איך להירדם כשלא עייפים?

רוב האנשים מצליחים להירדם בקלות והם נהנים משינה רציפה ואיכותית כל הלילה. עבור אחרים, המושג "לילה לבן" מקבל משמעות אחרת מבילוי כל הלילה, והם מתקשים להירדם וליהנות משינה רציפה, לכן אין זה פלא כי רבים באוכלוסייה מעוניינים לדעת איך להירדם כשלא עייפים ומה לעשות אם סובלים מתופעה כמו ערנות יתר. 

המומחים של היי מדיקל הכינו כתבה בנושא ועונים על שאלות כמו איך להירדם בקלות גם כאשר לא עייפים והאם כדאי ליטול תרופות או כדורי שינה עם או ללא מרשם.

 

למה שנרצה להירדם כשאנחנו לא עייפים?

כל אדם בכל גיל חייב להקפיד על שינה איכותית, אחרת הוא מסתכן בבעיות בריאותיות שונות, בקשיי תפקוד ובעייפות מוגברת בשעות היום. השינה הינה צורך קיומי בחיי האדם, ומעבר למנוחה שהגוף זקוק לה, השינה מסייעת לגוף להתאושש ולהשתקם, לחזק את המערכת החיסונית ולמנוע מחלות.

לפי נתוני משרד הבריאות בישראל, כ-15% מהאוכלוסייה בארץ סובלים מהפרעת השינה הנקראת אינסומניה, בעברית נדודי שינה. אחת הסיבות לנדודי שינה היא ערנות יתר (עוררות יתר) כאשר נכנסים למיטה ומנסים להירדם. מצב זה של עוררות יתר נובע לרוב כאשר לוקחים את טרדות היום למיטה והראש מתחיל לעסוק בטרדות ובדאגות בחיים, וכך השינה חולפת לה. בהיעדר שינה טובה האדם חשוף להתפתחותן של מחלות חמורות, לרבות סוכרת, השמנת יתר, שבץ מוחי ומחלות לב וכלי דם.

כדאי לדעת כי אדם שמתקשה להירדם בלילה בגלל המחשבות והדאגות שמטרידות אותו עשוי לפתח פחד מאי שינה. במקרים רבים הפחד מקושי להירדם בלילה הופך לנבואה המגשימה את עצמה לכן האדם אינו מצליח להירדם. ללא שינה איכותית בלילה האדם חשוף לתחלואה גבוהה, לפגיעה בתפקוד ובריכוז ולפגיעה דרסטית באיכות חייו.

לכן, גם אם לא מרגישים עייפים אך הגיעה השעה להירדם – כדאי לשקול תרופות עם או בלי מרשם שיכולות לסייע להירדם בקלות ולישון ברציפות כל הלילה. באופן כללי, מומלץ ליטול כדורי שינה טבעיים ללא מרשם רפואי בגלל החשש מהתמכרות לתרופה וקשיי הגמילה ממנה, אך גם לכדורי שינה ללא מרשם יש תופעות לוואי שחשוב להכיר, וההמלצה היא לפנות לרופא לצורך ייעוץ.

 

האם חוסר בעייפות זו בעיה?

הפרעת השינה הנפוצה ביותר היא אינסומניה (נדודי שינה), אך בפועל מדובר בהפרעת עוררות מאחר שסובלים מדריכות יתר כאשר מנסים להירדם. נשאלת השאלה איך להירדם כשלא עייפים, והמומחים ממליצים לפנות לרופא ולעבור אבחון מקצועי על מנת לגלות את הגורמים לנדודי השינה מהם סובלים.

חוסר בעייפות כאשר נכנסים למיטה ומנסים להירדם מהווה בעיה מוחשית המשפיעה על רבים באוכלוסייה, בעיקר על מבוגרים, וידוע לכל כי ללא שינה איכותית בלילה, כלומר מצב של מחסור שינה, האדם חשוף לתחלואה גבוהה, לפגיעה משמעותית ביכולות התפקוד והריכוז, לפגיעה במצב הרוח, ובנוסף האדם נמצא בסיכון מוגבר למעורבות בתאונות דרכים ובתאונות עבודה.

 

מהי ערנות יתר?

כאשר מבררים בעזרת הרופא איך אפשר להירדם כשלא עייפים, הרופא יבדוק האם סובלים מתופעה הנקראת ערנות יתר. חשוב לציין כי מדובר בהפרעת שינה נפוצה יחסית, וקשישים רבים חווים את הבעיה כיוון שעם הגיל בלוטת האצטרובל מפרישה פחות מלטונין, הורמון השינה הידוע. כמו כן, מרכז השינה עשוי להיות חלש לכן עשויים לסבול מנדודי שינה מולדים.

אנשים הסובלים מרמת ערנות גבוהה מתקשים להירדם בלילה, אך במקרה זה הבעיה אינה נעוצה בפגם במרכז השינה או בפגם הקשור ליכולת להירדם ולישון, והבעיה היא במרכז הערות במוח. כאשר מרכז הערות פעיל וחווים מחשבות טורדניות ולחץ בחיים חווים רמת עוררות גבוהה לכן מרכז הערות במוח אינו מאפשר להירדם.

