אילו ויטמינים יעילים לשינה?

מתקשים לישון היטב כל הלילה? האם גם אתם סובלים מבעיות שינה כמו נדודי שינה? הידעתם כי הפרעות שינה עשויות לקרות בגלל חוסר בוויטמינים? אילו ויטמינים כדאי לקחת לשינה טובה ואיכותית בלילה? צוות המומחים של חברת היי מדיקל, החברה המובילה ליבוא ושיווק מכשור רפואי לסיוע נשימתי המציעה בין היתר שירות בדיקת שינה ביתי הכינו עבורכם מדריך בנושא ויטמינים לשינה טובה.

 

אילו ויטמינים אתם צריכים?

אחת מהתלונות הנפוצות ביותר אצל רופאי המשפחה היא הפרעת שינה, בדרך כלל נדודי שינה (אינסומניה). ישראלים רבים סובלים מבעיות שינה ורבים חווים קשיים בשינה מדי פעם, לרוב בעקבות לחץ בחיים, סטרס גבוה, תקופה מלחיצה בעבודה או בחיים האישיים, קשיי פרנסה, טראומה ועוד.

כאשר סובלים מבעיות שינה כרוניות הנובעות בדרך כלל ממצבי דחק בחיים או כתוצאה מבעיה פיזיולוגית או רגשית, הטיפול המקובל ביותר בקרב הרופאים המומחים מבוסס על תרופות, כלומר כדורי שינה. עם זאת, כיום כבר ידוע כי הטיפול התרופתי גורם למגוון תופעות לוואי, ובהן ישנוניות במשך היום, קשיי ריכוז, סהרוריות, ובנוסף עלולים להתמכר לכדורי השינה, לכן הטיפול התרופתי מוגבל בזמן ודורש מעקב צמוד, ולעיתים הפסקת התרופה גורמת לתסמיני גמילה חמורים.

בשנים האחרונות פורסמו מחקרים חדשים המצביעים על קשר ישיר בין שינה איכותית לבין הרגלי התזונה של האדם, ועל פי תוצאות המחקרים העדכניים חוסר תזונתי, בדגש על מחסור בוויטמינים, משפיע באופן משמעותי על איכות השינה בלילה.

 

תמונה בשחור לבן ובה בקבוק עם ויטמינים וסביבו צמחיםx585

 

כדי לישון טוב בלילה ועל מנת ליהנות מבריאות טובה ולהימנע ממחלות רבות חשוב להקפיד על תזונה נכונה, בריאה ומאוזנת. התזונה הנכונה כוללת ויטמינים מסוגים שונים, והוויטמינים חיוניים לתהליכים רבים בגוף האדם, למשל גדילה, תפקוד יעיל ותקין של מערכת העיכול, חיזוק המערכת החיסונית, בניית כדוריות דם, סיוע לתפקוד מערכת העצבים ועוד.

לכם, אם ברצונכם לשמור על הבריאות ולישון טוב בלילה חשוב להקפיד על תזונה המכילה את כל קבוצות הוויטמינים, וכמובן גם מינרלים כמו מגנזיום ואבץ, וכדאי להשלים את התזונה עם תוספי מזון המכילים ויטמינים בכמות מספקת ולפי המלצת ארגון הבריאות.

 

איך משיגים ויטמינים בצורה טבעית?

המזון מכיל כמות מזערית של ויטמינים, וגוף האדם זקוק לכמות המזערית של הוויטמינים השונים כדי לקיים תהליכים מטבוליים בגוף. כאשר קיים חוסר תזונתי לאורך זמן תפקוד מערכות הגוף נפגע ועלולים לסבול מתחלואה גבוהה ומפגיעה חמורה באיברים חיוניים. יש ויטמינים לשינה טובה ואיכותית יותר כמו תיאמין וניאצין, אלו ויטמינים ממשפחת B.

יש שתי קבוצות של ויטמינים – ממיסי מים כמו הוויטמינים מקבוצת B הנמצאים בירקות, פירות ובשר, וויטמינים ממיסי שומן כמו ויטמין D אותו ניתן להשיג מאכילת מקור שומני כמו דג ים מהים הצפוני, ושמן מן החי וגם מהצומח.

מאחר שגוף האדם אינו יודע לייצר ויטמינים חשוב להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת, להרבות באכילת ירקות ופירות, וכך הגוף מקבל את הכמות המזערית של הוויטמינים השונים החיוניים לתהליכים המטבוליים. יחד עם זאת, אם

סובלים מבעיות של ספיגת ויטמינים חשוב להעלות את כמות הצריכה של הוויטמינים השונים, בהתאם להמלצת רופא מומחה או תזונאית.

 

האם האפשרות ללקיחת ויטמינים טובה מספיק?

בשנים האחרונות החל טרנד חדש ורבים החלו ליטול תוספי תזונה מסוגים שונים, ובהם גם תוספים כמו מולטי ויטמין. כיום כבר ידוע כי אין באמת בסיס קליני ויסוד ביולוגי לקחת תוספי תזונה, ויש תיעוד לכך שעודף ויטמינים עלול במקרים יחסית חריגים לגרום לתופעות שליליות. כמו כן, החוקרים גילו כי מבוגרים בגיל השלישי אינם זקוקים לצריכה גבוהה של ויטמינים בהשוואה לצעירים, אך לעיתים יש אנשים מבוגרים הסובלים מתופעה של חוסר בוויטמינים בגלל בעיות ספיגה או מחלות האופייניות לגיל הזהב לכן חשוב לעבור בירור מקצועי אצל רופא.

 

איזה ויטמין נחוץ לשינה טובה?

