מהי אי ספיקת לב וכיצד מטפלים בה?

מה זה אי ספיקת לב? האם יש לאי ספיקת לב תסמינים מיוחדים? כיצד מאבחנים את הבעיה? איך חיים עם המחלה ומהן שיטות הטיפול? לפניכם מדריך מקיף על אי ספיקת לב.

 

מה זה אי ספיקת לב?

אי ספיקת לב הוגדרה על ידי האגודה האמריקנית לקרדיולוגיה ועל ידי איגוד הלב האמריקני כתסמונת קלינית מורכבת, התסמונת נובעת מליקוי מבני או תפקודי הגורם למצב שבו הלב לא מצליח לספק דם בכמות מספקת לצורכי הגוף. במקרים רבים הבעיה נובעת עקב תפקוד לקוי של שריר הלב, אך יש סיבות נוספות והבעיה קורת לפעמים גם במקרים בהם הלב מתפקד היטב בעת הכיווץ אך יש דליפה או הפרעות מסתמיות, ולפעמים הבעיה קורת כאשר שלב ההרפיה לא תקין.

חשוב לציין כי הבעיה של אי ספיקת לב יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות. במקרים הקלים הבעיה מפריעה רק לאחר מאמץ גופני, אך במקרים החמורים של המחלה עלולים לסבול מהבעיה גם בזמן מנוחה. חולים הלוקים באי ספיקת לב נמצאים בדרגת סיכון גבוהה ועלולים לסבול מתוחלת חיים קצרה, כמו כן הם סובלים מפגיעה משמעותית באיכות חייהם. הבעיה מקשה על החולים לבצע פעולות הכרוכות במאמץ פיזי, לדוגמה עלייה במדרגות. כמו כן, עלולים לסבול מתסמינים שונים האופייניים למחלה בשעות הלילה והמנוחה, מבצקת בריאות, מקוצר נשימה ומצבירת נוזלים בדרך כלל ברגליים.

 

תסמינים עיקריים

יש סיבות שונות לאי ספיקת לב, אך תסמינים של הבעיה דומים בכל מקרה וללא תלות בסיבות למחלה. המטופלים מדווחים על תחושה של מנוע לא סוחב, כלומר גם לאחר פעולה פיזית קלה חווים חולשה וירידה ביכולת לעשות מאמץ כלשהו וסובלים מעייפות. במקרים מסוימים, המחלה גורמת להצטברות של נוזלים ברקמות הגוף, למשל בריאות, לכן האדם סובל מקוצר נשימה. 

במקרים הקלים של המחלה רבים חווים קוצר נשימה במאמץ, ובמקרים החמורים והקשים יותר, בדרך כלל סובלים מקוצר נשימה גם בישיבה ואפילו בזמן מנוחה בשכיבה. אם מצטברים נוזלים באזור הבטן ו/או האגן, האדם יסבול מתחושה לא נעימה של כובד, מחוסר תיאבון, מבחילות ומהקאות. אם הנוזלים מצטברים בגפיים ניתן להבחין בבצקות. 

כאשר סובלים מאי ספיקת לב ומופיעים תסמינים כמו קוצר נשימה ובצקות ברגליים – יש להתייחס לסימני האזהרה מאחר וככל הנראה חלה החמרה במחלה, ולרוב נדרש אשפוז בבית חולים. ההחמרה במצב יכולה להופיע לאחר כמה ימים ממועד גילוי התסמינים הראשוניים של המחלה, אך החמרת המצב יכולה להופיע גם לאחר מספר שבועות או חודשים לאחר הופעת התסמינים הראשונים.

המחלה הכרונית יכולה להיות יציבה במשך שנים רבות, או שחלה החמרה הדרגתית במצבו הבריאותי של החולה, ולרוב יש תנודות בחומרת התסמינים האופייניים לבעיה. 

 

מה זה אי ספיקת לב ואילו סוגים קיימים?

כאשר שואלים מה זה אי ספיקת לב, באנגלית Heart Failure, המומחים מציינים כי הבעיה מהווה כישלון של משאבת הלב להזרים מספיק דם לרקמות הגוף. למעשה, זהו מצב שבו הלב לא מספק דם בכמות מספקת לצורכי הגוף.

המחלה שכיחה יחסית ופוגעת בדרך כלל באוכלוסיית המבוגרים. על פי הסטטיסטיקה ונתונים של ארגוני הבריאות בארץ ובעולם המערבי, כ-6% עד 10% מהמבוגרים מעל גיל 65 לוקים במחלה. יש לציין כי בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בהיקפי האשפוז ובשיעור התמותה מאי ספיקת לב, למרות שיש טיפולים חדשים ומתקדמים. 

כדאי לדעת כי על פי נתוני משרד הבריאות בישראל, כ-2% מהאוכלוסייה סובלים מדרגה זו או אחרת של אי ספיקת לב, ומדי שנה מאובחנים למעלה מ-12,000 חולים חדשים. מאות ישראלים מאובחנים כסובלים מאי ספיקת לב מתקדמת בדרגה קשה וחמורה.
יודגש כי אי ספיקת לב היא מחלה כרונית, המחלה יכולה להיות יציבה במשך שנים ארוכות, עם זאת היא גם עלולה להחמיר עם הזמן ואז הפגיעה ביכולת התפקוד ובאיכות החיים היא חמורה.

