בטן נפוחה והקשר שלה לשינה

מהי בטן נפוחה? מהם הגורמים העיקריים לתופעה זו? כיצד נפיחות בטנית משפיעה על השינה שלנו? האם התופעה משפיעה על דברים נוספים? מה כדאי לנו לאכול כדי לשפר את המצב? האם יש תרופות סבתא מומלצות למניעת תופעת הבטן הנפוחה? איך נוכל להימנע מהתופעה? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך מקצועי ומקיף בנושא שמטריד רבים מאיתנו.

 

מהי בטן נפוחה?

נפיחות בטנית הנקראת גם בטן נפוחה, באנגלית Abdominal Bloating, שלא על רקע השמנה, היא תופעה שכיחה יחסית המתבטאת בתחושות כמו מלאות באזור הבטן או לחץ בבטן שמזכיר את התחושה שלנו לאחר ארוחה גדולה וכבדה. התופעה עשויה להופיע ללא קשר ישיר לסוג ולכמויות המזון שאנו אוכלים, ולרוב נוכל להבחין שהיקף הבטן שלנו גדל וכתוצאה מכך אנו עשויים להרגיש אי נוחות, לסבול מכאבים ולהימנע ממפגשים חברתיים ומבילוי בים ובבריכה בגלל המראה האסתטי של הבטן.

כדאי לדעת כי נפיחות בטנית היא תופעה נפוצה וכ-10% עד 30% מכלל האוכלוסייה סובלים מהבעיה. בעבר הלא רחוק המומחים טענו כי הנפיחות בבטן נגרמת בגלל גזים, אך מחקרים חדשים בנושא גילו כי התופעה עלולה להיגרם ממספר גורמים אחרים, ולרוב הנפיחות הבטנית נובעת משילוב של כמה מהגורמים העיקריים לבעיה, והגזים הם רק גורם אחד לכך.

 

מה גורם לבטן נפוחה?

לתופעה של בטן נפוחה יש גורמים מגוונים, והגורמים העיקריים הינם:

מזונות מנפחים – למזון שאנו צורכים יש השפעה ניכרת על נפיחות בטנית וידוע כי ישנם מזונות מסוימים הגורמים להיווצרות גזים ולחדירת נוזלים לתוך חלל המעי. סוגי המזון העשויים לגרום לנפיחות בטנית הם מזונות עשירים בגלוטן, כלומר בחלבון החיטה, למשל לחם, פסטות, קוסקוס, קורנפלקס, פתיתים וכדומה, קטניות כמו שעועית, עדשים, פול וחומוס, ירקות שונים כמו בצל, כרוב, ברוקולי, שום, כרובית, ארטישוק ירושלמי וצנונית, ממתיקים מלאכותיים ומוצרי חלב עשירים בלקטוז.

משקאות תוססים – משקאות תוססים מכילים גזים לכן השתייה שלהם עלולה לגרום לתופעת הנפיחות הבטנית. כמו כן, משקאות המכילים קפאין ידועים כממריצים של מערכת העיכול והם עשויים לגרום להפרשה מוגברת של מיצי העיכול לקיבה, ובכך החומציות בקיבה עולה ונוצרים גזים היוצרים את הנפיחות בבטן.

חוסר בשתיית נוזלים – מחסור בשתיית נוזלים עלול לגרום לפגיעה בתפקוד מערכת העיכול ומכאן הדרך קצרה להצטברות גזים ולנפיחות בטנית.

הרגלי אכילה לקויים – אם אנחנו אוכלים ארוחות גדולות מדי במהלך היום, המזון עשוי להכביד על מערכת העיכול ולגרום לעומס על הקיבה, והעומס מוביל לנפיחות בטנית. אגב, גם אם נקפיד על אוכל בריא אך נאכל ארוחה גדולה מדי אנו עלולים לסבול מבטן נפוחה.

כליאת גזים – במקרים מסוימים כמות הגזים בגוף תקינה אך הם כלואים במעי הדק זמן רב ואינם מצליחים להשתחרר במורד המעי, לכן הם עשויים להצטבר באזור החלחולת ולגרום לאי נוחות ולנפיחות.

בליעת אוויר – אחד מהגורמים לנפיחות בטנית הוא בליעת אוויר, בדרך כלל בגלל עישון או לעיסת מסטיק. האוויר אינו מצליח להיפלט החוצה לכן הוא עובר דרך מערכת העיכול ויוצא החוצה בצורה של גזים המשתחררים דרך פי הטבעת, לכן בליעה מופרזת של אוויר עשויה לגרום להצטברותו במערכת העיכול ולגרום לנפיחות בטנית.

הפרעות ובעיות תפקוד במערכת העיכול – בעיות תפקוד מסוימות במערכת העיכול עלולות לגרום לתופעת הנפיחות הבטנית, למשל תסמונת המעי הרגיז, גסטרופרזיס ועוד. כמו כן, חוסר באנזימי העיכול עלול להוביל להפרעות במערכת העיכול ולנפיחות בטנית.

פלורת המעי – פגיעה בחיידקי המעי הטובים והידידותיים שתפקידם לסייע בפירוק המזון ועיכולו עלולה להוביל לתסיסה מוגברת במעי ולריבוי של גזים ונוזל. לעיתים גם טיפול באנטיביוטיקה גורם להפרעות במערכת העיכול ולנפיחות בטנית.

