כיצד שינה משפיעה על הזיכרון?

כולנו יודעים כי שינה נחוצה לבריאות טובה ותקינה, לכן נשאלת השאלה כיצד שינה משפיעה על הזיכרון? באופן כללי, שינה בכמות מספקת שומרת על בריאותנו ומסייעת לנו לתפקד היטב בשעות היום, אך מחקרים חדשים מוכיחים כיצד השינה משפיעה על זיכרון לטווח קצר וארוך? מה הקשר בין שינה לזיכרון? איך שינה משפיעה על הזיכרון שלנו? האם ניתן לשפר את איכות השינה? המומחים של היי מדיקל הכינו עבורנו מדריך בנושא.

 

מה הקשר בין שינה לזיכרון?

שינה טובה בלילה חשובה לכל אדם, בכל גיל, כבר משלב הינקות. במהלך השינה בלילה מתרחשים תהליכים שונים במוח שלנו, למשל הטמעת פריטי המידע שרכשנו וצברנו לאורך שעות היממה, עיבוד המידע ושמירה על תקינות הרקמות הביולוגיות במוח (הומאוסטזיס).

 

Brain inscription on cardboard box under flying paper pieces

 

חשוב לדעת כי מחקרים מהעבר טענו כי שינה נחוצה למנוחה של מוח האדם, אך בשנים האחרונות החוקרים גילו כי המוח עובד בלילה, ובמהלך השינה מוטמעים פריטי המידע שנרכשו במהלך היום, כלומר בשעות הערות, ותהליך זה מבטיח שימור זיכרון לטווח ארוך. מרגע היקיצה ועד עצימת העיניים בלילה המוח נחשף לכמות בלתי מבוטלת של מידע, זהו מידע רב המורכב משלל פריטים וכולל את כל שאנחנו רואים ושומעים, מריחים, חשים או טועמים, לרבות מחשבות ורגשות, תובנות ומסקנות וכו'.

בשעות הלילה המוח מתחיל לעבד את הכמויות העצומות של המידע, ותהליך זה מכונה קונסולידציה ומתקיים בשלבים שונים של השינה. המידע המעובד מוטמע בחלקים שונים במוח והופך לזיכרון קבוע ועמיד, לעומת פריטי המידע שאינם עוברים הטמעה לכן הם לא נשמרים ואין זיכרון לטווח ארוך.

כדאי לדעת כי פריטי המידע אשר מצטברים במוח האדם נאגרים בדרך של היווצרות קשרים בין תאי עצב ורשתות עצביות. הקשרים נוצרים בסינפסות והם מייצגים את הזיכרונות, אך הזיכרונות הינם זמניים ורק במהלך השינה בלילה הקשרים מתחזקים בגלל תהליכים המתרחשים בין ההיפוקמפוס לבין קליפת המוח, וכך למעשה נוצר זיכרון לטווח ארוך. באופן כללי, השינה שלנו מורכבת מכמה מחזורים ובהם מצב של שנת חלום (REM). בשלבי השינה השונים הזיכרונות שלנו מתמצקים במוח, ועיקר הפעילות להטמעת הזיכרונות נעשה בגזע המוח, באזור ההיפוקמפוס ובאזורי התלמוס והקורטקס.

לאחר שהבנו כיצד שינה משפיעה על זיכרון אפשר להבין מדוע הפרעות שינה עלולות לפגוע בזיכרון שלנו, לרבות זיכרון לטווח קצר.

 

כמה חשובה איכות השינה שלנו לקראת בחינות?

רבים מהילדים ומהסטודנטים מתמודדים עם איכות שינה לקויה, בדרך כלל בתקופת המבחנים בגלל הלחץ הרב שהם שרויים בו. לקראת בחינות חשוב לישון היטב כדי לאפשר למוח להטמיע את חומרי הלימוד ולהגיע מוכנים למבחן ביום למחרת.

מחסור בשעות שינה עלול להשפיע באופן מהותי על יכולות הריכוז, הלמידה, השינון והזיכרון, וללא שינה איכותית יש נטייה לישנוניות בשעות היום ובנוסף יש לכך השפעה על ההתנהגות והבריאות. כתוצאה ממחסור בשעות שינה או שינה קטועה, המוח מתקשה להיכנס לשלבי השינה העמוקה לכן אין למוח מספיק זמן לעבד מידע, רגשות, תחושות וחוויות, כלומר חלה פגיעה בזיכרון בעקבות שינה ירודה או לא מספקת, ופגיעה בזיכרון עשויה לבוא לידי ביטוי בקשיים לשלוף את המידע, לבצע מטלות, להצליח בבחינות, לקבל החלטות ולווסת רגשות.

 

האם ניתן לשפר את איכות השינה?

כל אדם בכל גיל חייב להקפיד על שינה טובה ובריאה, וכדי לשפר את איכות השינה ניתן ליישם את הטיפים הבאים:

  • החלפת המזרן.
  • היגיינת שינה בריאה ונכונה.
  • שינה על הצד ולא על הגב או הבטן.
  • הימנעות מאלכוהול ועישון לפני השינה.
  • הימנעות מאוכל כבד ושומני לפני השינה בלילה.
  • בדיקה במכון שינה (אפשר גם בבית) לצורך אבחון בעיות רפואיות המשפיעות על איכות השינה, למשל דום נשימה בשינה ו- COPD(מחלת ריאות חסימתית כרונית).
  • להפחית מתח בחיים.
  • להקפיד על שעות קבועות לשינה.
  • לבצע פעילות גופנית בשעות הבוקר או אחר הצהריים.
  • תזונה נכונה ובריאה.

 

איך השינה משפיעה על הזיכרון שלנו?

החוקרים הבינו כבר מזמן כי תהליך מיצוק הזיכרון מתרחש בהיפוקמפוס והמידע החושי החדש נקלט בתחילה בתור זיכרון לטווח קצר ומשם הוא עובר להיפוקמפוס ונוצר הזיכרון לטווח הארוך. כדי לאפשר למוח לבצע תהליכים אלו יש להקפיד על איכות שינה וכמות מספקת של שעות שינה בלילה.

אם השינה אינה איכותית או שהיא קצרה או מקוטעת, איננו נכנסים לשלבי השינה העמוקה והמוח אינו מספיק לעבד את המידע החושי החדש, לכן מתרחשת פגיעה בזיכרון בעקבות שינה לא טובה או מספקת. אם השינה אינה איכותית אנחנו צפויים להתקשות בשליפת המידע ובביצוע מטלות ומשימות שונות במהלך שעות היום. כמו כן, ללא שינה טובה אנחנו חשופים לתחלואה גבוהה ונמצאים בקבוצת סיכון למעורבות גבוהה בתאונות דרכים ועבודה.

לסיכום, במדריך זה הבנו כיצד שינה משפיעה על הזיכרון ומדוע חובה לישון טוב בלילה. בכל שאלה ובקשת ייעוץ הנכם מוזמנים לפנות למומחים של חברת היי מדיקל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button