חלימה צלולה – מה אנחנו יודעים על זה?

מהי חלימה צלולה? מתי התגלתה התופעה של חלימה מודעת (צלולה)? האם מדובר בתופעה נדירה? באילו שלבי שינה ניתן להגיע לחלימה צלולה? האם אפשר להשפיע על חלום צלול? האם חלומות צלולים יכולים לשמש לטיפול? המומחים של חברת היי מדיקל הכינו מדריך בנושא.

 

מהי חלימה צלולה?

התופעה של חלימה צלולה, המכונה גם חלימה מודעת או חלום צלול, מתרחשת כאשר אדם מבין שהוא נמצא בחלום במהלך השינה, ובמצב תודעתי זה האדם יכול לשלוט על הפעולות שלו בתוך מרחב החלום. כאשר האדם נמצא במצב זה הוא יכול לשלוט באופן מלא בעלילה המתרחשת בחלום, ובמקרים מסוימים האדם יכול לשלוט על עצמו במרחב החלום והוא למעשה מתפקד כשחקן בתוך הסיטואציה. ישנם אנשים המדווחים על מצב של חלום צלול שבו הם מרגישים כאילו הם בחיים המציאותיים, למשל נהיגה בחלום המרגישה אמיתית להפליא.

 

אדם עומד על שפת נהר ומעליו עץ ובאופק שקיעה

 

מחקרים חדשים מצביעים על כך שחלום צלול הוא תופעה נדירה יחסית, אך רוב האנשים חווים חלום צלול ומודע לפחות פעם אחת במהלך חייהם. החוקרים טוענים כי ילדים חולמים יותר חלומות צלולים בהשוואה למבוגרים, ועל פי מחקר שהתפרסם בשנת 2010 עולה כי ספורטאים חולמים יותר חלומות צלולים ביחס לאוכלוסייה הכללית.

כדאי לדעת כי קל יותר לזכור חלומות צלולים בהשוואה לחלומות הרגילים, ככל הנראה בגלל העובדה שאנשים שחולמים חלומות צלולים, בגלל יכולת מהלידה או כתוצאה מאימון להשיג חלימה צלולה (אנשים אלו מכונים אונירונאוטים), מתעוררים מהשינה בהתרגשות במהלך החלום, כמו בתופעה של סיוטי לילה, לכן אם מתעוררים בשלב שינה עמוקה REM, כלומר במחזור השינה שבו לרוב מתרחשים החלומות, קל יותר לזכור את החלום לאחר היקיצה מהשינה.

 

מתי התגלתה החלימה הצלולה?

הפילוסוף היווני אריסטו היה הראשון שתיאר חלום צלול ומודע כבר במסה שלו הנקראת "על החלומות",  אך המונח חלימה מודעת הוטבע על ידי הפסיכיאטר ההולנדי פרדריק ואן אידן בשנת 1913. יחד עם זאת, הקהילה המדעית לא קיבלה את טענתו והשינוי החל רק בשנות ה-70 של המאה הקודמת. במהלך שנות ה-80 המדענים הוכיחו את קיומם של החלומות הצלולים, לאחר שאונירונאוטים הוכיחו להם כי הם נמצאים במצב של חלימה מודעת.

בתחילת שנות ה-2000 המדענים הקליטו EEG של נבדקים בזמן שינה והם גילו כי במצב של חלום צלול יש פעילות חשמלית בתדר 40 הרץ באזורים הקדמיים של המוח.

 

האם מדובר במקרה נדיר?

על פי נתוני ארגוני הבריאות החלום הצלול אינו נדיר, ורוב האנשים יחוו חלום צלול לפחות פעם אחת במהלך חייהם, בשלב זה או אחר, וכ-11% מהאוכלוסייה חווים חלומות צלולים לפחות פעם בחודש, לפעמים יותר.

 

באיזה משלבי השינה ניתן להגיע לחלימה צלולה?

עקרונית, כמו רוב החלומות אצל בני אדם, גם חלום צלול מתרחש בדרך כלל במהלך שלבי שינה עמוקה, כלומר במחזור השינה העמוק המכונה שלב ה-REM. החלומות מתרחשים בדרך כלל במהלך שלבי שינה REM, ובשלב זה ניתן להבחין בתנועות מהירות של האישונים. שלב ה-REM מתרחש בשלבים הסופיים של מחזור השינה, ואם מעירים אדם בשלב זה הוא לרוב ידווח על החלום שהוא שקע בו.

יחד עם זאת, החלום יכול להתרחש גם בשלב ללא ריצודי עיניים מהירים במחזור ה-REM, אך במצב זה קשה יותר לזכור את החלום והחלומות פחות חיים ביחס לחלום צלול. כדאי לדעת כי רישום הפעילות החשמלית במוח (EEG) בשלב ה-REM דומה לרישום ה-EEG במצב ערות ומחשבות רגילות.

בתוך כך, ראוי לציין כי  יש אנשים שחולמים חלום צלול באופן ספונטני אך ישנם גם אנשים המתרגלים את הנושא ויכולים להשיג חלומות צלולים באופן מודע, בדרגה זו או אחרת.

