הפרעות שינה אצל ילדים – המדריך לשינה טובה ובריאה

בתקופת הינקות והילדות רבים מההורים מתלוננים על הפרעות שינה אצל ילדים, כאשר הפרעת שינה מעידה על שיבוש במהלך התקין של השינה בלילה. בעיות שינה אצל ילדים בכל הגילים הן תופעה שכיחה, הן נובעות מגורמים שונים וללא שינה טובה בלילה התופעה עלולה לגרום לנזקים בריאותיים ופסיכולוגיים לטווח הארוך. המומחים של היי מדיקל הכינו עבור ההורים מדריך מקצועי ומקיף בנושא הפרעות שינה אצל ילדים עם דרכי טיפול מומלצות.

כאמור, יש מגוון הפרעות ובעיות שינה בקרב ילדים, למשל ביעותי לילה, הליכה מתוך שינה, דום נשימה בשינה ועוד. בדרך כלל התינוק או הילד שלא ישן טוב בלילה ישלים את שעות השינה במהלך היום, אך הוריו שנאלצו להישאר ערים לצדו בלילה חייבים להמשיך לתפקד כרגיל. כפועל יוצא ממחסור בשעות השינה אצל ההורים, הם נאלצים להתמודד עם אתגר לא פשוט והתפקוד שלהם בבית ובעבודה נפגע.

 

איך באות לידי ביטוי הפרעות שינה אצל ילדים?

שינה טובה ואיכותית נחוצה לכל אדם ובכל גיל. השינה המתוקה בלילה מאפשרת לילדים להתפתח היטב, לכן ילדים שסובלים מבעיות שינה כאלו או אחרות עלולים לסבול מהפרעות שונות בהתפתחותם, מבעיות תפקוד בבית ובמסגרות החינוך, מקשיי ריכוז ומתחלואה גבוהה.

ראוי לציין כי הפרעות שינה אצל ילדים באות לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • פגיעה בהתפתחות הילד.
  • פגיעה משמעותית בתפקוד הילד בבית, בגן, בבית ספר ובכל מקום אחר.
  • הפרעות נשימה בשינה אצל ילדים גורמות להשמנת יתר.
  • עייפות, תשישות וישנוניות במהלך שעות היום.
  • תחלואה גבוהה.
  • בעיות התנהגות.
  • קשיי למידה והישגים נמוכים במסגרות החינוך.
  • עצבנות ורגזנות יתר של הילד.
  • מצב רוח ירוד.

 

מה הגורמים העיקריים לבעיות שינה אצל ילדים?

שינה טובה ורציפה בלילה נחוצה להתפתחות תקינה של הילדים, השינה בלילה מאפשרת לתהליכים נוירולוגיים, ביולוגיים ונפשיים להתרחש. לשינה יש תפקיד חיוני בחיי הילדים, לכן אם הילד סובל מהפרעות שינה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי כדי לשלול קיומן של מחלות קשות ועל מנת להתאים טיפול מיטבי ומותאם אישית.

חשוב לזכור כי תינוקות בני יומם ישנים כמעט שני שליש מהיממה, בחודשים הראשונים לחיי הפעוט  כמות שעות השינה הולכת ומתקצרת ובנוסף התינוק מתחיל לישון כל הלילה, כמובן לרווחת ולשמחת הוריו המותשים. תינוק בגיל 3 שבועות ישן בממוצע 16 שעות במהלך היממה, בגיל 6 חודשים הוא ישן בממוצע 14-13 שעות, ובגיל שנה הוא כבר ישן כ-12 שעות במהלך היממה, מתוכן שינה רציפה בלילה במשך כ-11 שעות.

ילדים החל מגיל 3 זקוקים ל-10 וחצי שעות שינה בלילה וילדים מתבגרים זקוקים לשינה של לפחות 8 שעות. בפועל, רוב הילדים אינם ישנים מספיק והחסכים בשינה באים לידי ביטוי בדרכים שונות.

הגורמים העיקריים לקשיי שינה אצל ילדים הם:

הזנת לילה

עד גיל שנה הרופאים ממליצים להניק את התינוק לפני השינה. תינוק מעל גיל שנה המורגל לאכול רגע לפני שהוא עוצם את עיניו והולך לישון עלול לסבול מקשיי שינה כיוון שגופו דורש מזון. אם ההורים מאכילים את הפעוט מעל גיל שנה לפני השינה, שאריות התמ"ל המכילות סוכרים ורכיבים אחרים גורמות לפגיעה בשיניו.

פחדים ומניעים פסיכולוגיים

ילדים בגיל הגן, בדרך כלל בטווח הגילים של 5-3 שנים, סובלים מהפרעות שינה הנגרמות בגלל חלומות רעים (חלום בלהות), ביעותי לילה ועוד. התופעה נובעת מפחדים וממניעים פסיכולוגיים, לדוגמה פחד מחושך, פחד וחרדה להישאר לבד בחדר החשוך, פחד ממפלצות המסתתרות בחדר או מתחת למיטה, לחץ נפשי הנובע מפעילויות שונות בגן, מעבר דירה, גירושים של ההורים, טראומה, אובדן אדם קרוב ועוד.

בעיות נשימה בשינה

תסמונת דום נשימה בשינה היא תופעה מוכרת גם אצל ילדים, כאשר חלק מהפרעות השינה אצל הקטנטנים מעיד על בעיות בדרכי הנשימה העליונות כמו אסתמה, גודש באף, לקות מולדת במערכת הנשימה ובדרכי האוויר העליונות ועוד. הטיפול המומלץ כיום לילדים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה בלילה הוא באמצעות מכשיר סיפאפ, את המכשיר אתם יכולים להזמין כאן באתר של חברת היי מדיקל, ויש לנו הסדרים מול רוב קופות החולים.

