אירוע מוחי: גורמים, טיפול ושיקום

אירוע מוחי, הנקרא גם שבץ מוחי, באנגלית STROKE, הוא מצב חירום רפואי הנחשב למסכן חיים. שבץ מוחי נגרם כתוצאה מהפרעה בזרימת הדם אל המוח, ועקב הפגיעה בזרימת הדם לתאי המוח והפרעה באספקת הדם לתאים, נגרמת הפרעה תפקודית באחד מאזורי הגוף, ולעתים סובלים גם משיתוק בצד אחד של הגוף. ללא טיפול מהיר ובזמן, השבץ המוחי עלול להפוך לקבוע ולבלתי הפיך – מצב זה מסכן חיים ועלול להביא למותו של המטופל.

חשוב לדעת כי יש שני סוגים עיקריים של שבץ מוחי, ומעבר לאירוע מוחי (STROKE) יש גם שבץ מוחי קטן וחולף (TIA), שתסמיניו דומים לשבץ מוחי משמעותי, אך התסמינים הפיכים והאירוע חולף בדרך כלל תוך כ-24 שעות. ההבדל בין TIA ל-STROKE הוא משך האירוע. יש לציין כי למרות שאירוע מוחי קטן חולף לחלוטין בתוך 24 שעות ולא נשארים סימנים, 1 מתוך 9 מהחולים שאובחנו עם TIA צפוי לעבור אירוע מוחי גדול ב-90 הימים שלאחר האירוע הקטן, לכן בכל מקרה בו מגלים סימנים של שבץ מוחי יש להגיע למיון באופן מיידי וללא כל דיחוי.

 

ארוע מוחי

גורמי הסיכון לאירוע מוחי

שבץ מוחי הוא גורם התמותה השלישי במדינות המערב, אחרי מחלות לב וסרטן, והוא אחראי על כ-20% ממקרי המוות בקרב בני הגיל השלישי. מדי שנה לוקים בישראל כ-15,000 איש באירוע מוחי, כאשר נשים נוטות להיפגע בצורה חמורה וקשה יותר. השבץ גורם לנזק נוירולוגי משמעותי ומביא לנכות קבועה.

גורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי הם:

  • יתר לחץ דם, בין היתר על רקע של תסמונת דום נשימה בשינה.
  • סוכרת.
  • גנטיקה והיסטוריה משפחתית של מחלות לב וכלי דם אצל ההורים או אחד האחים.
  • כולסטרול גבוה ועודף שומנים.
  • מפרצת מולדת או נרכשת.
  • עישון.
  • פרפור פרוזדורים והפרעות קצב לב.
  • תסמונת דום נשימה בשינה (אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים לשבץ מוחי).

רוב האנשים חווים אירוע מוח איסכמי הנגרם בגלל קריש דם החוסם עורק המוביל דם לתאי המוח, יש גם אירוע מוח המורגי הנחשב לנדיר יותר, הוא מתרחש כתוצאה מדליפת דם מכלי דם הנמצאים במוח, בדרך כלל כתוצאה מלחץ דם גבוה שלא טופל. לכן, חשוב להדגיש כי אחד מהתסמינים העיקריים של תסמונת דום נשימה בשינה הוא יתר לחץ דם, וכדי להימנע משבץ מוחי יש לטפל בתסמונת באמצעות מכשיר סיפאפ.

איך מטפלים ומונעים שבץ מוחי?

הדרך היעילה ביותר להימנע מאירוע מוחי היא למנוע אותו באמצעות נטרול גורמי הסיכון הידועים, לכן חשוב לאזן את לחץ הדם הגבוה, להפחית את רמת השומנים בדם, לטפל בכולסטרול גבוה, להימנע מעישון, לשמור על משקל תקין, להקפיד על תזונה בריאה ונכונה, לאזן את רמות הסוכר בדם ולהקפיד על פעילות ספורטיבית סדירה. אם סובלים מדום נשימה יש להצטייד במכשיר cpap.

הטיפול בשבץ מוחי מותאם לאחר הגעה לחדר מיון, אם המטופל חווה שבץ מוחי איסכמי יש כמה טיפולים אפשריים שמטרתם למוסס את קריש הדם, לעתים יש לעבור פרוצדורה כמו צנתור כדי לפתוח את כלי הדם החסום, ויש לקחת תרופות לדילול דם.. 

תהליך השיקום

ברגע שנגרם אירוע מוחי יש להגיע בדחיפות לחדר מיון כדי לעבור אבחון ולקבל טיפול מציל חיים. הצוות הרפואי יתאים את הטיפול הנדרש בהתאם לתסמינים ומאפייני האירוע המוחי, לאחר בדיקה נוירולוגית ובדיקות כמו CT מוח ו-CTA. לאחר ייצוב מצבו של החולה מתחילים בשיקום, לעתים כבר בבית החולים במסגרת האשפוז. 

ברוב המקרים אין החלמה מלאה לאחר אירוע מוחי ונותרת מגבלה כלשהי, לכן מתאימים תהליך שיקום פרטני שמטרתו להחזיר את האדם לתפקוד מיטבי כפי שהיה לפני האירוע. השיקום עשוי להיות קצר או ממושך, בהתאם לנכות או למגבלה לאחר האירוע.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button