בלוטת לימפה בגרון

מה תפקידן של בלוטות הלימפה? איך הן מגנות על הגוף שלמו מפני וירוסים ונגיפים שונים? מהם הגורמים לבלוטות לימפה מוגדלות ונפוחות אצל ילדים ומבוגרים? מתי יש לעבור אבחון אצל רופא מומחה? מה הטיפול המומלץ למי שסובל מתופעה של בלוטת לימפה נפוחה? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא נפיחות בבלוטות הלימפה בגרון.

 

מהן בלוטות לימפה?

מערכת הלימפה בגוף האדם הן חלק חשוב במערכת החיסון ותפקידן להגן על הגוף מפני זיהומים ונגיפים שונים. מערכת הלימפה מורכבת בין השאר מבלוטות לימפה, והבלוטות ממוקמות באזורים שונים בגוף והן מקושרות בעזרת רשת של צינוריות לימפה זעירות. חלק מבלוטות הלימפה ניתנות למישוש וכך ניתן לאתר נפיחות בבלוטת הלימפה, למשל בצוואר ובגרון, במפשעה ובבית השחי.

למעשה, במערכת הלימפה יש קשרים המכונים בלוטות שתפקידם להוליך נוזל המזכיר פלזמה ותאים מהרקמות אל כלי הדם בגוף, ולבלוטות יש תפקיד מכריע במערכת החיסונית. התפקיד של הבלוטות (קשרי לימפה) הוא לסנן ולנקז את נוזל הלימפה ולמנוע מחיידקים ונגיפים לעבור אל מחזור הדם, כמו כן הבלוטות משמשות כנקודת מפגש בין התאים של מערכת החיסון, ובנקודת המפגש נוצרת תקשורת מולקולרית שנועדה ליצור תגובה חיסונית יעילה ולהגן על הגוף.

 

בלוטת לימפה בגרון

 

כאשר מבחינים או מרגישים בבלוטות לימפה נפוחות לרוב חשים בכאב וחווים רגישות למגע בבלוטת הלימפה עצמה, וברוב המקרים הנפיחות בבלוטה היא בגודל של גרגר אפונה, לפעמים יותר. התסמינים הנפוצים לנפיחות בבלוטת לימפה בגרון הם:

  • רגישות וכאב בבלוטה.
  • נפיחות בבלוטות הלימפה בכל הגוף.
  • נזלת וגודש באף.
  • חום.
  • כאבי גרון.
  • דלקת אוזניים.
  • תסמינים מוכרים של זיהום בדרכי הנשימה העליונות.
  • קשריות בבלוטה ובלוטה שגדלה בקצב מהיר (עשוי להעיד על סוגים שונים של סרטן, כולל לימפומה).
  • הזעות במהלך השינה בלילה והפרעות שינה.

 

בלוטות לימפה נפוחות בגרון – על מה ולמה?

חשוב לציין כי נפיחות בגרון או באזור הצוואר לרוב אינה מסוכנת ובדרך כלל מדובר במצב שפיר הדורש טיפול תרופתי קל יחסית. במקרים נדירים, הנפיחות בגרון עשויה להיות תסמין של מצב חירום או מצב רפואי מסוכן וחשוב להגיע לרופא כדי לעבור אבחון ולברר את הגורם לנפיחות בגרון.

הגורמים לנפיחות בגרון הם רבים ומגוונים, וברוב המקרים הסיבה השכיחה ביותר לתופעה זו נובעת מבלוטות לימפה מוגדלות כתוצאה מזיהום, כלומר מצב שפיר. במקרים אחרים הנפיחות באזור נגרמת כתוצאה מזיהומים אחרים כמו דלקת גרון, דלקת שקדים או דלקת בבלוטות הרוק.

בתוך כך, הנפיחות בגרון ובצוואר עשויה להיגרם גם מזיהום עורי, ממחלת הנשיקה, ממחלת החזרת או בגלל מחלות ויראליות מדבקות אחרות.

הנפיחות בבלוטות הלימפה בגרון נגרמת כתוצאה מתגובה לזיהום בגוף, וכאשר הבלוטה נכנסת לפעולה ומגנה על הגוף מפני זיהום כלשהו הבלוטה מתנפחת ולרוב חשים גם בכאב. לכן, הבלוטות הנפוחות כשלעצמן מעידות על תגובה טובה ויעילה של מערכת החיסון על מנת להגן על הגוף מפני הזיהום, ורק במקרים שבהם הנפיחות בבלוטה נמשכת מספר שבועות, בדרך כלל למעלה מ-3 שבועות, ואין תגובה לטיפול האנטיביוטי ולא נמצא גורם המעיד על הנפיחות, חשוב לעשות ביופסיה על מנת לאבחן מחלה חמורה ומסוכנת יותר כמו לימפומה.

חשוב להדגיש כי במצבים שבהם יש בלוטת לימפה נפוחה וממוגדלת גרון, גם אם מדובר בבלוטה יחידה, וכל עוד הנפיחות נמשכת למעלה משבועיים שלושה, חשוב לברר מה הגורם לבלוטה המוגדלת, בין אם מרגישים בכאב בבלוטה ובין אם לא. במקרים מסוימים הבלוטה נפוחה ומוגדלת כתוצאה ממחלה עם חום גבוה או נזלת והיא ממשיכה להיות מוגדלת גם לאחר המחלה, אך יש מצבים שהבלוטה נפוחה ללא קשר למחלת חום או גודש באף ונזלת.

