מחזור שינה תקין – איך מגיעים לזה?

מהו מחזור שינה תקין? כמה שלבים יש בכל מחזור שינה? מה מאפיין את השלבים השונים במחזור השינה ואיך להגיע למחזור תקין בשינה בלילה? ובכן, השינה בנויה ממחזורים של 90 עד 110 דקות כל אחד, ובכל מחזור יש חמישה שלבים, כאשר לכל שלב יש תפקיד ייעודי ואם תהליך השינה תקין הגוף שלנו מתחדש, מתאושש ונערך לקראת היום החדש.

 

מהו מחזור שינה תקין?

השינה שלנו נחשבת כתהליך מובנה, מורכב ורב שלבי, היא בנויה ממחזורים של 90 עד 110 דקות, ובכל מחזור שינה יש חמישה שלבים עיקריים. לכל שלב במחזור השינה שלנו יש תפקיד ייחודי ושונה, ואם אין בעיות בשינה הגוף מוכן ליום המחר ואנו קמים בבוקר רעננים ומלאי מרץ.

כדאי לדעת כי במחזורי השינה אנו נעים ממצב של עוררות להירדמות, ויש בכל מחזור גם מצב המתחיל משינה קלה שעובר למצב של שינה עמוקה ושנת חלום. שינה טובה נחוצה עבורנו ומאפשרת לנו לתפקד באופן תקין במהלך היום. בזמן השינה הגוף מפריש חומרים שונים הנחוצים לתפקודן של מערכות הגוף, לרבות המערכת החיסונית, והשינה משפרת גם את תפקודי המוח ומערכת העצבים. שינה לא מספקת בלילה גורמת לתחלואה, לקשיי תפקוד, לפגיעה ביכולות החשיבה והריכוז, לעצבנות יתר, לתשישות ועוד.

 

הכירו את 5 שלבי השינה במחזור השינה שלכם

הירדמות

השלב הראשון במחזור השינה מכונה גם שלב הנים לא נים, בשלב זה עוברים ממצב של עוררות למצב שינה, השלב נמשך כחמש דקות בלבד. בשלב ההירדמות מואטת פעילות השרירים ותנועת העיניים, וגם גלי המוח איטיים יותר.

שינה קלה

בשלב השינה הקלה הגוף מתנתק ממה שקורה בסביבתו, שלב זה נמשך 10 עד 25 דקות ותנועת העיניים מופסקת. בשלב זה חום הגוף וקצב הלב מואטים וגם גלי המוח איטיים יותר בהשוואה לפעילותם בשלב ההירדמות.

שינה עמוקה

שלב השינה העמוקה נחוץ להתאוששות מערכות הגוף והמוח, בשלב זה לחץ הדם יורד וחלה ירידה גם בטמפרטורת הגוף ובקצב הנשימה. השרירים הופכים לרפויים יותר ובשלב זה העיניים לא נעות. בשלב השינה העמוקה משתחררים הורמונים שונים הנחוצים להתחדשות הרקמות ובגיל הילדות מופרש גם הורמון הגדילה.

שינה עמוקה + גלי מוח איטיים

בשלב זה השינה היא העמוקה ביותר ובדרך קשה להתעורר במהלכה. בשלב זה חלה האטה נוספת בלחץ הדם, בנשימות ובחום הגוף וגם גלי המוח איטיים. זו הסיבה מדוע אנשים שמתעוררים בשלב זה קמים מטושטשים ונראים מבולבלים במשך כמה דקות.

שלב התנועה המהירה של העיניים (REM)

שלב זה מוכנה גם שנת החלומות, שלב ה-REM מאופיים בתנועות המהירות של העיניים, הוא מתחיל בדרך כלל לאחר 70 עד 90 דקות מזמן ההירדמות. בשלב זה פעילות המוח מהירה כמו אצל אדם ער, וגם הנשימות מהירות יותר והן אינן סדירות.

 

איך ניתן להגיע למחזור שינה תקין?

ידוע כי שינה לא מספקת פוגעת באיכות החיים ובבריאות שלנו. המנוחה וההתאוששות של הגוף מושגת בתהליך השינה הרב שלבי והיא אינה תלויה רק במספר שעות השינה בלילה אלא גם במחזורי השינה ובזמן שארך כל שלב.

כדי להגיע למחזור שינה תקין מומלץ להקפיד על שינה במשך 8 שעות בלילה, ואם סובלים מנדודי שינה ומהפרעות שינה אחרות, לרבות דום נשימה בשינה, יש לעבור אבחון ולקבל טיפול מתאים כדי לאפשר לגוף לעבור את שלבי מחזור השינה בתורה נכונה ומיטבית.

 

סיכום

אם אתם סובלים מבעיות שינה או מתופעות של קשיי נשימה בשינה חשוב לקבל טיפול מותאם אישית כדי לא לסבול מתופעות כמו קושי בשינה. יש להקפיד על מחזור שינה תקין כדי לאפשר לגוף להתאושש ולהתחדש וכך נהנים מאיכות חיים גבוהה ומתפקוד תקין במהלך היום.

אולי יעניין אותך גם

תינוק ישן

צרידות אצל תינוקות

תינוקות רבים סובלים מצרידות, זו תופעה מוכרת ושכיחה הנגרמת בדרך כלל בגלל בעיה כלשהי במיתרי הקול. הצרידות עלולה להעיד על קיומה של מחלה או בעיה

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

שינוי גודל גופנים
ניגודיות