עצירות – ברוב המקרים עצירות גורמת לנפיחות באזור הבטן התחתונה בגלל תחושת המלאות במעי הגס, ואם העצירות נמשכת זמן רב הנפיחות הבטנית תגבר ואנחנו נסבול מאי נוחות כללית.

מחזור חודשי – המחזור החודשי אצל נשים עשוי להוביל להצטברות נוזלים ומכאן נגרמת הנפיחות באזור הבטן התחתונה.

צליאק – רגישות לגלוטן גורמת לרוב לדלקת ברירית המעי ולקושי בספיגת המזון, לרבות ספיגת ויטמינים ומינרלים, לכן צליאק גורם לגזים, לנפיחות, לעצירות קשה או לשלשולים.

 

Midsection of a Woman Against a Pink Background

 

איך בטן נפוחה משפיעה על השינה שלנו?

החוקרים גילו קשר בין בטן נפוחה לבין איכות השינה, מאחר שהנפיחות הבטנית עשויה לגרום לתופעות כמו כאבי בטן, אי נוחות כללית הפוגעת בשינה, גזים, פגיעה בשלבי השינה הנכונה והבריאה הנחוצה להטענת הגוף ולמנוחה, ורבים מהסובלים מנפיחות בטנית מתלוננים על שינה ירודה.

חשוב לזכור כי יש מגוון גורמים לנפיחות הבטנית, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי ולאתר את הגורמים לבעיה, ולעיתים הגורם או שילוב של גורמים לבטן הנפוחה מעידים על מחלה כזו או אחרת הדורשת התייחסות נכונה וטיפול מותאם אישית.

 

על אילו מצבים נוספים זה משפיע?

תופעת הנפיחות הבטנית משפיעה על איכות חיינו, היא עלולה לגרום למצבים של פגיעה באיכות השינה, ובנוסף התופעה משפיעה על האסתטיקה של גופנו. במקרים מסוימים הנפיחות באזור הבטן נגרמת מהצטברות גזים ומהפרעות בתפקוד מערכת העיכול, לכן התופעה עשויה לחלוף מעצמה, אך אם הנפיחות הבטנית לא חולפת מאליה ואף גוברת – וכאשר סובלים מתסמינים נוספים כמו חום או הקאות, חשוב לפנות לרופא מומחה כדי לשלול בעיות רפואיות כגון: אי ספיקת הלבלב, מיימת, דלקת בקיבה או סרטן (שחלות, מעי הגס, לבלב, רחם או סרטן הקיבה).

 

תרופות סבתא לבטן נפוחה

כדאי לנסות להקל על הנפיחות הבטנית ועל כאבי בטן תחתונה באמצעות תרופות סבתא שונות כגון:

  • השרייה ארוכה מהרגיל של הקטניות.
  • תה קמומיל, כורכום או שומר.
  • הימנעות מארוחות גדולות וכבדות מדי.
  • להקפיד על שינה טובה, לפחות 8 שעות בלילה.
  • לצאת להליכות ארוכות לאחר הארוחה.
  • כמוסות של שמן מנטה.

 

מה כדאי לאכול כדי לשפר את המצב?

אם אנחנו סובלים מבעיות של בטן נפוחה ושינה לא טובה כדאי להתאים את התפריט שלנו בעזרת דיאטנית. מומלץ לאכול מזונות שיכולים לשפר את המצב, למשל דגנים ללא גלוטן (אורז, תפוחי אדמה, תירס, בטטה, כוסמת), לאכול מזונות ללא לקטוז (טחינה, אבוקדו, ביצים וטונה), וכדאי להשרות את הקטניות במשך לילה שלם או לאכול קטניות מונבטות. כמו כן, כדאי לצרוך תוסף תזונה המכיל אנזים לקטאז, לנסות סוגים שונים של משפחות של ירקות ולהסיר מהתפריט את הירקות שגורמים לנפיחות בטנית, לשתות תה צמחים, לאכול בננות ומזונות פרהביוטיים אחרים, להוסיף לתפריט מזונות פרוביוטיים כמו יוגורט וכרוב כבוש (ביתי).

 

איך נדע להימנע מבטן נפוחה בהמשך?

כדי להימנע מבטן נפוחה בהמשך מומלץ להוסיף מזונות עשירים בסיבים תזונתיים, להרוות את הגוף בנוזלים (בעיקר מים ותה צמחים), להימנע ממזונות מעובדים, לעסוק בפעילות גופנית באופן קבוע ומסודר, לשים לב לרגישות למזונות מסוגים שונים, להימנע מאכילה מול מסכים (אכילה מודעת), להקפיד על 3 ארוחות ביום, להימנע מהפסקות ארוכות בין ארוחה לארוחה, להוסיף מזונות פרוביוטיים ולהקפיד על שינה טובה וממושכת בלילה.

אם הנפיחות הבטנית ממשיכה וגוברת חשוב לפנות לרופא ובהתאם לצורך יש לעבור בדיקות על מנת לשלול מחלות ובעיות רפואיות חמורות.

למידע נוסף בנושא ולהזמנת מכשור רפואי לסיוע נשימתי – אנא צרו קשר עם חברת היי מדיקל!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button