 

מה צריך לעשות כדי לדאוג שהילדים ישנו טוב?

כפי שהבנתם מהמדריך, הפרעות שינה אצל ילדים הן תופעה נפוצה מאוד, יש חוקרים הטוענים כי 40% מהילדים חווים קשיי שינה בלילה מסיבות שונות. עם זאת, חשוב לציין כי יש קשיי שינה אצל ילדים החולפים מאליהם עם הגיל, למשל תופעת ביעותי לילה הנגרמת בגלל פחד של הילד ממפלצות המסתתרות בחדרו או פחד להישאר לבד או פחד מהחושך.

כדי להקל על הילד ולהבטיח שינה רציפה ומתוקה בלילה מומלץ להורים ליצור מעין טקס שינה קבוע וכדאי ליישם את השיטות הבאות:

נסו לשמור על בית שקט

החיים בבית ממשיכים גם אחר שהילד הולך לישון, אך כדי שלא להפריע את מנוחתו מומלץ לקיים מעין טקס שינה המתחיל עם עמעום אורות בחדרו וברחבי הבית, מקלחת, ארוחת ערב והפחתת רעשי רקע בכל הבית, למשל טלוויזיה בעוצמת קול נמוכה.

להחשיך את חדר הילדים ככל האפשר

חשוב לעמעם אורות במהלך טקס ההכנה לקראת השינה, אפשר להשאיר אור קטן בחדרו של הילד או במסדרון, ואם מותקנת נורת לד בחדר הילד כדאי להימנע ממנה לפני השינה מאחר וחוקרים גילו כי האור הכחול בתאורת הלדים מביא לדיכוי הפרשת הורמון השינה אצל ילדים. בנוסף, מומלץ לצמצם חשיפה למסכים כשעתיים לפני שהילד הולך לישון.

סיפור או שיר לפני השינה

כדאי לקרוא שיר או סיפור לפני השינה, את הטקס כדאי להתחיל בגיל מוקדם, כבר בתקופת הינקות. הסיפור מסייע לילד להירגע ולהיערך לשינה מתוקה בלילה, ובנוסף הפעולה מחזקת את הקשר בין הילד להוריו ויוצרת חוויות חשובות ואיכותיות עבורו.

 

האם יש אביזרים או עזרים שיכולים להתאים לילדים?

ילדים רבים החל מגיל הינקות סובלים ממגוון הפרעות שינה. הפרעות שינה אצל ילדים עלולות לגרום לנזקים משמעותיים לטווח הארוך, לכן אין להקל ראש בתופעה. במצב של הפרעות נשימה בשינה מומלץ להביא את הילד לאבחון אצל רופא מומחה. הנחירות מהוות תסמין נפוץ לדום נשימה בשינה, אך התופעה קיימת אצל כ-2% מהילדים, והיא נפוצה יותר אצל מבוגרים.

אם הילד אובחן עם דום נשימה בשינה האביזר המתאים והמומלץ ביותר עבורו הוא שינה עם מסכת סיפאפ, אך נדרשת תקופת הסתגלות. יש עזרים נוספים שיכולים לסייע במקרה של הפרעות נשימה בשינה כמו התקן דנטלי, ובמקרים מסוימים הרופא ימליץ על ניתוח לכריתת שקדים.

יודגש כי טיפול בהפרעות שינה אצל ילדים חייב להיות מותאם אישית, יש לעבור אבחון מקצועי על ידי גורם מנוסה, ואין לדחות את הטיפול.

 

מה עושים במקרה של בעיות שינה אצל ילדים גדולים?

חשוב לאבחן בעיות שינה אצל ילדים גדולים מאחר והגורמים לתופעה הם לרוב שונים ונובעים ממחלות, מטראומה, מחרדה או מסיבות פסיכולוגיות אחרות. בדרך כלל הגורמים של בעיות שינה אצל ילדים גדולים הם קוגניטיביים ורגשיים, לכן הטיפול המומלץ לבני נוער ולילדים המתבגרים הוא טיפול פסיכולוגי (CBT). כאמור, טיפול בהפרעות שינה אצל ילדים גדולים שונה מהטיפול המוצע לתינוקות ולילדים הקטנים.

 

סיכום

בשורה התחתונה, הפרעות שינה אצל ילדים הן תופעה שכיחה העשויה להיות מסוכנת בגלל נזקים לטווח הארוך. רוב הילדים סובלים מדי פעם מבעיות שינה, אך אם התופעה חוזרת על עצמה יש להתייעץ עם רופא המשפחה או לפנות לרופא מומחה המציע טיפול בהפרעות שינה אצל ילדים. אם הילד שלכם אובחן עם הפרעות שינה בשינה הנכם מוזמנים לפנות אלינו והמומחים של היי מדיקל יסייעו לכם לבחור מכשור רפואי לסיוע נשימתי, בהתאם להמלצות הרופא.

אולי יעניין אותך גם

אישה ישנה ומחבקת כרית

הפרעות שינה אצל נשים

שינה טובה בלילה נחוצה לתפקוד תקין בשעות היום ולהרגשה טובה, פיזית ונפשית כאחד. לכן, כדאי לדעת כי הפרעות שינה הן תלונה שכיחה בקרב נשים וגברים

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

שינוי גודל גופנים
ניגודיות