בעיות שינה אצל תינוקות

הורים רבים מתמודדים עם בעיות שינה אצל תינוקות, בעיקר עם קשיי הירדמות ויקיצות מרובות במהלך השינה בלילה. נכון, יש תינוקות שנרדמים בקלות ולבד, אך בדרך כלל התינוקות מתעוררים פעם או פעמיים במהלך השינה והם נרדמים לבד אחרי ההתעוררות ללא בעיות, אך תינוקות רבים זקוקים להורה כדי להירדם.

המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו כתבה בנושא בעיות שינה אצל פעוטות ותינוקות, הכתבה עונה על שאלות נפוצות אליו בעיות שינה שכיחות אצל תינוקות, מה הגורמים לתופעה ואיך לסייע לתינוק לישון היטב כל הלילה.

 

תינוק מתמתח תוך כדי שינה

 

מהי בעיית שינה אצל תינוקות?

במקרים רבים יש בעיות שינה אצל תינוקות כתוצאה מהרגלי הירדמות שאינם תקינים, לכן מומלץ להורים להקפיד על שגרה קבועה ולקיים מעין טקס הכנה לקראת השינה הכולל אמבטיה, אוכל, שיר או סיפור וכדומה. אם התינוק מתעורר בלילות ואינו מסוגל לחזור לישנה בכוחות עצמו, מומלץ לבדוק האם יש גורמים המפריעים לפעוט להירדם ולישון טוב כל הלילה.

יש לציין כי בגיל 6 חודשים רוב התינוקות אמורים לישון ברציפות כל הלילה, לפחות 5 שעות רצופות, וללא שינה מספקת התינוק יהיה עייף ביום למחרת, הוא צפוי לבכות יותר ולסבול מחוסר שקט כללי, לכן קשה יותר להורים לטפל בו. כדי לאפשר לתינוק ולהוריו לישון ולנוח מספיק, חשוב לפנות לייעוץ רפואי על מנת לשלול בעיות שינה אצל פעוטות הנובעות מכאבי בטן, גזים, מחלה, דלקת אוזניים ועוד.

 

איך יודעים שמדובר בבעיה?

כפי שציינו, תינוקות מגיל 6 חודשים אמורים לישון כל הלילה ברציפות, יחד עם זאת ידוע כי לפחות מחצית מהילדים עד גיל 5 סובלים מבעיית התעוררות בלילה, ויש לבדוק מדוע הם מתעוררים בלילות. לעיתים הבעיה שגורמת לתופעה של בעיות שינה אצל פעוטות נובעת מגורמים שקל לטפל בהם כמו רעב או צמא, טמפרטורה גבוהה או נמוכה בחדר של התינוק, פחד מחושך וכדומה.

אם מנסים פתרונות שונים כדי לפתור את בעיית השינה ללא הצלחה חשוב לפנות לרופא ילדים המתמחה בתופעת בעיות שינה אצל תינוקות, אפשר לפנות גם לטיפת חלב כדי לקבל ייעוץ מקצועי ולהתאים טיפול לפעוט. חשוב לזכור כי בעיות שינה אצל פעוטות עשויות להעיד על בעיות רפואיות שונות או מצבים רפואיים כמו בקיעת שיניים, רגישות ללקטוז, הפרעות במערכת העיכול, דלקת אוזניים וכו'.

 

מהן שעות השינה המומלצות לפעוטות?

גילשעות שינה במהלך היוםשעות שינה בלילה
7 ימים8 שעותכ-8.5 שעות (שינה במקטעים)
חודש7-69-8
3 חודשים5-411-10
חצי שנה311
שנה2.511
שנתיים1.511.5
3 שניםכ-45 דקות12-11.5

 

מהם הגורמים העיקריים לבעיות שינה אצל תינוקות?

כאמור, בעיות שינה אצל תינוקות יכולות לנבוע מגורמים שונים, הן גם עשויות להעיד על מחלה או מצב רפואי הדורש אבחון מקצועי וטיפול מותאם אישית. הגורמים העיקריים לבעיות שינה אצל תינוקות הם:

 

בעיות בדרכי הנשימה

תינוקות המתקשים להירדם ולישון עשויים לסבול מבעיות שונות בדרכי הנשימה, יש לשלול מחלות ולהתאים טיפול נכון למצבו של הפעוט.

 

עייפות יתר

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לבעיות שינה אצל פעוטות היא עייפות יתר, לכן כדאי לעקוב אחר סימנים כמו פיהוק, שפשוף עיניים וישנוניות ולהרדים את התינוק בשלב זה, גם אם השעה מוקדמת מהרגיל.

 

סדר יום לא מתאים לתינוק

תינוקות זקוקים לסדר יום יחסית קבוע ומאורגן, מומלץ להקפיד על טקס הכנה לקראת השינה כדי להימנע מבעיות שינה אצל התינוק.

 

מחלות כמו צינון, שפעת, נזלת

בעיות ומחלות הפוגעות בדרכי הנשימה כמו נזלת, שפעת, צינון וכאבי אוזניים.

 

שינויים ומעברים

תינוקות וילדים החווים שינוי או מעבר בחייהם עלולים לסבול מקשיי שינה, וברוב המקרים הם חוזרים לשינה טובה לאחר כשבוע עד שבועיים.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button