אגירת נוזלים בגוף

מה הסיבות שגורמות לתופעה של אגירת נוזלים בגוף? מה המשמעות של צבירת נוזלים בגוף והאם זה טוב או מסוכן? האם קיים קשר בין התופעה לבין איכות שינה בלילה? האם צריך לפנות לרופא אם מתפתחת נפיחות ברגליים או בידיים בגלל הצטברות נוזלים? איך מטפלים בתופעה? המומחים של היי מדיקל עונים על כל השאלות בכתבה זו.

גוף האדם מורכב ברובו מנוזלים לכן הגוף נוטה לאגור נוזלים כאשר חל חוסר איזון ברמת ההידרציה או כתוצאה מפגיעה במערכת הלימפה או ממחלות ובעיות רפואיות אחרות. כאשר רמת ההידרציה לא מאוזנת הגוף שומר עודף נוזלים לכן מתפתחת נפיחות, בדרך כלל באזור הרגליים והקרסוליים. בנוסף, הגוף עלול לאגור נוזלים בכלל חסימה במערכת הלימפה, אי ספיקת לב, אלרגיות, תגובה לתרופות, פקקת ורידים, שחמת בכבד, רעלת בתקופת ההריון ומסיבות נוספות, ואז מתפתחות בצקות מקומיות, בעיקר ברגליים ובידיים, ולעיתים סובלים מנפיחות בכל הגוף.

 

מה המשמעות של צבירת נוזלים בגוף?

בצקת היא תופעה נפוצה יחסית שנגרמת עקב אגירת נוזלים בגוף, וזו בעיה בריאותית מוכרת. בגלל צבירת נוזלים בגוף סובלים מנפיחויות ומבצקות באזורים שונים בגוף, ויש לכך השלכות גם על משקל הגוף שמשתנה. לתופעה זו יש השלכות נוספות כמו הפרעות שינה, עלייה בדופק הלב ובלחץ הדם, נוקשות במפרקים, בחילות והקאות, נפיחות בבטן, שינוי בפעילות המעיים, כאב בלתי מוסבר וכו'.

חשוב לציין כי צבירת נוזלים בגוף עלולה להעיד על בעיה רפואית המחייבת טיפול מתאים. הבצקת שנותר כתוצאה מאגירת הנוזלים יכולה להתפתח באזורים שונים בגוף בדרך הבאה:

בצקות בכל הגוף – הנוזלים נאגרים באופן היקפי בגוף ומתפתחות בצקות ברגליים, קרסוליים, זרועות, כפות הידיים, בטן וכד'.

בצקת במוח – הנוזלים מצטברים במוח האדם והבצקת פוגעת בתפקודי המוח ועלולה לסכן את חייו של האדם.

בצקת מקולרית – הנוזלים מצטברים בתוך העין, בחלק האחראי על הראייה המרכזית.

בצקת בריאות – הנוזלים מצטברים בריאות ומקשים על הנשימה והבצקת עלולה לגרום לכישלון בתפקודי הריאה.

 

האם מדובר בדבר טוב?

באופן כללי, התופעה של אגירת נוזלים בגוף יכולה לנבוע בגלל מנגנון טבעי ששומר על מאזן הנוזלים בגוף, אך כאשר מדובר בהצטברות נוזלים על רקע של בעיה בריאותית זו תופעה שעשויה להעיד על מחלות קשות ובעיות בריאותיות שונות המחייבות אבחון והתאמת טיפול. לכן, בכל מקרה שסובלים מבצקות ומהצטברות נוזלים בגוף מומלץ לפנות לרופא המשפחה לצורך ייעוץ והמשך טיפול.

 

המשמעות של איכות השינה בעקבות אגירת נוזלים

בעקבות אגירת נוזלים בגוף עלולים לחוות הפרעות שינה חמורות. בנוסף לזאת, ידוע כי אחד מהתסמינים המוכרים של דום נשימה חסימתי בשינה הוא בצקות ברגליים, עם או ללא יתר לחץ דם ריאתי. לכן, כאשר מבחינים בהצטברות נוזלים ברגליים חשוב לעבור אבחון כדי לשלול דום נשימה בשינה, ואם בבדיקה מגלים דום שנימה בשינה יש טיפול המבטיח שינה איכותית בלילה, בדרך כלל באמצעות מכשיר CPAP.

 

למי פונים כדי לשפר את המצב?

הסיבה לבצקת (הצטברות נוזלים בגוף) עשויה להיות פשוטה כמו טיסה ארוכה, תזונה מרובה במלח או עבודה המחייבת עמידה ממושכת. עם זאת, אגירת נוזלים בגוף יכולה להעיד על בעיות רפואיות המחייבות טיפול, ובהן גם מחלות כרוניות, לכן אין להקל ראש בתופעה וחשוב לפנות לרופא המשפחה או לרופא מומחה בהתאם לתסמינים.

הכתבה באדיבות המומחים של היי מדיקל. המידע בכתבה מובא לצורכי עיון בלבד ואינו מהווה המלצה או התוויה רפואית. בכל מקרה של הצטברות נוזלים בגוף והתפתחות בצקות יש לפנות לרופא ממקצועי ומוסמך!

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button