ההבדלים בין BPAP ולבין CPAP

ישראלים רבים סובלים מבעיות רפואיות המחייבות אותם לקבל סיוע נשימתי, כדוגמת תסמונת דום נשימה בשינה, מחלת ריאה חסימתית כמו COPD וכדומה. החולים אשר זקוקים לסיוע נשימתי יכולים לקבל מענה איכותי ומקצועי באמצעות מכשירים שונים ומתקדמים לסיוע נשימתי, כך איכות חייהם משתפרת באופן משמעותי, הם נמנעים מסיבוכי המחלה ומסיכונים לבעיות בריאותיות קשות יותר.

בתחום המכשירים לסיוע נשימתי ישנם שני מכשירים המיועדים לשימוש ביתי – מכשיר סיפאפ ומכשיר ביפאפ. אלו מכשירים איכותיים ויעילים המיועדים בעיקר לשימוש ביתי, אך בגלל השם הדומה רבים מתבלבלים ביניהם ולא יודעים מהם ההבדלים בין שני המכשירים. לכן, באופן כללי מכשיר סיפאפ מיועד לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה בעוד מכשיר ביפאפ מתאים בעיקר לחולים הסובלים ממחלות ריאה חסימתיות כמו COPD.

 

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

הבדלים בין שני המכשירים

ההבדל העיקרי והמשמעותי ביותר בין מכשירי סיפאפ לביפאפ הוא טווח הלחצים, ובגלל הבדל זה גם מטרת השימוש מעט שונה. במכשיר סיפאפ טווח הלחצים נמוך יותר ומגיע ל-4 עד 20 ס"מ/מים, לעומת מכשיר ביפאפ המציע טווח לחצים גבוה יותר של 4 – 35 ס"מ/מים.

מכשיר CPAP (סיפאפ) מזרים אוויר בלחץ חיובי קבוע או משתנה, בהתאם לדגם. מכשיר סיפאפ עם לחץ חיובי משתנה פועל בהתאמה לאופי הנשימה של החולה, לכן זהו המכשיר המומלץ ביותר כיום לבעיות כמו תסמונת דום נשימה בשינה, כאשר נוצרת חסימה במעברי האוויר העיליים.

מכשיר BPAP (ביפאפ) מסוגל לייצר שתי רמות של לחץ חיובי – לחץ גבוה בשאיפה ולחץ נמוך בנשיפה. המכשיר מיועד באופן עקרוני לחולים הסובלים ממחלת ריאה חסימתית כגון COPD. המכשיר מזרים אוויר בלחץ גבוה לרקמת הריאה, נדרש לחץ גבוה יותר בגלל התנגדות הנוזלים הכלואים באזור עקב דלקות, כך משיגים אוורור יעיל ומוציאים נוזלים החוצה.

כדאי לדעת כי בגלל נשיפת האוויר הקלה יותר באמצעות מכשירי ביפאפ המטופל זוכה להקלה בנשימתו. יש מקרים בהם הרופא ימליץ למטופל שלא הצליח להסתגל לשינה עם מכשיר סיפאפ להתנסות במכשיר ביפאפ, כיוון שכך המטופל לא צריך להתמודד עם נשיפת אוויר נגד הלחץ של האוויר המוזרם פנימה.

בנוסף, חלק מהדגמים של מכשירי ביפאפ כוללים פונקציה של מכשיר הנשמה. מכשיר BPAP מתקדם מסוגל למדוד פרמטרים כמו נפח הנשימה, קצב נשימה לדקה, משך הזמן הלוקח לאוויר להיכנס ויש מכשירים המסוגלים לחשב את יכולת הנשימה העצמונית של המטופל.

הבדל משמעותי נוסף הוא המעבר ללחץ נמוך. במכשיר ביפאפ המעבר ללחץ נמוך הוא קבוע בנשיפה ונשאר יותר זמן במצב זה, לעומת מכשיר סיפאפ  העובר ללחץ נמוך לזמן קצר ורגעי עד שלב השאיפה.

ראוי לציין שיש מגוון דגמים של מכשירי סיפאפ וביפאפ, לכל מכשיר יש תכונות מעט שונות, לכן יש לבחור מכשיר המתאים למצב הרפואי ולסגנון חייו של המטופל. לכן, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מרופא מומחה או מחברה מובילה המשווקת את שני המכשירים.

 

למידע

אולי יעניין אותך גם

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button