לכן, אם בלוטת הלימפה בגרון מוגדלת מעל שבועיים מומלץ לפנות לרופא אף אוזן גרון ובבדיקת אא"ג וצוואר, בדרך כלל בשילוב אולטרה סאונד, ניתן לאבחן את הבעיה ולהתאים את הטיפול המיטבי. אם קיים חשד לגידול או סרטן מקובל לבצע ניקור (ביופסיה) כדי להוציא חומר לאבחון פתולוגי ולאיתור זיהומים, ובהתאם לצורך הרופא המומחה יכול לבצע כריתת בלוטה מלאה לצורך אבחנה מדויקת.

 

איך נמנעים מבעיות בבלוטות אלה?

ילדים רבים סובלים מבלוטות לימפה מוגדלות בגרון בגלל זיהומים שונים ומחלות. ברוב המקרים התופעה חולפת מאליה ובמקרים מסוימים נדרש טיפול אנטיביוטי. מאחר שבלוטת לימפה מוגדלת בגרון עשויה להעיד על מחלה ממאירה אין להתעלם מהבעיה, אך בדרך כלל הבלוטה הנפוחה בגרון קשורה למערכת הלימפטית, כלומר הבלוטה מוגדלת כתוצאה מכניסת המערכת החיסונית לפעולה ובגלל ההגנה מפני זיהומים ומחלות.

ברוב המקרים הבלוטות המוגדלות בגרון מעידות על מצב שפיר והבלוטות נפוחות עקב זיהומים ותגובת המערכת הלימפטית. במקרים נדירים יחסית הבלוטות המוגדלות מעידות על לימפומה, כלומר מחלת סרטן שפוגעת גם בילדים ועשויה להיות מסוכנת מאוד. במצב של לימפומה, בלוטת הלימפה בגרון נפוחה כתוצאה מהתרבות מהירה ולא מבוקרת של תאי הלימפה, ונדרש טיפול מתאים.

אין אפשרות להימנע מנפיחות בבלוטות הלימפה בגרון ובאזורים אחרים בגוף מאחר שהנפיחות מעידה על פעילותן הטבעית במלחמה נגד זיהומים ומחלות. אם סובלים מנפיחות בבלוטת לימפה מעל שבועיים שלושה חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי לשלול מחלות ובעיות חמורות כמו לימפומה, אך בדרך כלל הבעיה דורשת טיפול אנטיביוטי בלבד.

 

על מה משפיעות בלוטות אלה?

ראוי לציין כי בלוטות הלימפה נקראות בעולם הרפואה קשריות לימפה, ובפועל יש מאות קשריות הנראות כמו נפיחות קטנה לאורך הגוף, והבלוטות מהוות חלק חשוב ומרכזי במערכת הלימפטית, שיש לה תפקיד מרכזי במערכת החיסונית של גוף האדם. במערכת הלימפטית יש רשת של צינורות זעירים להעברת הנוזל הלימפטי שנמצא במחזור הגוף, והבלוטות המפוזרת לאורך כל הגוף, כולל הגרון, מסננות את הנוזל ומנקות אותו מפסולת, ובנוסף בלוטות הלימפה מכילה לימפוציטים, כלומר תאי דם לבנים המסייעים בזיהוי פתוגניים ובמניעת התפרצויות של זיהומים שונים בגוף.

כאשר מרגישים בבלוטות לימפה נפוחות ומוגדלות בגרון, בדרך כלל בליווי של כאבי גרון או דלקת אוזניים, הדבר מעיד על השתתפות בלוטת הלימפה בהגנה על הגוף מפני זיהומים ומחלות. אם הנפיחות אינה חולפת מאליה או לאחר טיפול אנטיביוטי יש לעבור אבחון מקיף יותר כדי לשלול בעיות חמורות כמו לימפומה או סוג אחר של סרטן.

 

מהם התסמינים לבעיות בבלוטת לימפה?

יש מגוון תסמינים לבעיות בבלוטת לימפה, והתסמין הנפוץ והמרכזי הוא נפיחות בבלוטה. הנפיחות עשויה לגדול, ובמקרים מסוימים סובלים גם מכאב באזור הבלוטה. התסמינים העיקריים של בעיות בבלוטות הלימפה הינם:

  • חום לא מוסבר.
  • הזעה במהלך השינה בלילה.
  • הפרעות שינה בגלל קוצר נשימה, הזעת יתר בלילה, כאבים, חום גבוה, שיעול ועוד.
  • אובדן תיאבון.
  • ירידה במשקל.
  • עייפות ותשישות.
  • קשיי נשימה ושיעול.
  • כאב בבלוטות הלימפה.
  • כאבי גרון.
  • דלקת אוזניים.
  • נזלת וחום.

רבים מתלוננים על קשיי נשימה הגורמים להפרעות שינה בגלל תסמיני הנפיחות בבלוטות הלימפה בגרון, והרופא יכול להתאים טיפול כדי להקל על סבלו של החולה, ילד או מבוגר. במקרים החמורים של בלוטת לימפה מוגדלת הרופא עשוי לשקול ניתוח ובמקרים של לימפומה לרוב משלבים טיפולי כימותרפיה והקרנות.

*המידע המופיע במדריך זה נועד לידע כללי בלבד ואינו מהווה המלצה או תחליף לייעוץ רפואי או לטיפול כזה או אחר.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button