהתאים טיפול.

 

מה הגורמים לגודש באף?

לתופעת הגודש באף יש גורמים רבים ומגוונים. במרבית המקרים גודש אפי מהווה תסמין מוכר למחלות שכיחות כמו הצטננות או אלרגיה. יחד עם זאת, התופעה עשויה להיות קשורה למחלות חמורות וקשות יותר, לכן נדרש בירור רפואי.

הגודש באף נגרם עקב פגיעה וגודש ברקמות האף, עקב שיתוק הריסים הנמצאים על תאי רירית האף. לרירית האף יש שני תפקידים חשובים – נשימה וריח. ריסי רירית האף נעים בצורה עדינה מאוד אך פעילותם נחלשת בגלל זיהום, התקררות, עישון, זיהום אוויר מוגבר, אלרגיה, שימוש תכוף בטיפות אף ועוד. כתוצאה משיתוק תנועת הריסים החיידקים מצברים באזור והתוצאה היא גודש אפי.

הגורמים המרכזיים לגודש אפי הם:

אלרגיה

אלרגיה היא אחת מהסיבות הנפוצות ביותר לגודש באף, האלרגיה גורמת להתפתחות דלקת, לנזלת ולהתעטשויות. כמו כן, אלרגיה יכולה לגרום לגרד באף, בגרון ובאוזניים. כתוצאה מתגובה אלרגית, בדרך כלל לאחר חשיפה לאלרגנים הנמצאים באוויר כמו פרווה של חיות הבית (בעיקר חתולים), אבקני פרחים, אבק בבית וכד', המערכת החיסונית מתעוררת לכן ניתן להבחין בנפיחות בריריות האף. הרירית בקונכיות הופכת לגדושה והיא מקשה על מעבר האוויר בדרכי הנשימה באף.

בעיה מבנית במערות האף

בעיה מבנית באף עלולה לגרום לגודש אפי, בעיקר במצבים שבהם יש סטייה של מחיצות האף לצד אחד או לשני הצדדים. במערות האף יש שני חללים המופרדים באמצעות מחיצה ישרה הממוקמת במרכז עצמות הפנים, המערות מוגנות ע"י פירמידת האף, והקירות של מערות האף מכוסות על ידי רקמה רירית שתפקידה בין השאר לאפשר חימום וטיהור של האוויר הנשאף אל הריאות.

רגישות לא אלרגית

דלקת המתפתחת ברירית האף שלא על רקע של רגישות אלרגית, היא סיבה שכיחה יחסית לגודש אפי. הרגישות שאינה אלרגית מתפתחת עקב גורמים כמו שינויי טמפרטורה, חשיפה לחומרים כמו חומרי ניקיון ובשמים, מאמץ פיזי מוגבר, תשישות, מזג אוויר, תרופות, שינויים הורמונליים וכו'. בדרך כלל העצבים הנמצאים ברירית האף עוברים גירוי בגלל הרגישות והם מפעילים מנגנון ייעודי הגורם לקונכיות האף להתנפח ולהקשות על מעבר האוויר, ונוצרת נזלת מימית יחסית.

שקד שלישי (ילדים או מבוגרים)

שקד שלישי עלול לחסום את לוע האף ולגרום לתופעת הגודש באף. השקד השלישי עשוי מרקמה הצומחת בלוע בדיוק בחלל בו האוויר זורם אל הריאות, כלומר מהאף לגרון. שקד שלישי גורם לחסימת מעבר האוויר באופן חלקי או מלא, וכך למעשה נוצרת תחושה של גודש באף.

גוף זר הנכנס לחלל האף

תופעה שכיחה בעיקר אצל ילדים. הימצאותו של גוף זר בחלל האף מביאה לחסימה מלאה או חלקית של מעבר האוויר, וכתוצאה מהחסימה מתפתח גודש ברירית סביב העצם הזר, לכן הגודש האפי מחמיר. אגב, גם מבוגרים הסובלים מפיגור שכלי נוטים להחדיר לחלל האף עצמים זרים.

סינוסיטיס כרונית

דלקת כרונית של הסינוסים גורמת להיווצרות גודש אפי. אחד מהסימפטום המרכזיים של סינוסיטיס כרונית הוא גודש באף המתפתח עקב נפיחות של רירית האף ו/או צמיחת פוליפים. לסינוסיטיס יש תסמינים נוספים כמו ליחה, נזלת, כאבי ראש, פגיעה בחוש הריח ועוד.