 

האם קיימת דרך להשפיע על חלום צלול?

כאמור, חלימה צלילה היא מצב שבו האדם מודע לכך שהוא ישן וחולם, אך הוא אינו מתעורר מהשינה. במצב של חלימה מודעת האדם יכול לשלוט באופן מלא בחלום שלו, על כול המתרחש בחלום, לרבות המקום בו הוא מתרחש, האנשים והיצורים שהוא פוגש בחלום ועוד. אנשים רבים מסוגלים לחלום חלומות צלולים ללא מאמץ ובלי ללמוד טכניקות מיוחדות לחלימה מודעת, וגם ללא הכנה מוקדמת, אך מי שאינו ניחן ביכולת זו באופן טבעי יכול להתאמן ולהשיג חלום צלול באמצעות טכניקות שונות.

כדי לחלום חלום צלול חייבים להבין כי ישנים וחולמים, וההגעה להבנה זו אינה קלה והיא מחייבת אימון רב. יש מספר שיטות באמצעותן ניתן להגיע לחלום צלול:

יומן חלומות – אחת מהשיטות היעילות לחלימה מודעת מבוססת על ניהול יומן, ובשיטה זו רושמים את החלומות במחברת, עם תאריך וכותרת לכל חלום בנפרד. כדי להגיע לחלום צלול יש להתאמן בשיטה זו במשך שבועיים עד כחודשיים לפחות. בהתחלה רושמים ביומן את התאריך ואם לא זוכרים את החלום כותבים את המשפט הבא: "לא זכרתי את החלום הלילה אבל מחר אני מקווה לזכור אותו", וכך למעשה מתרגלים את המוח וגורמים לו להיזכר בחלומות בקלות. כאשר מצליחים להיזכר בחלומות ויש תיעוד ביומן ניתן לחפש מכנה משותף בין החלומות הרשומים וכך קל להבין מתי נמצאים בחלום צלול.

בדיקת מציאות – בשיטה זו מחפשים את השוני בין המציאות לבין החלומות, והטכניקה מבוססת על הרגלים קבועים בעולם המציאותי שיבואו לביטוי בתוך החלום הצלול. כאשר פעולה מסוימת הופכת להרגל, נניח התבוננות בכף היד בכל פעם שיוצאים מהחדר, ההרגל יבוא לידי ביטוי גם בחלום הצלול ובזמן החלימה האדם יביט על כף ידו, אך בחלום כף היד תהיה מעוותת לכן ניתן להבין כי נמצאים בחלום.

שינה בצהריים – אחת מהשיטות היעילות להגיע לחלום צלול בלילה היא לישון בצהריים כדי להיות ערניים בשעות הלילה, וכך ניתן לנקוט בטכניקות אחרות לחלימה המודעת וקל יותר להגיע לחלום הצלול.

שימוש במכשירים אלקטרוניים – יש מכשירים אלקטרוניים שונים שיכולים לסייע לאדם להשיג חלום צלול, לדוגמה משקפיים ייעודיים או משקפת המולבשים על הראש והעיניים. כאשר המכשיר מזהה את שלב החלימה נשלח מסר באמצעות תאורה, קול ושילוב של מסרים אישיים המוקלדים מראש, וכך האדם יכול להבין כי הוא חולם והגיע למצב של חלום צלול.

 

חלומות צלולים כטיפול

חשוב לציין כי חלימה צלילה יכולה לשמש גם כאמצעי טיפול יעיל נגד סיוטים, התקפי חרדה בשינה, פוביות והטיפול נמצא כיעיל גם במקרים של הליכה מתוך שינה. תרגול הטיפול בחלימה מודעת מאפשר למטופל לפתח מודעות כך שהוא יהיה מסוגל לשלוט ולווסת את החוויה רגשית. כאמור, הטיפול בחלומות צלולים מהווה כלי יעיל נגד סיוטים חוזרים המעוררים התקפי חרדה במהלך השינה והוא יכול לסייע גם בטיפול בפוביות שונות.

לסיכום, חלימה צלולה היא תופעה מוכרת וידועה במדעי הרפואה, ויש אנשים שחולמים חלומות צלולים באופן טבעי וללא מאמץ, ויש אנשים אחרים שחייבים לתרגל ולהתאמן כדי להשיג חלום צלול, ויש מספר טכניקות להשגת החלום הצלול. כאמור, החלום הצלול יכול לשמש ככלי טיפול יעיל, וזהו טיפול מומלץ ללא סיכונים.

למידע נוסף בנושא חלום צלול ומודע, ולהזמנת בדיקת שינה ביתית – אנא צרו קשר עם המומחים של היי מדיקל.

למידע

אולי יעניין אותך גם

כאבי גם אחרי שינה ממושכת

כאבי גב אחרי שינה

מדוע רבים מתלוננים על כאבי בוקר אחרי שינה, כלומר כאבי גב בבוקר המקשים על קימה מהמיטה. מהם הגורמים לתופעה הנפוצה של כאבי גב לאחר שינה

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button