לשינה בריאה וטובה בלילה יש תבנית אופיינית המבוססת על שלבי השינה, כלומר מספר מחזורים של שנת חלום (REM) ומחזורים נוספים. אם נוטלים תרופות שלבי השינה נפגעים, וגם מחזור ה-REM עלול להיפגע ובבוקר עשויים להרגיש עייפים. כמו כן, חשוב לזכור כי תרופות השינה יוצרות תלות בהם וכאשר מפסיקים להשתמש בהן רבים סובלים מתסמיני גמילה קשים.

כדי להקפיד על שינה איכותית חשוב לספק לגוף את כל הוויטמינים החיוניים לתפקודו ובהם:

ויטמין A (רטינול, בטא קרוטן) – ויטמין מסיס בשומן החיוני לפעילות של המערכת החיסונית ושמירת על בריאות העור והעיניים. רטינול מקורו מן החי וניתן למצוא אותו במוצרי חלב, דגים, כבד, ביצים וחמאה, ובטא קרוטן מקורו מן הצומח והוא מצוי בירקות ופירות כמו תרד, גזר, ברוקולי, דלעת, מנגו ועוד.

ויטמין B – קבוצה גדולה של ויטמינים מסיסים במים החיוניים למגוון פעולות בגוף האדם, הקבוצה כוללת ויטמין 1B (תיאמין) החיוני לשינה טובה בלילה, 2B (ריבופלבין), 3B (ניאצין) החיוני לתפקוד מערכת העצבים, הנשימה והעיכול ומחסור בוויטמין זה עשוי לגרום לתופעות כמו נדודי שינה, 6B החיוני לייצור סרוטונין האחראי בין היתר על ויסות מנגנוני השינה 7B (ביוטין), 9B (חומצה פולית), 12B ועוד.

ויטמין C – ויטמין מסיס במים (חומצה אסקורבית) החיוני ליצירת רקמות, עצמות, שיניים ותאי דם לבנים ולשמירה על נימי הדם. הוויטמין מסייע בספיגת ברזל ומפחית דלקות וזיהומים בגוף, כאשר מחסור בוויטמינים מסוג C עלול לגרום לעייפות קשה.

ויטמין D – ויטמין מסיס במים החיוני לספיגת זרחן ולבניית עצמות ושיניים. גוף האדם מסוגל לייצור ויטמין D באופן עצמי בעת חשיפה לאור השמש.

ויטמין E – ויטמין מסיס בשומן הידוע כנוגד חמצון יעיל וחשוב, הוא מצוי בזרעים שונים, עלים ירוקים, דגנים מלאים ושמנים.

ויטמין K – ויטמין מסיס בשומן החיוני לקרישת דם ומצוי בביצים, עלים ירוקים וירקות כמו ברוקולי.

 

מה קורה במידה ויש מחסור בוויטמינים בסיסיים?

אם קיים מחסור בוויטמינים בסיסיים מערכות הגוף אינן פועלות בצורה תקינה ותהליכים מטבוליים חיוניים עלולים להיפגע. הוויטמינים חיוניים לתפקוד גוף האדם ואם קיים מחסור בהם נפגע התפקוד של חילוף החומרים ושאר התהליכים הכימיים בגוף, לכן מכאן הדרך קצרה להתפתחות מחלות קשות, חלקן עשויות לסכן את חיי האדם, ובנוסף בדרך כלל סובלים ממגוון הפרעות שינה.

חשוב להדגיש כי מחסור בוויטמינים לאורך זמן עלול לפגוע באיברים חיוניים, ואין להקל ראש בנושא. אם סובלים מתופעות כמו הפרעות שינה חשוב לוודא כי התזונה טובה וכוללת כמות מספקת של ויטמינים לשינה טובה ואיכותית.

 

אי ספיגת ויטמינים – מה עושים?

אנשים שגופם אינו מסוגל לספוג ויטמינים חייבים לעבור אבחון מקצועי כדי להתאים עבורם את הטיפול המיטבי. אי ספיגת ויטמינים היא תופעה האופיינית בעיקר לחולים כרוניים הנוטלים תרופות, בעיקר אנטיביוטיקה ותרופות סולפה, אנשים שאוכלים כמויות גדולות יחסית של חלב ומוצריו, אנשים הסובלים מהפרעות המערכת העיכול, אנשים החיים בסטרס גבוה, נשים בהיריון, נשים מניקות, אנשים שעברו רדיותרפיה ומי שעובד בעבודה פיזית קשה.

במצבים של אי ספיגת ויטמינים נהוג להשלים חוסרים תזונתיים, לשפר את התזונה של האדם ולהתאימה למצבו הבריאותי, וחשוב לטפל במקור הבעיה או במחלה שגורמת לתת הספיגה של הוויטמינים.

למידע נוסף הנכם מוזמנים לפנות למומחים של חברת היי מדיקל, ובנוסף באפשרותכם להזמין בדיקת שינה ביתית לאבחון בעיות והפרעות שינה שונות כמו דום נשימה בשינה, נחירות ועוד.

למידע

אולי יעניין אותך גם

עייפות עקב חוסר בשעות שינה

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני?

מהו חוסר שינה תורשתי קטלני? האם זו מחלה גנטית? מה גורם להתפרצות המחלה של חוסר שינה קטלני? מה התסמינים והאם יש דרך לטיפול במחלה הנדירה?

מכשיר סיפאפ אוטומטי Prisma Smart

יתרונות הטיפול במכשיר סיפאפ

מכשיר סיפאפ (CPAP) נחשב ליעיל ולאפקטיבי ביותר לטיפול בתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה, המכשיר הפופולרי והמומלץ על ידי אנשי המקצוע בתחום הפרעות השינה הוכח מחקרית

Call Now Button