 

איך נרדמים כשערניים במיוחד?

אם חווים מצב של עוררות יתר כאשר מגיעה השעה ללכת לישון במיטה, קשה מאוד להירדם ועלולים לסבול מלילה לבן ורצוף במחשבות מטרידות. במצבים שבהם לא יודעים איך להירדם כשלא עייפים ניתן לשקול נטילת כדורי שינה טבעיים או תרופת שינה במרשם רפואי.

יחד עם זאת, לפני שממהרים לקחת כדור או תרופה מסוימת להשריית שינה, כדאי לשפר את היגיינת השינה, לנהל יומן שינה, לשפר את התזונה, לבצע פעילות גופנית בשעות הערב המוקדמות (או בבוקר) אך לא לפני השינה, להימנע מצריכת אלכוהול ומשקאות מעוררים המכילים קפאין, לחשוף את הגוף לאור השמש במהלך שעות היום כדי להשפיע על השעון הביולוגי ולשפר את הפרשת הורמון השינה מלטונין, להימנע מעישון, וכדאי לבדוק את המזרן והכרית, ובהתאם לצורך להחליף אותם.

אם סובלים מנדודי שינה בגלל עוררות יתר יש להימנע מנמנום בשעות הצהריים (שנ"צ), כדאי להימנע מארוחות גדולות וכבדות בשעות המאוחרות, ויש לבנות הרגלי שינה נכונים. אחת מההמלצות למי שסובל מקשיי הירדמות עקב עוררות יתר היא לא לדחות טיפול בדברים חשובים בחיים, למשל תשלום חשבונות. כמו כן, מומלץ להקצות זמן במהלך היום למחשבות הטורדניות הקיימות וכך ניתן להפחית את המחשבות הטורדניות כאשר מנסים להירדם במיטה בלילה.

אם חווים נדודי שינה ומתקשים להירדם ולישון יש להימנע מהצצה תכופה בשעון, וכדאי לתרגל יוגה, דמיון מודרך, טכניקת הרפיה או מדיטציה לפני השינה כדי להקל על ההירדמות. אם מנסים ללא הצלחה שיטות טבעיות להקלה על הירדמות בלילה אפשר לשקול תרופות וכדורי שינה, אף מומלץ לנסות קודם פתרונות טבעיים.

 

האם יש צורך בבדיקה רפואית?

כאשר סובלים מנדודי שינה בגלל עוררות יתר כדאי לעקוב אחר התופעה, ואם היא לא חולפת מאליה בתוך מספר ימים כדאי לפנות לרופא המשפחה. הרופא מבצע תשאול, בודק את ההיסטוריה הבריאותית של המטופל, ואם הוא חושד באינסומניה או בעוררות יתר הוא לרוב ימליץ לעבור בדיקה במעבדת שינה. כיום ניתן לבצע בדיקת שינה ביתית, למידע ולהזמנת הבדיקה בבית אנא צרו קשר עם מוקד השירות של חברת היי מדיקל!

במצב שבו סובלים מקושי להירדם בלילה באופן נקודתי וזמני, לא חייבים למהר לרופא וכדאי לנסות פתרונות טבעיים, החל מיוגה ומדיטציה, דרך היגיינת שינה נכונה ותרגול נשימות עמוקות ועד תרופות וכדורי שינה.

 

האם תרופות או כדורים יעזרו להירדם במצב זה?

במצבים שבהם לא מצליחים להירדם בגלל עוררות יתר ומחשבות מטרידות אפשר לשקול תרופות או כדורי שינה. יש מגוון סוגים של כדורי שינה, חלקם מחייבים מרשם. מומלץ לנסות כדורי שינה טבעיים ופחות ממכרים לפני שמבקשים מרשם מהרופא. תרופות השינה יכולות להקל על ההירדמות בלילה, במיוחד כדורי שינה המכילים מרכיבים פעילים כמו שורש ולריאן, כשות וכדומה.

 

האם מדובר בסכנה?

יודגש כי מחסור בשינה מהווה סיכון לבריאות האדם, ואין להקל ראש בבעיה. השינה נחוצה לגוף ולנפש וללא שינה טובה ורציפה חשופים למחלות חמורות ונמצאים בסיכון גבוה לתאונות דרכים ועבודה. ללא שינה בלילה עלולים לסבול מעייפות מוגברת, מפגיעה בתפקוד ומהתפתחותן של בעיות בריאותיות ומחלות נפש.

במדריך זה המומחים של היי מדיקל עונים על השאלה השכיחה איך להירדם כשלא עייפים, ויש מספר טיפים והמלצות לכל אדם שסובל מעוררות יתר ומנדודי שינה. חשוב להדגיש כי יש גורמים רבים לעוררות היתר ולנדודי שינה לכן כדאי לפנות לרופא ובהתאם לצורך לעבור בדיקה במעבדת שינה על מנת להתאים את הטיפול המיטבי והאופטימלי.

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button