רבים מעוניינים לדעת מה זה אי ספיקת לב, לכן כדאי לדעת כי המחלה נגרמת לרוב בגלל תפקוד לקוי של שריר הלב. גם אם השריר מתכווץ היטב, יש מצבים שבהם הוא לא עובד מספיק מהר או שיש היצרות או דליפה במסתמי הלב, ובמקרים מסוימים שריר הלב מתכווץ היטב אך שלב ההרפיה שלו לא תקין, מצב זה נקרא אי ספיקה דיאסטולית. כפי שציינו יש דרגות חומרה שונות של המחלה, ומקובל לחלק את הסיבות למחלה ל-4 קבוצות עיקריות, עליהן נרחיב בפסקה הבאה.

אי ספיקת לב

סיבות עיקריות למחלה

ישנן 4 סיבות עיקריות לאי ספיקת לב:

 

מחלות שונות של שריר הלב (מחלות קרדיומיופטיות)

קבוצה של מחלות הפוגעות בשריר הלב, הסיבה השכיחה ביותר נובעת מהתקפי לב הגורמים להחלפת שריר הלב בצלקת ולפגיעה בתפקודו. גם בעיות ומחלות הגורמות להיצרות קשה בכלי הדם המספקים דם ישירות אל שריר הלב יכולות לגרום לתופעה, לדוגמה מחלת לב כלילית, טרשת עורקים וכו', כאשר במצבים אלה השריר לא מוחלף בצלקת, הוא עדיין תקין, אך הוא לא מסוגל לספק דם בכמות מספקת בגלל הפגיעה בתפקודו.

 

מחלת לב מסתמית

המחלה גורמת להיצרות של מסתם או לדליפה מהמסתם, הבעיה עלולה לגרום לאי ספיקת לב קשה. במצב זה שריר הלב תקין ועובד היטב, אך זרימת הדם לא תקינה. 

 

פגמים במבנה הלב (גולל פגמים מולדים)

פגמים במבנה הלב עלולים לגרום לדלף בין אזורים שונים במערכת הלב, בדרך כלל מדובר בפגמים ומומי לב מולדים.

 

קושי של הגוף להעביר דם בכמויות גדולות מסיבות שונות

הלב עובד בצורה תקינה אך עדיין סובלים מאי ספיקת לב מאחר והדם לא מצליח לעבור או שהגוף מתקשה להעביר ולספק דם בכמויות גדולות מסיבות שונות כמו תסחיף ריאתי, חוסר דם, מחלות זיהומיות, פעילות יתר של בלוטת התריס, דלף (שאנט) מעורקי הגוף לוורידים ועוד.

 

אבחון אי ספיקת לב

לאחר שהבנו מה זה אי ספיקת לב, חשוב לדעת כי המחלה השכיחה עלולה לגרום למגוון בעיות ומחלות קשות נוספות. הבעיות הבריאותיות העיקריות שבדרך כלל נלוות לאי ספיקת לב הן אי ספיקה בכליות (שכיחות הבעיה אצל אנשים המאובחנים עם אי ספיקת לב עומד על כ-40%), אנמיה ופגיעה בתפקודי הכליה.

אבחון המחלה מבוסס בעיקר על תלונותיו של המטופל, למשל קוצר נשימה, קשיים במאמץ פיזי וכדומה. כמו כן, הרופא בוחן את הרקע הרפואי של החולה כדי לבדוק האם קיימות מחלות לב, בעיות רפואיות כמו לחץ דם גבוה או היסטוריה של בעיה במסתמי הלב. לאחר התשאול ובדיקה הרקע הרפואי נהוג לבצע בדיקה גופנית לאיתור בצקות, חרחורים מהריאות, הצטברות נוזלים ועוד. בהתאם לצורך המטופל נשלח לבדיקת אקו לב.

בבדיקת אקו לב משתמשים בגלי קול על מנת ליצור תמונה של הלב. הרופא בודק את התמונה של מבנה הלב, לרבות חדרים ועליות, הוא בודק את שריר הלב, מסתמים ואיכות ההתכווצות של אזורים שונים הקיימים בתוך שריר הלב.

 

טיפול באי ספיקת לב

הטיפול מותאם למאפייני החולה ולממצאי הבדיקות והאבחונים, יש תרופות שונות כמו פוסיד ותרופות אינוטרופיות, במקרים חמורים יותר אפשר לעבור השתלת קוצב דיפיברילטור, וכדי להקל על התסמינים ולשפר את איכות החיים של החולה לרוב ממליצים לו להיעזר במכשירים כמו מחוללי חמצן, ובמקרים הקיצוניים והחמורים ביותר החולה עשוי לעבור השתלב לב, אך קיים מחסור חמור בתורמים.

מטרת הטיפול היא מניעתית, כלומר טיפול מותאם אישית המונע את החמרת המחלה. יש תרופות יעילות לאי ספיקת לב אך חשוב לטפל גם בגורם לבעיה. בדרך כלל הרופא ימליץ על שינוי באורח החיים, התאמת תזונה למטופל ופעילות גופנית קבועה וסדירה. יש להפסיק עישון וחשוב להימנע מצריכה מופרזת של אלכוהול. במרכזים לשיקום הלב מבצעים התעמלות גופנית תחת השגחה כדי לשפר יכולות ולשפר את איכות חייו של המטופל.  

טיפול באי ספיקת לב בעזרת מחולל חמצן נועד להקל על התסמינים, לשפר את איכות חייו של המטופל, לשמור על המצב ובעזרת המכשיר לסיוע נשימתי ניתן לבצע פעולות יומיומיות, לטייל, לטוס לחו"ל ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button