הריון

בתקופת ההריון יש לא מעט שינויים הורמונליים בגופה של האישה, ונשים רבות בהריון סובלות מגודש באף. בדרך כלל התופעה חולפת מאליה לאחר הלידה.

 

מהו גודש באף שאינו חולף מעצמו?

במקרים רבים הגודש האפי יחלוף מעצמו, ללא צורך בטיפול רפואי כזה או אחר. אם התופעה של הגודש באף אינה עוברת יש לפנות לרופא מומחה ולעבור בירור כדי לאבחן את הגורמים לבעיה. גודש אפי יכול להיות כרוני וממושך, בהתאם לגורמים לבעיה, והתופעה פוגעת משמעותית באיכות החיים.

כאשר סובלים מגודש באף שאינו חולף קשה לישון בלילה, חוש הטעם נפגע וקשה ליהנות מאוכל, ובנוסף סובלים מקשיי נשימה. אנשים רבים מקלים ראש בתופעה והם נוטלים תרופות או משתמשים בטיפות אף כדי ליהנות מהקלה מיידית בסימפטומים, אך אם מפסיקים להשתמש בתרופה או בטיפות אף הגודש האפי חוזר במהרה. בנוסף, הרופאים ממליצים שלא להשתמש בטיפול או בתרופות באופן קבוע ובמשך תקופה ממושכת. רוב התרופות גורמות לעייפות ולתופעות לוואי נוספת, לכן הם עשויות להפריע ללמידה, לתפקוד בעבודה וליכולות הנהיגה.

 

אישה מריחה פרח אדום

איך נמנעים מגודש באף?

יש דרכים שונות המאפשרות להימנע מתופעת הגודש באף. לאחר בירור הגורמים לגודש האפי ניתן לבודד את הגורם שהביא לתופעה, במיוחד במצבים שבהם התופעה נגרמה בגלל אלרגיה. אם סובלים מאלרגיה לקרדית האבק יש להקפיד על ניקיון בבית, לדאוג לאוורור, לכבס מצעים בתכיפות, לשאוב היטב, לוותר על שטיחים בבית ועוד.

אם סובלי מגודש אפי בגלל סיבות אחרות ניתן להימנע מהתופעה באמצעות שינויים באורח החיים, להימנע מגורמים המעוררים דלקת בסינוסיטיס, להפסיק עישון, לשנות תזונה ועוד.

הדרך היעילה ביותר להימנעות מגודש אפי היא באמצעות בירור רפואי וקבלת טיפול. בנוסף, אם סובלים מהתופעה כדאי לרכוש לבית מעשיר לחות וכך ניתן להקל על הנשימה.

 

טיפול בגודש אפי

במרבית המקרים הטיפול המוצע למי שסובל מגודש אפי יהיה טיפול זמני המבוסס על טיפות אף ותרסיסים שונים. במצב של דלקת בחלל האף, אלרגית או לא אלרגית, הרופאים ממליצים על תכשירים המכווצים את ריריות האף, זהו טיפול קצר מועד ונקודתי בלבד המתאים בעיקר למי שסובל מהצטננות או מהתקף אלרגי.

טיפול בתכשירי אף הוא זמני ומתאים לפרק זמן קצר בלבד, עדיף עד 3 ימים. אם משתמשים בתכשירים יותר זמן קיימת סכנה להחמרה בתופעה ולהתמכרות לחומרים.

לאחר בירור רפואי, הרופא יכול להמליץ על טיפול תרופתי הכולל בדרך כלל תרסיסי אף המכילים סטרואידים. במקרים מסוימים הטיפול המומלץ יכלול אנטיביוטיקה, זריקה ותכשירים אנטי היסטמינים. אופציה נוספת היא ניתוח, בדרך כלל לצורך תיקון המחיצה באף, להקטנת הקונכיות, להסרת שקד שלישי או ניתוח סינוסים.

ניתן להקל על תופעת הגודש באף באמצעות מעשיר לחות לבית, מי מלח, דיקור סיני, הומיאופתיה, שמנים אתריים, צמחי מרפא ותוספי מזון.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button